Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Toen Toyota zes jaar geleden de Avensis lanceerde, bleek het model een anonieme familiewagen. De tweede generatie krijgt meer karakter en een opwaardering mee, naast een indrukwekkend passief veiligheidsarsenaal. In de Euro NCap behaalde de nieuwe Avensis, mede dankzij de geavanceerde veiligheidskooi, behalve vijf sterren ook 34 punten, de hoogste score ooit. De wagen is uitgerust met liefst negen airbags, waaronder de 18 liter SRS knieairbag voor de rijder (een primeur) ! Er is ook echt werk gemaakt van de actieve veiligheid, maar niet alle rijders zullen dat merken. Zo zijn zowel de stabiliteitscontrole als de tractiecontrole voorbehouden aan geselecteerde modellen. Vanaf de basisversies wordt de Avensis wel al uitgerust met de nieuwe generatie ABS, aangevuld met een elektronische remkrachtverdeling en een brake assist, die de automobilist helpt bij fors remmen door de remkracht op de achterwielen aan te passen.

Ook op technisch vlak staat de nieuweling op een hoog peil. Op de Avensis zagen we al in 1999 de eerste Japanse dieselmotor met common rail verschijnen, terwijl een jaar later de directe benzine-injectie werd geĆÆntroduceerd.

Als kennismaking kiezen we voor de break met een tweeliter turbodiesel waarvan twee versies worden gemaakt. De meest geavanceerde, de zogenaamde D-Cat, verlaagt de uitstoot van NoX en roetdeeltjes met 50 en 80 procent onder de Euro IV-norm die pas in 2005 verplicht wordt. Dat lukt onder meer door maximaal vijf voorinspuitingen per cyclus te voorzien.

De motor valt ons vooral op door zijn geruisloosheid en door zijn voorbeeldig verbruik. Tijdens onze eigen test kwamen we met 5,7 liter 100 kilometer ver. Die motor vertoont niet meteen sprintallures, maar is behoorlijk soepel en lijkt geknipt als gezinsauto.

Opvallend is ook de zeer hoge afwerking van het interieur en het sobere dashboard, dat misschien een beetje koel Duits aandoet, maar zeer overzichtelijk is. De Avensis werd tien centimeter langer, terwijl wielbasis en spoor met zeven en vijf centimeter toenamen. In de praktijk wordt het koffervolume ietsje kleiner, maar krijgen de passagiers achterin royaal veel knieruimte mee. Onder de laadvloer bevindt zich een verborgen opberglade, waarin genoeg plaats is voor het bagagescherm. Sjorringen en boodschappenhaken benadrukken de praktische aanpak van de ontwerpers.

Over het weggedrag hebben we geen klachten, maar de afstelling van de chauffeursstoel leek dan weer nodeloos ingewikkeld.

Pierre Darge

In de Euro NCap-veiligheidstest krijgt de nieuwe Toyota Avensis de hoogste score ooit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content