Tussen de seizoenscollecties door is het elk jaar uitkijken naar de feestmode. Vaak is die het werk van een gastontwerper. Wij zetten drie van hen in de kijker : groentje Jan Taminiau, vaste waarde Dirk Van Saene en ouwe rot Roberto Cavalli.

Dirk Van Saene ontwierp de feestcollectie ‘Midnight’ voor Xandres

Hoe zou u de collectie zelf omschrijven ?

Flatterende prinsessenkleren ! ( lacht) Midnight deed me meteen aan Assepoester denken, maar mijn glazen schoentje is helaas niet in productie gegaan… Ik heb vooral gewerkt rond het flatterende aspect : pluspunten als een smalle taille komen extra uit de verf. En kleine minpuntjes, zoals brede heupen of een buikje, worden een beetje verstopt. Feestkleding moet ervoor zorgen dat je er op je best voorkomt. De klassieke avondkleuren zwart, rood, beige en wit geven dan weer karakter en uitstraling.

Welk stuk is de kers op de taart ?

De rode jurk met de rode stola eromheen. Die draag je trouwens als een aidslintje, dus als teken van solidariteit. Voor een moderne Assepoester met een boodschap.

Wat is er zo feestelijk aan de collectie ?

Om eerlijk te zijn : ik wilde de collectie niet té feestelijk maken. Je kunt die kleren ook gewoon overdag dragen, volgende lente bijvoorbeeld. Er zit een smoking bij, maar die kan net zo goed gedragen worden als een gewoon pak, met een T-shirt of iets heel eenvoudigs. Dat is moderner dan écht feestelijk, vol glitter. De Xandresfan lijkt me trouwens niet bijzonder uitbundig, volgens mij houdt die veeleer van understatement. Maar het blijft feestelijk, door de stoffen, details, vormen en volumen.

Wat voor feest had u in gedachten en welke vrouw steelt daar de show ?

Ideaal is een elegant kasteelfeest, maar je kunt er ook de jonge, wilde toer mee opgaan, voor een clubnight bijvoorbeeld. Het hangt ervan af welke schoenen je eronder draagt, en of je de jurken bijvoorbeeld combineert met een legging. Ik heb bij mijn ontwerpen eigenlijk nooit een vrouw in gedachten, maar zou er wel graag een natuurmens als Charlotte Gainsbourg in zien, wild en naturel. Ik hou van het contrast tussen een rode prinsessenjurk en een natuurlijke vrouw met wilde haren. Maar hoeveel lopen er rond zoals zij ?

Bent u zelf een feestbeest ?

Vroeger wel, maar nu hou ik niet meer zo van grote feesten met veel show. Ik vind het wél fijn om me voor bepaalde feesten bijzonder te kleden. Zo hebben we in Rotterdam een tentoonstelling over surrealisme vormgegeven, waarbij een diner hoorde, gebaseerd op het kookboek van Salvador Dalí. Ik droeg toen een smoking, en op mijn hoofd een lederen hoed in de vorm van een groot blad met een regendruppel erop.

De collectie is verkrijgbaar in alle Xandres

winkels en bepaalde multimerkenboetieks, 09 218 18 11, info@andres.be

Jan Taminiau ontwierp een feestcollectie voor Claudia Sträter

Hoe ziet de collectie eruit ?

De collectie draait om verhulling en onthulling, om het verleidingsspel. Daarom bevat ze veel subtiele vormen, en fonkelen er bijvoorbeeld pailletten doorheen, en zijn er jurken waarvan er laagjes af kunnen. Zo kan een chiffonjurk veranderen in een paillettenjurk, en kun je dus het spel van de avond bepalen : ben je mysterieus of laat je toch iets meer van jezelf zien ? Er valt zeker ook een knipoog naar een soort nostalgie te ontdekken in de stukken, een verlangen naar de fonkeling tijdens de kerstdagen.

Wat voor feest had u in gedachten ?

De kleren zijn niet zozeer bestemd voor één feest. Je kunt ze dragen op intieme familiemomenten, maar ook op een nieuwjaarsfeest met vrienden, en de korte jurkjes zijn zelfs perfect geschikt voor een clubnight. Het grote voordeel is dat de jurken verschillende lagen hebben en dat je dus wat meer van jezelf kunt laten zien als je wilt. Maar verder is vooral gezelligheid de essentie van een goed feest, en het gebaar tegenover de mensen die je hebben uitgenodigd : ik heb me voor jullie opgekleed. Daarin schuilt weer een element van verleiding.

En welke vrouw loopt daar rond ?

