Frank Stüve werkt als interieuradviseur in Villa Harteneck in Berlijn. Zijn eigen appartement in de Sophien Höfe vertaalt zijn woonfilosofie, waarin comfort, een warme uitstraling en vooral natuurlijkheid centraal staan.

:: Info Villa Harteneck, Douglasstrasse 9, 14193 Berlijn :

www.villa-harteneck.de

Op oude foto’s, gevonden in het stadsarchief van Berlijn, is goed te zien dat het leven in deze wereldstad begin negentiende eeuw zich voornamelijk afspeelde in twee uiterste sferen. Enerzijds de talrijke binnenhoven van Berlin Mitte, het oude stadshart met zijn arbeiderswijken. Alle hoven hadden hun eigen kleine ateliers en werkplaatsen met daarboven de appartementen en bedompte zolderkamers. Na de val van de Muur werden deze hoven, waaronder de Sophien Höfe en de Heckmann Höfe, de hotspot van Berlijn. Jonge creatieve mensen kwamen er wonen en werken. Anderzijds was er het mondaine Berlijn rond de boulevards van Charlottenburg/Wilmersdorf. De nabijheid van de voormalige koninklijke zomerresidentie Schloss Charlottenburg trok een publiek van bankiers, welgestelde fabrikanten en adellijke families. Deze lieten villa’s en kleine landhuizen bouwen in vele klassieke bouwstijlen en omgeven door uitgestrekte tuinen en parken. Een mooi voorbeeld daarvan is Villa Harteneck aan de rand van Wilmersdorf.

Frank Stüve (33), duizendpoot op het gebied van interieur, begeeft zich dagelijks tussen deze twee werelden. Hij woont in een appartement van 130 vierkante meter in een van die bekende hoven en heeft zijn interieurwinkel in Villa Harteneck. Hij houdt van die dagelijkse trip, van de Sophienstrasse naar de Douglasstrasse, van Berlijn Mitte naar Charlottenburg/Wilmersdorf en terug : een autorit van zo’n dertig minuten, die hem de tijd geeft om op te laden en af te kicken van zijn werk. Het liefst zou hij die afleggen in een Porsche, zijn grote droom. Die is hem wel in het vooruitzicht gesteld door zakenpartner Gisela von Schenk bij de start van Villa Harteneck. Maar in afwachting dat die wens in vervulling gaat, kreeg hij, toen hij zijn loft betrok, van Gisela drie grote kleurfoto’s van het Porsche-model dat hij graag wil. “Het was een humoristische blijk van waardering voor de energie die ik in Villa Harteneck steek. Dat kenmerkt onze goede en jarenlange samenwerking. Want zij is de reden dat ik uiteindelijk in Berlijn ben terechtgekomen. We kennen elkaar van in Wenen, zij heeft mij overgehaald om vier jaar geleden samen Villa Harteneck te beginnen.” Stüves inbreng gaat van interieuradvies tot event design, van bloemdecoraties tot tuinontwerp en tal van werkzaamheden in de mooie interieurwinkel zelf.

Biedermeier

Frank Stüve is geboren in Münster en volgde een opleiding als florist en tuinarchitect. Na enkele jaren te hebben gewerkt bij een florist in Brescia in Italië, belandde hij in Wenen bij een van de bekendste bloemenzaken. “Het was de winkel die vroeger voor het Keizerlijk Hof alles van bloemdecoraties deed en bekendstond als de ‘uitvinder van de biedermeier’. Ik heb er veel geleerd, maar hun filosofie was behoorlijk conservatief. Hun hele vocabulaire bleef uit biedermeier bestaan. Als jonge kerel wil je toch iets meer. En als ik dan een bijzonder boeket bij een klant afleverde, schrok ik van de omgeving waarin dat boeket werd geplaatst. Toen ontstond mijn interesse voor binnenhuisarchitectuur en ben ik me gaan bezighouden met interieuradvies. Dat groots aanpakken lukte pas bij een andere interieurzaak die gevestigd was in een oud Weens klooster. Daar werden vier keer per jaar complete, nieuwe interieurthema’s in de etalage en in de winkel getoond met bijbehorende bloemdecoraties, van modern tot klassiek. Daar kon ik me écht uitleven, kon ik de totale aankleding van een ruimte verwezenlijken. Gisela was er een van mijn klanten.”

Gisela von Schenk, die net is aangeschoven, glimlacht bij de herinnering aan die eerste ontmoeting. “Ik gaf die dag een diner voor vele prominenten. Ik had iemand geëngageerd voor de organisatie, maar die kreeg het nauwelijks voor elkaar en toen ze hoorde dat er vijftig extra gasten zouden komen, viel ze flauw. Op dat moment stapte Frank binnen met zijn bloemdecoraties, overzag de situatie, stroopte zijn mouwen op en binnen het halfuur had hij alles omgegooid, een nieuwe tafelsetting bedacht en verder alles in orde gebracht. Van daaruit begon onze samenwerking die uiteindelijk resulteerde in de, voor beiden, nieuwe start in Berlijn. Ik wou zoiets als in Wenen, maar dan vanuit onze eigen ideeën en inspiratie.”

Frank : “Toen waren de bloemenkunstenaars Marcel Wolterinck, Tage Andersen en Christian Tortu mijn grote inspiratiebronnen. Maar alleen Wolterinck begaf zich ook op het gebied van interieur. Wij wilden iets gelijkaardigs realiseren vanuit onze eigen visie en geënt op de sfeer in Berlijn. Na lang zoeken stuitten we op een oude villa in Charlottenburg. Het was een pand uit 1911 van architect Adolf Wollenberg, gebouwd voor koopman Carl Harteneck. De tuin werd weer in originele staat gebracht en ook aan het interieur is veel zorg besteed.”

Natuur en architectuur

Naast de interieurzaak verzorgt Villa Harteneck ook ontvangsten, huisconcerten en lezingen. “Maar interieur en interieuradvies blijven onze specialisatie. Je vindt bij ons een totale collectie van tijdloze moderne meubels naast smaakvol klassiek, woonaccessoires, natuurlijke stoffen en dat allemaal gepresenteerd in stijlkamers, opgefleurd met mooie boeketten en een keur van exotische planten.” In verschillende internationale publicaties werd Villa Harteneck dan ook beschreven als ‘een oase van stijl’, de Berlijnse ‘ Garden of Eden‘ of ‘ La plus belle boutique de Berlin’.

Frank Stüve : “Ik wil laten zien dat ik vanuit de natuur en de architectuur mijn inspiratie opdoe en werk. We gaan met onze klanten altijd zeer persoonlijk te werk, wij zorgen voor een bepaalde ambiente maar bovenal voor een goede tijdloze basis. Dat is ook duidelijk in mijn eigen loft. Ik viel voor die grote ruimte in een voormalig naaimachineatelier. Het is een compacte manier van wonen, alles heeft zijn eigen plek en wordt ook intensief gebruikt. Toen ik vier jaar geleden deze ruimte via een vriend vond, had ik nog geen idee over de inrichting, maar ik was gelukkig met de loftsfeer en met de twee binnentuinen die voor een heel eigen karakter zorgen. Gelukkig hoefde ik niet veel te verbouwen. De woning was in goede staat en ook de keuken, van de vorige bewoners, was prima van vormgeving en kwaliteit. Voor de wanden heb ik als basis een off-white kleur gekozen. Samen met de nieuwe parketvloer uit getint eikenhout en de royale linnen gordijnen was daarmee een goede basis gelegd. Het spel van meubels, accessoires en kunst verzamelen kon beginnen.”

Stüve vertelt dat hem vaak wordt gevraagd welke de filosofie is achter zijn manier van wonen. “Een Deens journalist vroeg mij onlangs nog waarom ik fazanten aan de muur van mijn keuken heb hangen, hoe ik die witte hoofden op sokkels met een modern interieur durf te combineren, waarom ik konijnenbont op mijn bed heb liggen… Ik kon alleen antwoorden : ‘Ik weet niet waarom. Ik doe het héél intuïtief. Het is een gevoelskwestie.’ Dit interieur is gegroeid met de elementen die zijn binnengekomen, stuk na stuk kregen ze een plek. In het verzamelen en combineren ligt voor mij de ziel van het wonen : comfortabel, warm van uitstraling, maar bovenal natuurlijk. Ik schuw geen contrasten, zoals de modern vormgegeven banken van Verzelloni naast meer klassieke elementen zoals de twee Louis Seize-zetels. Ik heb ook geleerd plekken in mijn interieur open te laten. Voor wat het toeval meebrengt. Die wand boven de banken bijvoorbeeld is lange tijd leeg gebleven. Maar daar kwamen op een gegeven moment mijn drie Porsches te hangen.”

Tekst Marc Heldens I Foto’s Mark Seelen

“Ik heb geleerd om plekken in mijn interieur open te laten, voor wat het toeval meebrengt.”

“Ik werk héél intuïtief. Dit interieur is gegroeid met de elementen die zijn binnengekomen, stuk na stuk kregen ze een plaats.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content