Beauty Box Swapping wordt steeds populairder

© THINKSTOCK

Steeds meer vrouwen verenigen zich in blogs of op Facebookgroepen om de inhoud van hun beautyboxen met elkaar te kunnen wisselen. Wij spraken met Tom Van De putte van Deauty en leerden dat beautyboxen hier ook werkelijk hun lessen uit trekken

Dankzij Deauty kunnen wij Belgen nu al enkele maanden genieten van de beautyvoordelen die onze buitenlandse buren al te beurt vielen. Deauty werkt volgens hetzelfde concept van een beautybox; wie zich abonneert krijgt maandelijks een doos opgestuurd met een vijftal beautyproducten; sommige zijn full size, anderen zijn iets kleiner en vaak zitten er ook wat staaltjes bij.

Een fijn initiatief, maar al gauw verzamel je een heel legertje aan producten die toch eigenlijk niet geschikt zijn voor je huidtype of waarvan de kleur je niet bevalt. In Amerika bestaat er al een hele online ruilhandel voor schoonheidsproducten. Verschillende fora bieden pagina’s aan waar meisjes hun “want” en “have” lijsten kunnen uploaden en de Facebookgroup Beauty Box Swaps telt ondertussen al meer dan 2000 wereldwijde leden.

Beauty editors vergelijken het fenomeen met het ruilen van flippo’s of voetbalstickers, maar dan voor volwassen vrouwen. Maar als ieder meisje de inhoud van haar beautyboxen gaat omruilen, is de idee van zo’n box dan niet voorbijgestreefd?

“Helemaal niet”, aldus Tom Van De putte, mede-oprichter van Deauty. “Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de beauty profiles die onze abonnees bij registratie moesten invullen, maar het is onmogelijk om een volledig gepersonaliseerde box samen te stellen. Dan is het natuurlijk logisch dat er soms een product of een tint bijzit dat je eigenlijk niet nodig hebt. Bij Deauty proberen we onze abonnees zelfs aan te sporen om die producten weg te geven of om te ruilen; in iedere Deauty box zit een bruin papieren zakje met het Deauty logo waarin ze het product kunnen verpakken. Ik vind zo’n swapping websites leuk om te zien; het is fijn om te lezen dat mensen op een creatieve manier elkaar proberen helpen.”

Bovendien leren beautyboxsamenstellers heus wel wat van die swapping websites. “Feedback is voor ons heel belangrijk”, aldus Van De putte. “Door commentaren op websites of op onze facebook kunnen we bijhouden wat wel werkt en wat minder goed werkt en zo kunnen we daar op termijn rekening mee houden. Het is dus echt ontzettend relevant voor ons.” (KS)

Een Deautybox komt maandelijks en bevat 4 tot 6 producten (vaak in reisformaat) van uiteenlopende merken. Klinkende namen met wie Deauty in zee gaat zijn Kiehl’s, Clinique, Shu Uemura, Clarins, Essie en Estée Lauder.

Op de website vul je je beautyprofiel in, zodat ze bij verzending rekening kunnen houden met je leeftijd, huidtype en haar. Je kan kiezen voor een maandabonnement, waar je maandelijks €15 euro betaalt (en dus zelf kiest als je een maandje wil overslaan), ofwel ga je meteen voor het jaarabonnement van €165 en krijg je 1 Deautybox gratis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content