Ik wilde niet één vrouw in gedachten houden, maar verschillende vrouwen die allemaal Claudia Sträter zouden dragen. Ik vond het een heel prikkelend onderzoek : wie zijn die vrouwen ? Laat ik ze dan, abstract, Claudia noemen. Zij zit in Sex and the City én Desperate Housewives, ze is Oprah Winfrey én Nicole Kidman. Al deze vrouwen stralen een soort leeftijdloosheid uit, al staan ze natuurlijk wel volwassener in de wereld dan een meisje van zestien. Alles kan voor hen, hun leeftijd is niet meer zo belangrijk. Bij mijn oma zag je duidelijk dat ze oma was, terwijl dat zeker niet meer altijd het geval is. Ik hou van vrouwen die tijdloos zijn, die zich mooi maken en verleiden.

Lijkt deze collectie erg op uw eigen collectie ?

Mijn collecties voor de defilés zijn meer bedoeld voor de show, en geven een beeld van wat ik zou kunnen doen voor een klant. Ze zetten mijn verhaal in de wereld. Bij deze feestcollectie ligt de nadruk meer op de kledij, en natuurlijk ook op de samenwerking met Claudia. Maar ik heb me zeker niet beperkt gevoeld, ik ben trouw kunnen blijven aan de dingen waarvan ik hou. Het leuke bij Claudia Sträter is ook het eigen atelier en de patroontekenafdeling, waardoor ik op dezelfde manier kon werken als in mijn eigen atelier : je ziet meteen de stukken en er is interactie mogelijk.

Had u het merk Claudia Sträter de hele tijd in het achterhoofd ?

Niet zozeer het merk op zich, wél de vraag : Wie is Claudia en wat doet ze. Ik had dus eerder een vrouw dan een merk in het achterhoofd, ik ben het gezicht van Claudia gaan zoeken.

De collectie is verkrijgbaar in alle Claudia Sträter

filialen, www.claudiastrater.com

Roberto Cavalli ontwierp een feestcollectie voor H&M

In de feestcollectie zitten een aantal typerende stukken met zebra- en andere dierenprints, vanwaar die fascinatie ?

Ik heb een heel sterke band met dieren, mijn huis zit er vol van. Ooit kreeg ik zelfs een aanbod om een tijger in huis te nemen, maar daar ging mijn vrouw niet mee akkoord. Ook al was die tijger smoorverliefd op mij, toch liet ze me kiezen : zij of de tijger. Ik koos voor haar ( lacht).

Hebt u getwijfeld toen H&M vroeg een collectie te maken ?

In het begin waren er alleen wat problemen met onze commerciële dienst, sommigen vonden de prijs te laag en niet passend bij onze gesofisticeerde reputatie. Maar ik besliste meteen om ja te zeggen. Het fascineert me om een rockster te zijn. Jongeren van overal ter wereld bewonderen mijn persoonlijkheid, mijn creativiteit. Soms spreken ze me aan op straat, of in discotheken : “Oh Roberto, je bent fantastisch, maar we zouden nooit een Cavalli-jurk kunnen kopen.” Iedereen associeert mijn naam met Madonna, Beyoncé en Jennifer Lopez, ik wilde ervoor zorgen dat elk meisje zich zo kan voelen. Door mij kunnen ze hun eigen rode loper uitrollen. Jongeren zullen er gek op zijn, en geloof me, niet alleen zij. Misschien is dit voor het eerst dat H&M een collectie uitbrengt die niet uitsluitend gericht is op jonge mensen, want niet alleen een vijftienjarige, maar ook een veertigjarige kan mijn jurken dragen. Als je maar de juiste spirit hebt.

Welk feest biedt de ideale setting ?

De ingrediënten voor een fantastisch feest zijn duidelijk : mooie mensen, heerlijke muziek, prachtige jurken. Mensen die van het leven houden, die weten dat ze hun persoonlijkheid en vrijheid een paar uur de vrije loop kunnen laten. Sterren zijn ook leuk meegenomen. Wanneer ik een feest organiseer, probeer ik zulke mensen uit te nodigen, en maak ik de sfeer zelf nog warmer. Ik bén het feest ! ( lacht)

Wat zijn de grote verschillen met uw eigen collecties ?

Het is een collectie met stukken die in de afgelopen drie seizoenen gedragen zijn door grote sterren, aangepast voor ‘gewone’ mensen. Maar de kwaliteit blijft heel goed. Dat was eerst niet eenvoudig, we moesten echt tonen hoe we werken. Bij Cavalli maken we bijvoorbeeld alles in Italië, bij H&M werken ze in verschillende landen. Maar ze leerden heel snel, het is echt een fantastische organisatie. En wat betreft de stijl : mijn laatste collectie was anders, romantischer en gesofisticeerder. Zonder dierenprints. Waarom ook niet, het hangt er maar vanaf hoe ik me voel. Het werd tijd om vrouwen sexy te maken op een andere manier.

De collectie is verkrijgbaar in H&M-winkels

in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent,

Luik en Wijnegem. www.hm.com.

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content