Een parfum dat naar een kerk ruikt, de geur van versgesneden bloemen in een interieurkaars of een exclusief parfum van een beroemde parfumeur? Weekend Knack neemt u mee op een internationale shoppingtour langs bijzondere parfumerieën.

Caron, avenue Montaigne 23, 75008 Parijs

* concept: Sinds ’81 heeft Caron een parfumboetiek op de prestigieuze avenue Montaigne, om de omvangrijke erfenis van zijn parfums nieuw leven in te blazen. Naast de 32 bestaande parfums, werden 12 vroegere succesgeuren opnieuw uitgegeven. De originele geuren worden bewaard in grote recipiënten van Baccarat-kristal, waaruit de gewenste hoeveelheid kan worden afgetapt. Dat gebeurt in standaardflacons, omdat de originele mallen van sommige oude parfumflessen niet meer bestaan.

Een jaar geleden werd een identieke boetiek geopend op Madison Avenue in New York. Voor deze gelegenheid werd een nieuw parfum gecreëerd: Lady Caron. In december zou een derde boetiek de deuren openen in de rue Faubourg Saint-Honoré. In België zijn de 12 parfums uitsluitend te verkrijgen bij Place Vendôme en Senteurs d’Ailleurs.

* interieur: Het is alsof je binnenstapt in een parfumdoos van Caron: een witte ruimte met gouden stippen op de muur. Er is een grote kristallen luchter en klatergouden schapjes, en je kan niet naast de “bar” met de 12 recipiënten kijken, die de halve boetiek in beslag neemt.

* aanbod: Behalve de 12 heruitgaven, zijn hier alle 32 bestaande geuren van Caron verkrijgbaar. Het merk is ook bekend om de verfijnde gelaatspoeders. Verder worden er verschillende accessoires verkocht, fantasiejuwelen en kasjmieren sjaals.

* bestseller: Tabac Blond (1919), een van de 12 oude gloriën. De naam is een knipoog naar de opkomende emancipatie in die tijd.

* publiek: Veel vaste klanten die hun favoriete parfum of poeder komen halen, maar ook mensen die originele cadeaus zoeken. Zestig procent van de bezoekers zijn buitenlanders.

The Perfume Shop van Comme des Garçons, place du Marché Saint-Honoré 23, 75001 Parijs

* concept: De vroegere showroom van het Japanse modelabel is sinds februari omgebouwd tot een exclusieve boetiek, waar de geuren van Comme des Garçons in hun eigen universum verkocht worden. Rei Kawakubo, de ontwerpster, is het brein achter het hele concept.

* interieur: Achter een stenen façade met roze etalageramen gaat 26 vierkante meter wit minimalisme schuil. De smalle ruimte wordt gedomineerd door een gebogen muur waarin de parfums worden gepresenteerd.

* blikvanger: De roze ruiten en de conische papieren trechtertjes waarin de geuren worden verstoven.

* aanbod: De zes parfums van Comme des Garçons zijn allemaal even onconventioneel en avant-garde. Speciaal voor de boetiek werden de Séries ontworpen. De eerste heet Feuilles en bestaat uit vijf geuren ( Tea, Lily, Mint, Shiso en Calamus) op basis van groene bladeren. De tweede serie verschijnt in januari. Verder zagen we nog een beperkte verzorgingslijn, een kunstzinnig hoopje zakverstuivers, doosjes chocolaatjes die bij de parfums horen en katoenen poppetjes om te parfumeren.

* publiek: Modeliefhebbers uit de hele wereld.

Guerlain, Champs-Elysées 68 en rue Tronchet 35, 75008 Parijs

* concept: De enige geklasseerde Guerlain-boetiek is die op de Champs-Elysées, meteen de oudste (1940) en meest prestigieuze. Met uitzondering van het filiaal op de place Vendôme, krijgen alle Guerlain-boetieks een nieuw jasje aangemeten. De rue Tronchet is een schoolvoorbeeld van die modernisering.

* interieur: De boetiek op de Champs-Elysées heeft een barok interieur dat de glorietijd van weleer oproept: muren en vloeren in drie verschillende soorten marmer, twee kamerhoge schilderijen van de Vlaamse School die halfverscholen gaan achter vitrinekasten met producten en stijve Parisiennes in korte mantelpakjes. Dezelfde langbenige schoonheden vinden we terug in de rue Tronchet, waar de boetiek een facelift onderging. Een luxueuze witte ruimte met marmeren vloeren, waar met licht golvende muren drie aparte corners werden gemaakt om de verschillende gamma’s tot hun recht te laten komen. De parfums krijgen de meeste ruimte, in de make-uphoek is een tafel met spiegels voorzien, waar de verkoopsters advies geven en klanten kunnen worden opgemaakt. Er heerst een lossere sfeer, en dat heeft deels te maken met de moderne muziek en de assisted opensell-formule: de klant kan vrij rondkijken en kan altijd advies vragen aan het personeel. In de winkel op de Champs-Elysées daarentegen is er geen muziek en een strikte bediening.

* blikvanger: Het geurorgel, waar alle parfums van Guerlain worden voorgesteld, met uitleg over de ingrediënten.

* aanbod: Alle make-up, verzorging en parfums van Guerlain. Het filiaal op de Champs-Elysées heeft een schoonheidssalon, net zoals dat in de rue de Sèvres.

* publiek: Het filiaal op de Champs-Elysées trekt voornamelijk (Amerikaanse) toeristen en trouwe klanten. Rue Tronchet moet het vooral hebben van passage en een gevarieerd, autochtoon cliënteel.

Editions de parfums, rue de Grenelle 37, 75007 Parijs

* concept: Frédéric Malle heeft de parfumerie met de paplepel binnengekregen: zijn grootvader was de stichter van de parfums Dior, zijn moeder was er artistiek directeur. Zelf heeft hij voor het parfumbedrijf Roure gewerkt als consultant voor verschillende merken. “Na een tijdje voelde ik me niet meer goed in de hedendaagse parfumerie”, vertelt hij. “Marketing en economen dicteren er de wet, en parfumeurs zijn gedegradeerd tot uitvoerders van voorgeschreven concepten. Dat botste met het idee van ‘Haute Parfumerie’ waarmee ik ben opgevoed.” Met de boetiek wil hij een forum scheppen waar parfumeurs nog echt artiest kunnen zijn. Hij selecteerde de negen beste parfumeurs en vroeg hen om het ultieme parfum te maken, zonder hen creatieve of financiële beperkingen op te leggen. “Ik wil dat ze zich weer artiest kunnen voelen, en weer echte creaties geven aan een veeleisend publiek”, verklaart Malle.

* interieur: De boetiek is lang en smal, met een persoonlijke inrichting: Malles eigen tafel staat er, waarboven hij de negen portretten van de parfumeurs heeft gehangen; er staan boeken omdat hij graag leest en er hangen grote foto’s van zijn favoriete kunstfotografen.

* blikvanger: De douchecellen waarin de geuren worden verstoven, domineren de ruimte. Achterin de winkel vallen de donkere koelkasten op, waar de parfums worden bewaard.

* aanbod: Negen persoonlijke geuren van beroemde parfumeurs, speciaal voor de boetiek gemaakt. Prijzen zijn afhankelijk van de gebruikte ingrediënten en de concentratie waarin de geur is aangemaakt. De negen parfums vertegenwoordigen verschillende families, zodat u altijd wel een geur vindt die u bevalt. Pour Thérèse bijvoorbeeld is het parfum dat Edmond Roudnitska (die ook Eau Sauvage van Dior samenstelde) voor zijn vrouw ontwierp, Lipstick Rose van Ralph Zwieger (ook Baby Doll van Yves Saint Laurent) ruikt inderdaad naar lippenstift.

De geuren worden allemaal in dezelfde eenvoudige glazen flacons verkocht, met een donkere dop en een eenvormig etiket dat de naam van het parfum en de parfumeur vermeld. Te bestellen via de website: www.editionsdeparfums.com of het eigen correspondentiesysteem.

* publiek: Zeer uiteenlopend, volgens Malle: “Hier komen mensen uit de buurt, echte parfumfreaks of mensen die iets speciaals en exclusiefs zoeken.”

Maître Parfumeur et Gantier par Jean F. Laporte, rue de Grenelle 84 bis, 75007 Parijs

* concept: Helemaal in de traditie van de grote Franse parfumerie van de zeventiende eeuw heeft Jean François Laporte twee boetieks in Parijs geopend. Laporte is de stichter van het merk L’Artisan Parfumeur, dat hij later verkocht. Twee jaar daarna, nu zo’n tien jaar geleden, begon hij met dit merk.

* interieur: Een zeventiende eeuws interieur in klatergoud en verschillende grijs- en framboosrode tinten, met barok behangpapier en een trompe-l’oeilplafond vormt de fraaie omgeving voor de artisanele parfums.

* aanbod: Verschillende dames- en herengeuren in ouderwets aandoende flacons, geparfumeerde zepen en een hele serie interieurparfums. De geuren worden in België ook bij Senteurs d’Ailleurs verkocht.

Les Salons Shiseido du Palais Royale, Galérie de Valois 142, 75001 Parijs

* concept: Serge Lutens wou een eigen universum om Feminité du Bois op een gepaste manier te kunnen verkopen. In 1992 richtte hij deze sprookjesachtige ruimte in, waarin de Japanse persoonlijkheid van het merk en de oosterse cultuur die hem zo inspireert, op een originele manier worden samengebracht.

* interieur: Lutens’ favoriete kleur paars en zijn interesse in astrologie komen duidelijk tot uiting in het interieur: de tekens van de dierenriem en verschillende hemellichamen versieren het plafond en de paarse muren. De parfums worden gepresenteerd in nissen, de rest van de producten is weggeborgen in de ingebouwde kasten. Een draaitrap in het midden van de ruimte leidt naar de etage, die zeer Arabisch aandoet: eenzelfde donkere houten vloer, warme bruintinten en Arabische motieven versieren de muren. Het enige meubilair is een laag houten salon waar enkele boeken van Lutens liggen.

* aanbod: Na Feminité du Bois ontwierp Lutens gemiddeld twee parfums per jaar voor de boetiek. De 17 geuren zijn voornamelijk oosters geïnspireerd, een rechtstreeks gevolg van zijn leven in Marrakech. Deze salon is de enige parfumerie van Shiseido en biedt behalve de boetiekgeuren ook de andere parfums en het volledige make-up- en verzorgingsgamma van het merk aan. De parfums worden ook per Minitel, via internet en een selectief postordersysteem verdeeld over heel Europa.

* bestseller: Ambre Sultan, een rijke ambergeur kent het meeste succes. Lutens heeft dit parfum ook opgenomen in zijn eigen geurlijn. * publiek: Zeer internationaal, hoewel 60 procent Frans is. De geuren hebben een schare trouwe aanhangers, maar spreken ook mensen aan die iets anders willen of artistieke types met bewondering voor het werk van Serge Lutens.

Place Vendôme, Menenstr 2, 8560 Wevelgem

* concept: Place Vendôme is een ‘Haute Parfumerie’ in de echte zin van het woord: een uitzonderlijk aanbod, veel aandacht voor verpakking en presentatie, en er wordt tijd genomen voor de klant. Mensen die binnenkomen voor een parfum krijgen een geurconsultatie, bij de verkoop van make-up wordt er kleuradvies en individuele tips gegeven. Eigenaar David Depuydt bouwde zijn parfumerie op negen jaar tijd uit tot een bijzonder instituut met een reputatie die tot ver buiten West-Vlaanderen reikt. Depuydt en diens rechterhand Steve zijn specialisten die de droom van een luxeproduct weer oproepen.

* interieur: Door alles wat ik al gehoord had over Place Vendôme, stelde ik me de parfumerie veel groter en klassieker voor. Maar de winkel is niet gigantisch en veeleer modern, met een zwarte stenen vloer en strakke inrichting. De etalages zijn juweeltjes. In het midden van de winkel staat een vitrinekast waar de nieuwe Divinora-make-up van Guerlain wordt voorgesteld. Overal staan gigantische flacons, die geen gekleurd water maar zuiver extract bevatten, om de mensen de geuren te laten ruiken. Parfums zijn duidelijk het belangrijkste onderdeel; die van Guerlain nemen zelfs een hele wand in beslag.

* aanbod: Place Vendôme is een waar paradijs voor de parfumliefhebber: je vindt er oudere en moeilijk vindbare parfums van Guerlain, exclusieve collector’s items, vier Chanel-parfums ( Cuir de Russie, N°22, Bois des Iles, Gardenia) en de twaalf heruitgaven van Caron, die anders uitsluitend in de Parijse boetieks worden verkocht. Place Vendôme heeft voornamelijk moeilijkere (lees: minder commerciële) merken in huis. Depuydt kan niet echt over een bestseller spreken: “We verkopen alles even goed, omdat we enkel producten in huis nemen waar we volledig achter staan.” Depuydt selecteerde een zestal verzorgingsmerken en slechts drie make-upmerken, voor een aanbod dat elke behoefte dekt.

* bijzonder: Hier wordt de grootste omzet van heel Europa voor Guerlain gemaakt. Depuydt staat op goede voet met Jean-Paul Guerlain himself, die voor hem een persoonlijk parfum zou hebben gecreëerd. In Place Vendôme maken eau de toilettes slechts 8 procent van het verkoopcijfer uit en worden het grootste aantal extraits in heel België verkocht. De stalen zijn geen ordinaire buisjes eau de toilette, maar miniaturen met extrait de parfum. Ook aan de cadeaubonnen wordt veel zorg besteed: “Een mooi versierd doosje met stalen erin is leuker om te geven dan een ordinaire enveloppe”, vindt Depuydt.

* publiek: Place Vendôme heeft veel trouwe klanten die vanuit heel België komen. Parfumliefhebbers komen van heinde en verre voor de bijzondere uitgaven die je nergens anders vindt.

Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 100, 1000 Brussel

* concept: Senteurs d’Ailleurs is een familiezaak die een viertal jaar geleden haar deuren opende op de prestigieuze Louizalaan. “We willen de emotie en droom terugbrengen in de parfumerie”, vertelt zaakvoerder Pierre Donie vol vuur. “Originaliteit, kwaliteit en exclusiviteit zijn de belangrijkste criteria bij de selectie van merken en producten, want dat is de enige manier om klanten te doen terugkomen.” Je vindt hier producten van kleine parfumhuizen die hun eigen ding doen, los van alle trends. Advies is zeer belangrijk en er wordt veel zorg besteed aan een mooie verpakking.

* interieur: Zonnegele muren met enkele grote landschapsschilderijen, zwarte gietijzeren rekken waarop de producten gepresenteerd worden en een krakende parketvloer zorgen voor een warme sfeer.

* aanbod: Het aanbod steunt op twee pijlers: parfumerie en interieurparfums. Het grootste aanbod zijn de huisgeuren: Esteban, Diptyque, Mathias, Christian Tortu en Mariage Frères.

Het 17de-eeuwse Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria Novella, Maitre Parfumeur et Gantier, Annick Goutal en Comptoir Sud Pacifique behoren tot de belangrijkste merken, al zitten er ook verzorgingsproducten en huisgeuren in het gamma. Sinds enkele maanden verkoopt Donie ook de parfums van Guerlain, het enige meer commerciële parfummerk. Een andere vreemde eend in de bijt is Fermes de Beauté, een relatief jong verzorgingsmerk op basis van plantenextracten en essentiële oliën, dat in drie chique kuurhotels wordt gebruikt. Senteurs d’Ailleurs heeft ook verschillende bijzonderheden in huis: de parfumlijn van Serge Lutens, de eau de colognes in de beroemde bijenflacons en verschillende collectiestukken van Guerlain, het cultparfum Fracas van Piguet en de drie parfums van The Different Company.

* bestsellers: De meeste klanten komen voor een parfum, maar de geurkaarsen van Diptique en het badzout en de bodymilk van Santa Maria Novella gaan ook vlot van de hand.

* bijzonder: Vraag naar L’Eau Trois, het parfum van Diptyque dat naar een kerk ruikt, of vraag Forêt van Christian Tortu als u de geur van versgesneden bloemen in huis wil.

* publiek: “Hier komen mensen die genoeg hebben van geuren die men overal ruikt”, beweert mijnheer Donie. “Ze zijn de eenheidsworst beu en keren terug naar de authentieke parfumerie.” Donie schat dat het klantenbestand 3 à 4000 personen telt. Alle leeftijden krijgt hij over de vloer, zowel mannen als vrouwen die op zoek zijn naar een bijzondere geur voor zichzelf of een origineel cadeau. Een mooi geschenkje heb je al vanaf 300 fr.

Annick Goutal, Louizalaan 52, 1000 Brussel

* concept: Begin september opende de eerste buitenlandse boetiek van Annick Goutal zijn deuren aan het Stephanie-plein op de Brusselse Louizalaan. Goutal heeft 4 boetieks in Parijs en verkooppunten in Galeries Lafayette en Le Bon Marché, het Londense Harrod’s en de Amerikaanse Saks, Bloomingdale’s en Barney’s.

* interieur: Elke boetiek is volgens hetzelfde patroon ingericht: als een barokke snoepwinkel in crèmekleur en goud, waar de producten in piramides staan opgesteld.

* aanbod: Je kan er alle geuren van Goutal kopen, 21 in totaal.

* bestseller: Eau d’Hadrien, haar eerste parfum.

* bijzonder: Elk parfum is geïnspireerd door gebeurtenissen uit Goutals leven: Petite Chérie creëerde ze voor haar jongste dochtertje, L’Heure Exquise voor haar man en Folle Avril herinnert aan de periode dat ze besliste om haar Parijse antiekzaak op te geven en verder te gaan in parfums.

* publiek: Mensen die vaak reizen en het merk al kennen van in Parijs, New York of Londen. Ze willen geen standaardparfums en zoeken aparte, artisanale producten die niemand anders draagt.

Jo Malone City Store, Royale Exchange 24, Londen

* concept: Onlangs opende Jo Malone haar tweede winkel, in het business center van Londen. Ze heeft nog een flagshipstore in de dure Sloane Street, en in februari opent haar eerste boetiek in Amerika de deuren, in het New Yorkse Manhattan.

* interieur: Producten en interieur hebben allemaal dezelfde chique crèmekleur. De inrichting van de winkel is zeer Engels, van het type countrystyle, maar op een cleane manier.

* blikvanger: Een scherm toont videobeelden die de typische Jo Malone-sfeer illustreren: wazige beelden van frisse gezichten in zachte kleuren. Een grote ronde tafel met geurkaarsen trekt je aan als een magneet.

* aanbod: Jo Malone heeft 32 verschillende geuren die je kan combineren. Verder heeft zij ook haar eigen verzorgingslijn en een hele reeks interieurparfums: geurkaarsen, linnensprays en potpourri’s. Send A Scent is de geschenkendienst waar je producten kan bestellen voor vrienden of zakenrelaties, die in mooie crèmekleurige dozen en geparfumeerd stro worden afgeleverd.

* bestsellers: Alle producten met de Lime, Basil & Mandarin-geur. De Spring Jasmine Living Cologne is het populairste interieurparfum.

* publiek: Hier komen voornamelijk Londenaars over de vloer; de flagshipstore telt meer buitenlandse bezoekers.

Officina Profuma-Farmaceutica di Santa Maria Novella, Walton Street 117, Londen

* concept: De oudste parfumerie in Europa bevindt zich sinds 1612 in Florence en verkoopt geuren en verzorging op basis van originele recepten uit de 12de eeuw. Monniken maakten verschillende medicijnen en geurwaters op basis van planten- en bloemenextracten. De producten worden vandaag de dag nog altijd met de hand gemaakt en kunnen dus maar op beperkte schaal worden verdeeld: er zijn slechts 15 verkooppunten in de wereld, waarvan het filiaal in Walton Street er één is.

* interieur: Het winkeltje is piepklein, niet meer dan een halve cirkel en een etalage. Er hangt een gezellige sfeer: zeer Brits, maar op een Italiaanse manier. Knusse lampjes en Italiaanse etsen versieren de muren, een melange van intrigerende geuren komt je tegemoet zodra je de deur opent.

* aanbod: Interieurparfums in alle mogelijke vormen: kaarsen, wierook, potpourri, essentiële oliën. Handgemaakte zepen, een reeks lichaams- en badproducten, kruidenthee, parfums in mooie ouderwetse flesjes en verzorgingsproducten die je niet meer in de hedendaagse parfumerie vindt, zoals adstringerend rijstpoeder en de gelaatsgommage op basis van echt irispoeder.

* bestsellers: De eau de colognes en de potpourri’s.

* publiek: Zeer internationaal, de boetiek ligt in een van de duurste wijken van Londen.

