Aanrader : Een fruitje van zilver
Eén van de opmerkelijkste, mooiste en vooral leukste softwareproducten voor kinderen verscheen niet eens op cd-rom, wel op 2 diskettes. Omslachtiger vanwege de vorm en de beveiliging, maar Belgisch en uniek. Want ‘Een fruitje van zilver’, het software-debuut van dichter en schrijver Geert De Kockere en illustrator Klaas Verplancke steekt torenhoog uit boven de andere software voor kinderen. Dat kon op literair vlak van de gelijknamige dichtbundel ook al gezegd worden, maar Geert De Kockere vertaalde zijn verbale creativiteit naar verrassende links, leuke woordspelletjes, quizzen, gedichten, muziek en klassieke computerspelletjes. ?We leven in een snel veranderende samenleving, en als jeugdauteur is het natuurlijk het uitgelezen moment om niet alleen boeken uit te geven, maar ook via andere dragers de jonge lezers aan te spreken. Zo bereik je kinderen die vooral door het spelen met een computer aangetrokken worden en die nooit uit zichzelf een boek zouden vastpakken, maar nu wél met teksten of gedichten kennismaken. Ik heb het midden willen houden tussen het artistieke en het educatieve, en wilde kinderen met inhoudelijk mooie dingen confronteren. Computers hebben het voordeel dat kinderen er op hun eigen ritme mee kunnen werken, zowel thuis als op school, waar ‘Een fruitje van zilver’ vaak wordt ingeschakeld. Eerder dan een boek nog, is een computer een soort speelgoed waar je alle kanten mee opkan. In vergelijking met de andere media zijn de mogelijkheden enorm, en we zitten nog maar in de startfase.?
Vervelend is dat de meeste kinderproducten vertalingen zijn van Amerikaanse dingen. Dat kan zeer goede resultaten hebben zoals Freddi Fish, maar het gros ervan is ronduit slecht. En dat is even erg als het lezen van een slecht boek. Jammer genoeg kan je dat aan de veelkleurige cd-romhoesjes niet zo meteen merken. Interactief, infotainment en edutainment zijn de buzzwoorden die om het even welk multimediaproduct in elke huiskamer moeten lokken. Leg de lat gerust hoog, want er zijn producten genoeg. Niets is frustrerender dan het neertellen van 3000 fr. voor software, om dan thuis na een uurtje te merken dat je kinderen liever voor de 53ste keer naar de Leeuwenkoning kijken.
Blijft de vraag of kinderen hopeloos achterop zullen raken als ze niet via computers kunnen spelen of leren. ?Soms ben ik geneigd om daar ja op te antwoorden?, zegt Geert De Cockere. ?De mogelijkheden van een computer zijn zo enorm dat iemand die er jong en regelmatig mee bezig is, sneller het gebruik ervan zal optimaliseren dan iemand die er maar sporadisch gebruik van maakt. Dat is met alles zo, maar zeker met een computer. Anderzijds weet ik ook dat kinderen niet echt achteropraken als ze nu nog niet met een computer weten om te gaan. Dat is een kwestie van even wennen, en kan op eender welke leeftijd. Maar het is belangrijk dat in scholen en bibliotheken computers ter beschikking gesteld worden, en dat die ingeschakeld worden voor eender welke discipline en niet alleen in de computerklas. Leren lezen en schrijven heeft alleen zin als er inhoud mee gemoeid is, dat is duidelijk. En een medium als de computer kan die inhoud makkelijker personifiëren. Dat is enorm belangrijk, zeker voor jeugdauteurs, opvoeders en ouders van vandaag.?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier