Er worden meer dan 100.000 meubelen tentoongesteld, en er komen een half miljoen mensen naar kijken. Als design een religie is, dan is de designweek in Milaan de jaarlijkse hoogmis. Zeg pagina’s ontwerpers en meubelen om te onthouden.

Kasten zonder deuren of stoelen van glas : binnenkijken is toegelaten.

OFFICE CHIC

De ‘bureaustijl’ dringt binnen in de living.

DE SOFA TUSSEN 1- EN 2-ZIT

Dat we op een steeds kleinere oppervlakte moeten leven, weten meubelfabrikanten.

LICHT MET GRILLEN

Armaturen die alle hoeken en kanten opgaan.

DE KLEUREN

MULTI Daisy revisited, uit de archieven van Ettore Sottsass voor Kartell (1), Charles chair, Marcel Wanders voor Moooi (2) WIT William, Zanotta (3), Lario, Flexform. (4), Casta, LucidiPevere voor Living Divani (5), Yak, LucidiPevere voor DePadova (6) GEEL Kumo, Manutti (7), Lounge chair 808, Formstelle voor Thonet (8), Steeve, Jean-Marie Massaud voor Arper (9) ROOD/ROZE Cocoon, Campana broers voor Louis Vuitton’s Objets Nomades (10), Armchair 384, Rolf Benz (11), Zeus, Flexform (12) BLAUW Aircell, Roche Bobois (13), Bac blu, Jasper Morrison voor Cappellini (14), Eames Plastic Side Chair, Vitra (15) ZWART Catlin, Minotti (16), Pipe Mesh, Diesel Living/Foscarini (17), Tea trolley 901 revisited, Artek (18), RĆ©action poĆ©tique, Jaime Hayon voor Cassina (19), Double Zero, David Adjaye voor Moroso (20) GRIJS Bice, Lema (21), Ilary, Jean-Marie Massaud voor Poltrona Frau (22), Leslie, Rodolfo Dordoni voor Minotti (23), Lily, Marc Thorpe voor Casamania (24), Bundle, Extremis (25)

DE DOORBRAAK BENJAMIN HUBERT

Wie : Londenaar (1984) die in 2010 een eigen studio opzette, maar intussen voor Classicon, Moroso, Cappellini en Nike werkt. Plus het Belgische Indera (zie p. 30).

Stijl : Productontwikkelaar pur sang : technologisch up to date. Citaat : “Een sofa is zoals een kostuum : een goede pasvorm zit in de details. Een sofa is architectuur : hij bepaalt mee de ruimte. Maar het gaat niet over mode of kunst. Meubelen moeten hun plaats verdienen. Dat kan 20 jaar duren.”

SEBASTIAN HERKNER

Wie : De Duitser (1981) kreeg pas nog de Elle Deco International Design Award als beste nieuwkomer.

Stijl : Een materialenfreak. Herkner houdt ervan om de grenzen op te zoeken van wat kan met glas, metaal of textiel.

Citaat : “Ik denk niet in meubelen, ik denk in kleuren en materialen. Bij Moroso toon ik de gloednieuwe Pipe in een versie met een leuning uit teddybeervacht. Maar ook in een soort art-decoversie Ć©n in een Ferrari-rode sportuitvoering. Opvallen kan in elke stijl.”

ATELIER OƏ

Wie : Reeds in 1991 opgericht Zwitsers bureau van Aurel Aebi (1966), Armand Louis (1966) en Patrick Reymond (1962). Zowel architectuur als productdesign. Hun klanten ? B&B Italia, Driade, Foscarini, Moroso en Louis Vuitton.

Stijl : Trompe l’oeil meesters. Vlechten, knippen, draaien en plooien.

Citaat : “We houden van de intuĆÆtieve aanpak, maar hebben een grandioos respect voor savoir-faire en materialen.”

GAMFRATESI

Wie : De Deense Stine Gam (1975) en de Italiaan Enrico Fratesi (1978) werken sinds 2006 vanuit Copenhagen en werden vorig jaar nog door het Britse Magazine Icon als Beste designer uitgeroepen. Werken voor Gubi, Ligne Roset, Cappellini, Casamania en Swedese.

Stijl : Letterlijke mix tussen Scandinavisch en Italiaans design. Degelijk en simpel, maar met toch die serieuze hoek af.

Citaat : “Ons werk zit altijd ergens tussen het traditionele en het verrassende. Er is vaak maar een klein detail nodig om iets anders uit te drukken.”

DE BELGEN

DE USUAL SUSPECTS PATRICIA URQUIOLA

Wie : The Queen of Milan 2015. De Spaans-Italiaanse ontwerpster bevestigde met objecten bij onder meer Glas Italia, B&B Italia, Moroso en Kartell nog maar eens dat zij de leading lady is in de hedendaagse designscene.

Stijl : Het poƫtisch doorkijkeffect.

Citaat : “Ik haat glas in meubelen, ik moet ervan kotsen”, vertelde ze aan website Dezeen, terwijl ze haar glascollectie voor Glas Italia presenteerde. “Maar in kleine deco-objecten kan het wel werken.”

TOM DIXON

Wie : Een van de weinige ontwerpers die geen grote merken nodig heeft. De Brit lanceert zijn producten onder eigen naam. Hij deed dat in Milaan op indrukwekkende wijze in een voormalige sekscinema.

Stijl : De ‘man die altijd met koper werkt’, verraste met sferische, spiegelende, half gemetalliseerde lampen die doen denken aan de Britse industriĆ«le revolutie.

Citaat : “De grootste vernieuwing is dat mijn producten meteen te koop zijn.” Kritiek op het circus in Milaan, waar de helft van de voorgestelde objecten nooit in de winkel belandt.

BOUROULLECS

Wie : De Parijse broers Ronan en Erwan Bouroullec zijn meesters in Franse elegantie. Werden ze zelf vroeger, in hun beginjaren nog ‘de nieuwe Starcks’ genoemd, dan worden jonge Franse designers vandaag ‘de nieuwe Bouroullecs’ genoemd.

Stijl : Misschien nog het best te omschrijven als bistro chic. Ze toonden in Milaan tafels en stoelen waarmee je de ‘betere brasserielook’ in huis haalt.

Citaat : “Terwijl er honderden memorabele stoelen zijn, bestaan er slechts een handvol tafels die designgeschiedenis schreven.”

DE VERRASSING IKEA

Wie : Het woonwarenhuis was zowaar hip. Het stelde een designkeuken voor (van Paola Navona), verrassende kurken tafels (van Ilse Crawford) en balletjes zonder vlees (lekker).

Stijl : eco chic.

Citaat : “Niemand wil nog kurk in wijnflessen, dus het is de moment om het materiaal een tweede leven te geven.” Ilse Crawford over haar collectie Sinnerlig waar kurk een hoofdrol speelt.

DOOR LEEN CREVE & VEERLE HELSEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content