Kapper-doet-al
Op zoek naar een bodylotion, make-upadvies of een weldoende massage met essentiële olie ? Loop eens bij de kapper langs. Want tegenwoordig wordt in het kapsalon meer gedaan dan haar geknipt.
Trui Moerkerke
Bij vrouwen die hun haar bij ons laten verven, passen we meteen de make-up aan?, vertelt Marc Tubex van Salon Lambrechts in Heist-op-den-berg. ?De roze lippenstift zal misschien niet meer passen bij dat rode haar. Dus laten we meteen zien welke make-up die nieuwe haarkleur wel zal flatteren. Dat is een kwestie van service.?
?In de verbouwplannen is het allemaal voorzien : een aparte hoek als shop en een afgesloten ruimte voor maquillage en een beperkte lichaamsverzorging.? Hugo Lambrechts en Marc Tubex willen de service die ze aanbieden beter ruimtelijk integreren. Want klanten lopen niet alleen binnen om gekapt te worden. Bij hun kapper kunnen ze eveneens terecht voor het plantaardige cosmeticagamma Aveda van de geurkaarsen over de badlijn tot de make-up en naast de kwaliteitsshampoos van Redken ook voor One to One, de haar- en lichaamsverzorgingslijn vitaminen incluis van dat merk. ?Klanten weten dat ze hier advies krijgen?, zegt Marc Tubex. ?Over make-up, over verzorging. We leggen uit hoe ze iets moeten gebruiken en welke ingrediënten de producten bevatten. We nemen er echt de tijd voor. Daarom willen we nu een aparte verkoophoek, zodat de klanten niet midden het kapsalon staan.?
Redken heeft al jaren een huidverzorgingslijn die verdeeld wordt via de erkende Redken-kappers. Sinds kort wordt dit gamma geleidelijk vervangen door de reeks One to One, een uitstekende maar minder uitgebreide en daarom makkelijker te hanteren verzorgingslijn. ?De consument heeft vertrouwen in de kapper. Bovendien : wie naar de kapper gaat, heeft interesse voor zijn of haar uiterlijk. Daarom gelooft Redken dat de kapper een goed kanaal is voor dergelijke producten?, vertelt Bruno Raevens, area managing director van Redken. ?Toch blijft een kapper in de eerste plaats een haarspecialist. Daarom hebben we onze verzorgingslijn vereenvoudigd. Make-up doen we al een tijdje niet meer. En accessoires brengen we niet : Redken is geen gadgetfirma.?
Bij Jean-Claude Biguine, de Franse kappersketen die sinds vorig jaar ook in België vestigingen heeft, wordt uitgepakt met een schoonheidspaspoort. Voor de zachte prijs van 3000 frank omvat dat programma een gezichtsverzorging (inclusief masker), een manicure, pedicure en een epilatie van de onderbenen. Waarna het haar gewassen en gebrushed wordt. Biguine is in Frankrijk een fenomeen. De 42-jarige kapper bouwde in 15 jaar wereldwijd een netwerk van bijna 200 salons uit. Toch is hij in kapperskringen niet graag gezien. Collega’s verwijten hem de markt kapot te maken met zijn lage prijzen (300 frank voor een shampoo en brushing, niet op vrijdag en zaterdag). ?Tja, ik weet het, we storen de anderen?, vertelt Bénédicte Cavelan, public relations van Jean-Claude Biguine. ?Maar de filosofie van Biguine is service echt voor iedereen toegankelijk te maken. En dat kan met lage prijzen. Maar of we daardoor echt concurrenten zijn ? Misschien zullen mensen nu wel meer naar de kapper gaan. Of in het begin van de week bij ons komen en tijdens het weekend naar hun gebruikelijke salon gaan.?