Demeter, 83 Second Avenue, New York 10003

* concept: Geopend in september ’99. Als merk bestaat Demeter (naar de Griekse godin van de landbouw) al sinds ’94, toen het werd opgericht door de New Yorkers Christopher Brosius en Christopher Gable. Dankzij sites als eve.com en sephora.com werd Demeter al snel het meest on line verkochte parfumlabel. Nadat een gelijkaardig succes werd opgetekend bij Harvey Nichols in Londen en het New Yorkse Bloomingdale’s, werd een eigen flagshipstore geopend in de Lower East Side.

Nice smells in bottles. In deze no thrills-winkel kan je zolang je wil zoeken naar een geur die bij je past. Je kan testen en combineren naar hartenlust. Volgens de jongelui achter de kassa gaat Demeter in tegen het marketingoffensief van de grote merken. ‘Waarom moet een mens zus of zo ruiken? Doe gewoon je zin’, is het motto.

* interieur: Low key: een kassa, planken met eindeloze rijen flacons en tl-buizen, dat is het zo’n beetje. Demeter past perfect tussen de tweedehands- en curiosawinkels in de buurt, en is zo onhip dat het supertrendy is.

* blikvanger: De citaten van bekenden als Richard Nixon en Dorothy Parker op de muur.

* aanbod: Het huis maakt geen geurmengsels, maar wel puur natuurlijke geuren als tomaat, gras, sneeuw en regen. Uiteraard zijn ook bloem- en fruitgeuren ruim aanwezig, al kan je je er ook verlekkeren op leder, wijwater, pijp, tiramisu, vinyl, cappuccino, crematorium (!) en wasserette. Ruim 150 geuren, aangevuld met special editions, lotions, oliën, gels en badzouten. Wafel, terpentijn, houtvuur, kreeft of getoaste bagel: je vindt er altijd wel een geur naar je smaak. Voor een flacon van 15 ml betaal je 15 dollar.

* bestsellers: Dirt (bosgrond), Laundromat en Tomato Seeds.

* publiek: Jongeren uit de alternatieve Lower East Side, trendshoppers en toevallige passanten. Weinig toeristen of chic cliënteel, al dragen heel wat bekenden een geurtje van Demeter: Clint Eastwood (Dirt) , Sharon Stone (Dirt), Drew Barrymore(Gin&Tonic), Stella McCartney(Lettuce), Uma Thurman (Rain) en Courteney Cox (Tomato Seeds).

Aedes de Venustas, 15 Christopher Street, New York 10014

* concept: Aedes de Venustas – afgeleid van het Latijn voor ’tempel van schoonheid’ – werd geopend in maart ’95 door vennoten en partners Karl Bradl en Robert Gerstner, beiden uit Munchen.

Het is een gespecialiseerde parfumboetiek in een huiskamerachtige omgeving, voor mensen met een fijne neus voor delicate geuren. Bradl (32): “We zijn de tegenpool van Sephora. Sommige mensen komen hier een uurtje rondneuzen en relaxen bij een kopje koffie of thee. We wilden een rustige en vredige omgeving, waar je een persoonlijke geur kan oppikken. We zitten weggestopt, achter een keldertrap en dus net onder het straatniveau. Dat beschermt ons tegen straatdrukte en toevallige passanten.” De locatie is Greenwich Village, New Yorks gaycentrum met een bruisend straatleven en veel groen.

* interieur: Zowel een juwelenkistje als een boudoir. Het krappe maar luxeuze interieur baadt in geornamenteerde tafels, rood tapijt, tijgervelletjes, goudbeschilderde kastjes, bloemen, esotherische muziek en sacrale geuren. Een laag plafond vergroot de intimiteit nog meer.

* blikvanger: Coco, de schattige schoothond van Bradl, verknocht aan het tapijt.

* aanbod: Veelal exclusieve parfums en andere geurproducten die Bradl en Gerstner oppikken op bekende en minder bekende Parijse en Londense adresjes. Zo’n 15 collecties, waaronder L’Artisan Parfumeur (gebaseerd op de 17de-eeuwse huis-aan-huisparfumeurs in Parijs, die ter plekke geurcombinaties toverden), Maître Parfumeur et Gantier, CREED (waarvan Naomi Campbell Green Irish Tweed en Fleurissimo draagt), Parfum de Rosine, Esteban, Parfums de Nicolai, Parfum d’Orsay. Geschenken worden in een eenvoudige witte doos verpakt. Die wordt besprenkeld met Bitter Orange Potpourri van Agraria en gesloten met een zijden lint. In de kerstperiode mag je rekenen op Glühwein en koekjes gebakken door moeder Bradl. Je kan de producten ook on line bestellen op www.aedes.com

* bestsellers: Geurkaarsen van Diptyque, het parfum Premier Figuier (geurt naar een vijgenboom, met noten van amandelmelk, sandalwood en kokosnoot) en Navigateur (een mengeling van koffie, tabak en vanillenoten), beide van L’Artisan Parfumeur, en statige kandelaars.

* publiek: Veel locals die het adres of de eigenaars kennen en bekenden uit de mode- en filmwereld. Elton John verkiest naar men zegt het Britse Czech & Speake, Liza Minnelli de aromatherapeutische lijn van het Australische Julique.

* bijzonder: Een eigen geurlijn is voorzien voor lente 2001. Een winkel voor ‘ontdekkers’. Maar evenzeer als deze parfumboetiek je naar binnen zuigt, zo snel wil je er ook weer naar buiten. Luxueus, sfeervol en geurig, dat wel, maar na een kwartier te veel voor claustrofoben.

Helmut Lang, 81 Greene Street, New York 10012

* concept: Geopend in september 2000, na de ‘zachte’ introductie van het Helmut Lang Parfum eerder dit jaar. Dat was tot dan enkel te verkrijgen via www.helmutlang.com en geselecteerde winkels in Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland.

: Een traditionele Europese parfumerie, maar met moderne elementen in de zin van producten, atmosfeer, materialen en design. De boetiek, de eerste in samenwerking met de Prada Group, bevindt zich recht tegenover Langs flagshipstore in Soho, waar zowat alle grote namen uit de modewereld verzameld zijn.

* interieur: Architecturaal en ruim, al zorgen traditionele parfumerie-instrumenten voor een apothekerige sfeer. Het werd ontworpen door de befaamde architect Richard Gluckman in close collaboration met Lang himself, die al eerder samenwerkten voor de kledingwinkels. Conceptuele kunst voor de boetiek, zoals een designtafel over de hele lengte van de winkel, een fluoblauwe lichtkrant die de zaak doorkruist, met esotherische teksten over parfum, van de New Yorkse Jenny Holzer. Lang werkte reeds met haar samen tijdens een geurproject op de Biënnale van Florence. Dezelfde teksten vindt u ook terug in de al even kunstzinnige Helmut Lang Parfum-‘krant’. Erg hoogstaand allemaal. In de kelderverdieping bevinden zich research and development-laboratoria die nieuwe geuren zullen creëren en exclusive items die alleen in deze boetiek verkrijgbaar zijn, één per maand. Deze boetiek is zonder meer vernieuwend en indrukwekkend, niet in het minst door zijn omvang en het kale interieur. Het beperkte aanbod staat haaks op de wolkenkrabberhoge huurprijzen in deze trendy buurt. De decoratie werkt echter afremmend: de ’toonbank’ scheidt de producten van de klanten, die voor de veiligheid maar aan de andere kant blijven staan. Wat niet de bedoeling geweest kan zijn.

* aanbod: Uitsluitend Helmut Lang, natuurlijk: Parfum en Eau de Parfum voor haar, Eau de Cologne en After Shave voor hem. De producten – waarvan de formule geheimgehouden wordt maar die flink voorzien zijn van testers – worden uitgestald in een gleuf in een houten wand. Verder is de ruimte, die gedomineerd wordt door een grote decoratieve ’toonbank’, kaal en wit. Achterin bevindt zich een consultatieruimte als een laboratorium, waar persoonlijke geurcombinaties volgens de wensen van de klant ter plekke geboren worden. Haute-coutureparfumerie, dus.

* bijzonder: Mr. Lang heeft plannen zat. Er wordt aan nieuwe geuren gewerkt, terwijl parfumerieën in Parijs en Londen in de steigers staan.

Sofie Albrecht & Wim Denolf / foto’s Lieve Blancquaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content