Baas in bermuda
“Er is een rush op feestkleding”, vertrouwde Edouard Vermeulen van Natan me vorige week nog toe. Dankzij de uitgestelde trouw- en communiefeesten doen de labels met een mooi aanbod in dit segment eindelijk opnieuw goede zaken. Toch ziet het ernaar uit dat onze garderobe onder invloed van de pandemie meer casual zal worden. De kantoortijger zal niet alleen zijn werkgewoontes aanpassen en meer thuiswerken, ook zijn werkplunje zal veranderen.
Die casualisering van de kleerkast is nu al te merken in ons aankoopgedrag. De ‘casual blazer’ werd als zoekterm in augustus 2021 honderd procent meer ingetikt dan in augustus 2019. Zoekopdrachten naar klassieke pakken liggen dan weer een stuk lager. Er wordt verwacht dat zelfs in kantoren waar tot voor kort een zeer traditionele zakelijke kledingstijl de norm was, de pakken en hakken worden vervangen door business-casual outfits en sneakers. Het verplicht de merken, die zich vooral tot de klassiek geklede zakenvrouw en -man richten, tot het aanpassen van hun aanbod met nieuwe stoffen, en tot een wat nonchalantere stijl. Zo ging Hugo Boss al in zee met Russell Athletic om pakken van jersey te produceren, waarvan sommige met korte broek in plaats van een pantalon. Een stille revolutie. Al wordt het straks toch even wennen als onze CEO plots opdaagt in een pak met bermuda.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier