De tien machtigste beauty bedrijven

13/08/12 om 13:35 - Bijgewerkt om 13:35

Bron: Knack Weekend

Het Amerikaanse magazine WWD lijstte de 100 grootste beauty bedrijven op. Samen zijn ze goed voor 195,36 biljoen dollar.

De tien machtigste beauty bedrijven

© Reuters

De firma's zijn opgelijst per moederbedrijf en werden gerangschikt op basis van hun verkoop in 2011. De lijst bestaat in totaal uit 100 bedrijven die samen goed zijn voor 195,36 biljoen dollar. Wij geven alvast de top tien bedrijven mee die bepalen wat er speelt in de beautywereld van vandaag. 1. L'Oréal

Een merk als L'Oréal hoeft eigenlijk geen introductie. Met namen als Maybelline, Redken, Kiehl's en Yves Saint Laurent onder hun hoede zien ze hun winsten makkelijk stijgen. Ze hebben de laatste jaren ook nieuwe markten aangeboord in Afrika en Azië, waar ze hun aandeel fenomenaal zien stijgen. Het bedrijf wordt nog steeds voor 30 procent beheerd door de familie Bettencourt.

2. Proctor & Gamble Co.
Naast Pantene, Cover Girl, Hugo Boss en Gucci zitten ook merken als Replay en Dolce & Gabbana bij Proctor & Gamble, die op een tweede plaats in de lijst staan. Vooral de make-up producten in het algemeen en het parfum Gucci Guilty heeft het heel goed gedaan in het voorbije jaar.

3. Unilever
Het bedrijf dat de top drie mag vervolledigen heeft vooral veel verzorgingsproducten onder de hoede, waaronder Axe, Dove en Tresemmé. Vooral het merk Dove heeft voor een grote groei gezorgd. Daarnaast kocht Unilever ook Alberto Culver en Kalina.

4. The Estée Lauder Cos.
Estée Lauder bevat vooral veel luxeproducten, zoals MAC Cosmetics, Jo Malone en Missoni. Het bedrijf heeft het vooral heel goed gedaan in de Verenigde Staten, waar het zijn verkoop met 10 procent zag stijgen.

5. Shiseido Co.
Op nummer vijf staat het eerste Aziatische bedrijf dat merken als Carita en Pure & Mild vertegenwoordigd. Ze hebben een lichte daling in het thuisland (Japan) goedgemaakt met een sterke stijging in het buitenland.

6. Avon
Gelokaliseerd in New York zijn deze producten - van onder andere Liz Earle, Tiny Tillia en Hervé Léger - vooral bekend in de VS. Het merk vierde dit jaar ook zijn 125ste verjaardag.

7. Kao Corp.
Dit Japans bedrijf is bij ons eerder gekend door merken als John Frieda en Sofina. Het zijn dan ook vooral de haarproducten die voor een stijging in de verkoopcijfers hebben gezorgd. Zowel op eigen bodem als in de VS en Europa doet Kao het goed.

8. Beiersdorf
Het Duitse bedrijf kennen we vooral van merken als Labello en Nivea, die trouwens dit jaar al aan zijn 100ste verjaardag toe is. Het belangrijkste product was dit jaar de nieuwe Black and White deodorant van Nivea.

9. Johnson & Johnson
Vooral de merken Neutrogena, Dabao, Aveeno, Johnson's en Le Petit Marseillais zorgden voor de groei in 2011. Johnson's werd zelfs verkozen tot het leiden merk in baby verzorging.

10. Chanel
Het Franse merk mag de top tien afsluiten met eigen producten als Chanel No.5, Coco en Chance. Ook de make-up en verzorgingsproducten doen het heel goed wereldwijd. Vooral de Aziatische markten kenden een sterke stijging. (RDM)

Onze partners