Het schoonheidspaspoort van Jean-Claude Biguine bestaat sinds twee jaar en past duidelijk in een trend naar uitbreiding van de kappersservice. ?Het is toch zeer praktisch als je je gezicht kan laten verzorgen en daarna je haar laten brushen. Terwijl je nagels ondertussen gelakt worden. Dan ben je zo klaar voor een feest?, aldus Bénédicte Cavelan. Toch wordt het schoonheidspaspoort, vaak omwille van plaatsgebrek, nog niet in elk Biguine-salon aangeboden (in België alleen in het Brusselse Brugmann-filiaal). Wat wel overal verkocht wordt, is de wereld van Biguine : shampoos en haarverzorging, een gezichtsverzorgingslijn en essentiële oliën, fantasiejuwelen. Allemaal van het huis. Een verzorgd uitgegeven lifestyle magazine (gratis verspreid) houdt de klanten op de hoogte van de nieuwigheden.
De eveneens Franse kappersketen Jean Louis David specialiseerde zich in accessoires : geen speld zo gek te bedenken, of de David-filialen hebben ze in huis. Naast de talrijke kammen, borstels en diademen.
De kapsalons van Jacques Dessange zijn niet zomaar kapsalons meer. Het worden complete schoonheidsinstituten. De salons die we nu openen, hebben we verdubbeld qua oppervlakte. Om alle diensten te kunnen integreren.? Olivier Salat, directeur voor België en Spanje van de chique Franse Dessange-keten, werkt al 20 jaar voor Dessange tot voor enkele jaren knipte hij nog zelf, maar nu heeft hij er tot zijn spijt geen tijd meer voor en zag in die periode de kapsalons veranderen, hun service uitbreiden. ?Dat was een antwoord op vragen van klanten. Want de markt evolueerde sterk?, zegt Olivier Salat. ?Mannen en vrouwen verzorgen zich steeds beter. Hoe je eruitziet, je gezondheid, ook je geestelijke, daar besteden mensen aandacht aan. Een aantal zachte waarden heeft het gehaald op de harde competitie en de carrièrezucht. Actieve vrouwen nemen zichzelf in handen. Op tijd en stond bouwen ze momenten van rust in. Willen ze zich laten verwennen. En dan is het niet voldoende een correcte service met efficiënte producten te leveren. Nee, je moet ook het ritueel dat met schoonheidsverzorging samenhangt vooral een aangename omgeving respecteren.?
Het nieuwe salon dat Olivier Salat binnenkort in Madrid opent, heeft een oppervlakte van 400 m2, met een sauna en hammam en verschillende ruimtes voor lichaams- en gezichtsmassages. ?In België zal het nog even duren om de bestaande salons uit te breiden, maar we zijn er volop mee bezig.? Ongeveer 30 procent van de klanten kiezen voor de bijkomende service in het schoonheidsinstituut. ?Ik hoop er tegen het einde van het jaar 50 procent van te maken?, zegt Olivier Salat.
De uitbreiding naar schoonheidszorgen gebeurde twee jaar geleden bij Dessange. Maar vijf jaar terug werden al de eerste stappen gezet naar het Dessange-universum dat naast de eigen shampoos en verzorgingslijnen fantasiejuwelen, zonnebrillen en binnenkort ook uurwerken omvat. ?We zijn begonnen met een make-uplijn, waarvan het kleurenpalet afgestemd is op de haarkleur. Daarna volgden verzorgingsproducten, op basis van klei of essentiëleoliën, voor gezicht en lichaam.?
Op de vraag of de uitgebreide service de manier is om de harde concurrentiestrijd tussen de kappers te winnen, antwoordt Olivier Salat ontkennend. ?Onze concurrenten zijn niet langer de andere kappers. Wel het weekendje aan zee of een nieuw jasje. Mensen wikken en wegen meer waaraan ze hun geld zullen uitgeven. In de keuze van hun schoonheidsinstituut zijn ze zeer kieskeurig.?
Bij Jacques Dessange lijkt men dus het verst te gaan in het creëren van een volledig universum. ?We hebben nu in elk salon een hoek waar we onze producten verkopen. Maar er bestaan plannen om Dessange-boetieks te openen, los van de kapsalons.?
Een greep uit One to One, de haar- en huidverzorgingslijn van Redken.
Een immens aanbod haarspelden, de bijkomende troef van Jean Louis David.
Dames uit het Dessange-universum : stijlvol.
Een greep uit One to One, de haar- en huidverzorgingslijn van Redken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier