Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Snel rijden is heerlijk, maar niet meer te doen op de weg : de wetgeving is streng, het verkeer op de wegen onaangepast. Daarom overwegen steeds meer rijders om hun ambities ver weg van het verkeer waar te maken, en dat is een goede zaak. Indoorkartings bloeien, maar veel leuker en veiliger zijn de outdoor gelegenheden. Karting Genk is een schoolvoorbeeld van een professioneel opgezet circuit met alles erop en eraan. Eigenlijk is het initiatief een uit de hand gelopen hobby van de familie Lemmens, die 22 jaar geleden de baan startte. Vorig jaar kwam er een uitbreiding én een modernisering, zodat het geheel nu tot een van de topbanen in Europa is uitgegroeid, met een lengte van 1360 meter, zodat ook internationale competities er gereden kunnen worden.

Neofieten of gelegenheidskarters kunnen er kiezen uit drie machines. De gewone huurkarts verschillen niet zoveel van de karts die indoor worden gebruikt, bezitten een 80 cc-tweetaktmotor en worden op een kleiner circuit van 500 meter losgelaten. Dat circuit noemt Koen Lemmens vanwege de brede uitloopstroken idiot proof : zelfs wie een foutje maakt, hoeft geen brokken te vrezen. Met een 6 pk-motor voor 150 kg (inclusief de rijder) is zo’n huurkart meer een smaakmaker. De enthousiaste beginner wil al snel wat meer. En ook dat is voorhanden.

We stappen over op een heuse racekart, de Rotax Max, en die vind je nergens elders in ons land te huur. Zo’n potige 125 cc-tweetakter heeft niet alleen een elektrische starter (handig voor als je stilvalt, je hebt geen hulp van buitenaf nodig om weer te vertrekken), maar ook een lichter frame en liefst 30 pk voor eenzelfde gewicht. Dat betekent dat elke pk slechts 5 kg hoeft te duwen en dat is een verhouding die maar weinig echte auto’s kunnen voorleggen. De sturing is verschrikkelijk direct en er zitten groefloze slicks op. Die zorgen voor extra grip, maar ook voor extra werk. Op de grote baan blijkt zo’n racekart een bommetje. Hadden we bij kleinere kart nog het gevoel dat we veel pit te kort kwamen, dan krijgen we nu ineens de indruk dat de kart met ons op de loop gaat. Het is echt wel uitkijken met sturen, want het genereuze koppel duwt de wagen keihard vooruit. Of meteen rond zijn as bij niet-geconcentreerd sturen. Afremmen bij een topsnelheid van ongeveer 125 km/uur is toch wel een ervaring die nauwkeurige inschatting vergt voor wie niet als een toerist wil rondsloffen.

Maar het meest verbaast de wegligging : de bochten kunnen loeihard worden genomen, de sensaties zijn ronduit indrukwekkend. Kortom, de ervaring kan tellen. Wie daar nog niet genoeg aan heeft, kan voor de ronduit professionele DD2 kiezen, met twee versnellingen en vier schijfremmen, maar daarmee lukt onze test niet zo best, ook al omdat de regen begint neer te plenzen en alle grip in de bochten begint te verdwijnen. De Rotax Max is meer ons ding.

Wie het allemaal zelf wil ondervinden, kan een huurkart uitproberen voor 15 euro per kwartier. Voor de Rotax Max betaalt men 185 euro voor zestig minuten op het grote circuit, maar die tijd wordt meestal opgedeeld in vier kwartiertjes. Uiteraard hoort daar wat uitleg bij, en liggen overall en helm klaar. Nadien kan worden gedoucht, waarna een pint aan de bar met uitzicht op het circuit wonderen doet. De allerbesten kunnen zich ook aan de DD2 wagen, en mogen dan op 210 euro/uur rekenen.

Belangstellenden kunnen op 17 september naar Genk afzakken voor de opendeurdag. Daarnaast is de karting elke dag open van 9 tot 19 uur, maar niet op dinsdag. Reserveren is niet vereist voor de huurkarts, wel voor de competitiekarts als de Rotax Max of de DD2.

Info : www.kartinggenk.be en 089 35 55 65.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content