Zo maak je het perfecte boho boeket: ‘Het is minder moeilijk dan het lijkt’

© Foto Birthe Berger

Een pampaswolk boven je bed, een interieurboeket op tafel of een artistiek verantwoorde kerstkrans aan de muur? Met het DIY-boek ‘Bohemien bloemschikken’ helpt florist Loes Van Look je aan de perfecte lockdownhobby. ‘De meest indrukwekkende installaties zijn niet per se het moeilijkst.’

Het klassieke boeket is dood. Met dank aan Pinterest veroveren wilde droogbloemencreaties in ijltempo onze huiskamers. De Limburgse florist Loes Van Look was de hype voor. Pampaspluimen en pioenrozen in dromerige creaties zijn al jaren haar handelsmerk. In haar nieuwe boek legt ze uit hoe ze te werk gaat. Opvallend, want aanvankelijk was bloemschikken voor haar niet meer dan een remedie tegen een zware burn-out.

‘Ik was aan de slag in de modewereld. Eerst als journalist, daarna als marketeer. Die jobs lagen me totaal niet. Ik werd geveld door een burn-out. Mijn therapeut raadde me aan om zoveel mogelijk rust en structuur in mijn leven aan te brengen. Die rust vond ik in het bloemschikken. Na jarenlang computerwerk deed het deugd om met mijn handen bezig te zijn. Ik werk heel intuĆÆtief en dat is heel helend. Ik stopte vanzelf met piekeren.’

Hoe heb jij het bloemschikken in de vingers gekregen?

Loes Van Look: ‘Toen ik begon was Bloomon volop in opmars. ‘Mooi’, dacht ik, ‘maar dat moet toch beter kunnen.’ Voor mij was dat nog altijd veel te braaf. Al snel ontdekte ik dat er in AustraliĆ« en Amerika een nieuwe lichting bohemien-bloemisten was opgestaan. Er ging een heel nieuwe wereld voor me open. Via huisvrouwenfilmpjes op YouTube leerde ik mezelf de kneepjes van het vak en deed ik inspiratie op.’

Wanneer besefte je dat er geld te verdienen valt met bloemen?

‘Ik postte mijn creaties op Instagram. Al snel bleek ik aanleg te hebben. Mijn volgers groeiden en de eerste opdrachten vielen me vanzelf in de schoot, mede dankzij mijn ervaring met de modesector. Mijn allereerste opdracht was een evenement voor Yves Rocher. Ik was toen net bezig en nog niet helemaal hersteld van mijn burn-out. Maar je moet het ijzer smeden als het heet is, ook al voel je je er totaal niet klaar voor. Ik kreeg meteen behoorlijk betaald, waardoor ik besefte dat het vrij gemakkelijk is om geld te verdienen met events. Losse boeketten hebben een veel hogere productkost, dus het is moeilijker om die winstgevend te houden.’

Niet elk bloemstuk hoeft mooi te zijn

.
.Ā© Foto R.V.

Jij werkt vooral met droogbloemen, die nu toevallig ontzettend populair zijn. Hoe komt dat?

‘Droogbloemen passen heel erg in het bohemien sfeertje dat je nu overal ziet: in de mode, in het interieur en dus ook in de bloemenwereld. Het is een praktische materiaal omdat het nooit slecht wordt. Ik heb ook de indruk dat mensen steeds meer verlangen naar natuur in huis. Misschien is dit het vervolg op de urban jungle-hype van een paar jaar geleden. In de jaren 80 had je ook al droogbloemen, maar dan tuttig, inclusief bloemetjesbehang. Nu zie je veel wilde boho-creaties, die heel anders ogen.’

Hoe moeilijk is het om zo’n indrukwekkende installatie zelf te maken?

‘Eenvoudiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Vaak zijn de dingen die indrukwekkend lijken niet per se heel moeilijk. Een trouwboeket of tafelstuk lijkt misschien banaler, maar vereist soms veel meer techniek. In mijn boek geef ik per project aan hoe moeilijk het is, maar eigenlijk moet je vooral zin hebben om eraan te beginnen en wat te experimenteren. De rest leer je al doende.’

Jij hebt zelf een heel duidelijke stijl, wat van de meeste beginners niet gezegd kan worden. Hoe druk je je eigen stempel op een bloemencreatie?

‘Een eigen stijl is echt een zoektocht. Mijn bloemen zijn een verlengstuk van mezelf. Mijn muzieksmaak, mijn kledingstijl, mijn interieur: alles past binnen hetzelfde plaatje. Eigenlijk ben ik een wandelend clichĆ©. (lacht) Ik vertrek meestal vanuit mijn intuĆÆtie, al heb ik in de beginmaanden ontzettend research gedaan. Ik zocht bloemisten op die ik bewonderde, of omgekeerd, wiens stijl me totaal niet aansprak, en probeerde dan te achterhalen waarom dat zo was. Dat heeft me veel inzicht gegeven in waarom ik bepaalde keuzes maak. Dat is ook de tip die ik geef aan de mensen die zich inschrijven op de online cursussen die ik geef. Niet elk bloemstuk hoeft mooi te zijn, het kan ook heel leerrijk zijn om eens iets te proberen maken dat je totaal niet mooi vindt en dan na te denken over waarom dat zo is.’

DIY: een krans voor aan de muur

.
.Ā© Getty Images

Benodigdheden

  • metalen of houten ring
  • rolletje ijzerdraad
  • twee handjes droogbloemen
  • klein stukje touw

Kransen aan de muur zie je doorgaans vooral in de kerstperiode, maar naar mijn bescheiden mening zijn kransen aan de muur veel, veel mooier wanneer het net niet december is. Kransen van droogbloemen hebben iets lieflijks en warms, maar zonder truttig te zijn. Het wilde karakter van de droogbloemen wordt een beetje getemd en een klein beetje gevangen in je interieur!

Een krans van droogbloemen is voor jezelf, maar ook als een cadeautje een supertof idee. Een ring kun je vaak kopen in een tuincentrum of een interieurzaak. In hout of metaal kom je ze het vaakst tegen, maar tegenwoordig vind je ze ook geregeld in goud- of rosƩkleur. Op die manier heb je een toffe basis om mee te werken. Zeker als je net zoals ik van plan bent om een stukje van de basis bloot te laten. Dan laat je natuurlijk het liefst een beetje van het materiaal zien dat van look and feel bij de rest van de bloemen past.

Dakpantechniek met bloemen

Om een krans te maken gebruiken we een dakpantechniek van miniboeketjes. Je maakt steeds een miniboeketje van enkele droogbloemen en stapelt dit telkens op het vorige boeketje. Je bevestigt een miniboeketje met ijzerdraad aan de ring. Dit doe je zonder dat je het boeketje eerst op zichzelf vastmaakt. IJzerdraad los rond de stelen wikkelen zou alleen maar voor onnodige verdikking zorgen. Je plaatst het boeketje dus los op de krans en maakt het samen met de ring vast.

Met het volgende boeketje doe je hetzelfde, maar dan bedek je met het bloemgedeelte de steeltjes van het boeketje dat al op de ring zit. Op die manier stapel je de boeketjes op elkaar, zodat er nergens steeltjes, maar enkel bloemetjes op de ring te zien zijn. Dit proces herhaal je tot je de gewenste hoeveelheid bloemen aan de krans hebt hangen. Stop op tijd met boeketjes aan de krans vast te maken, zodat er nog wat negatieve ruimte over is en je nog een stuk van de krans ziet. Dit oogt moderner en luchtiger.

Om de rij met droogbloemen met bloemetjes en niet met steeltjes te eindigen, plaats je het laatste boeketje in de tegenovergestelde richting. De steeltjes van het laatste boeketje plaats je onder de bloemknoppen van het voorlaatste boeketje. Dit is een beetje prullen, maar op die manier maak je de cirkel mooi rond en eindig je niet met steeltjes.

Is dit te lastig? Het is ook tof om aan het einde een mooi groot lint te knopen. Ik kies meestal voor een mooi stuk stof, waarvan ik dan een grote strook scheur. Met mooie rafelrandjes en een nonchalante look als resultaat!

Ten slotte heb je natuurlijk nog iets nodig om de krans op te hangen. Vaak hebben de kransen wel al een oogje, maar nog geen lintje om op te hangen. Ik heb in het voorbeeld een simpel juten touw gebruikt. Natuurlijk kun je opnieuw een gescheurd stoffen lint gebruiken. Dit oogt veel romantischer. Het is maar net wat in je interieur past!

Extra tips

Waar je op moet letten is dat je de boeketjes steeds aan dezelfde kant van de ring bevestigt. Bevestig niet plots aan de andere kant ook bloemen, want die zullen tegen de muur worden gedrukt. Zonde van de bloemen!

Gebruik de natuurlijke vorm van je bloemen en grassen altijd voor honderd procent. Heb je materiaal dat mooi doorhangt? Gebruik dit dan aan de onderkant van de ring. Heeft je materiaal net een mooie kromming in de steel? Laat dit dan meebuigen, meebewegen met de ring. Materiaal dat je tegen zijn natuurlijke vorm in gaat gebruiken, oogt altijd misplaatst.

Zeker bij het eerste boeketje is het extra mooi om buigende sierlijke materialen te gebruiken die wat verder uitsteken. Als je dan een stukje van de krans openlaat om het metaal te tonen, loopt dit geleidelijk aan over in de droogbloemen. Met uitstekende texturen verzacht je die lijn en wordt het geen harde plotse grens tussen de metalen ring en de droogbloemen, maar gaat het geleidelijk in elkaar over. Sierlijk, maar toch met een bohemien touch!

.
.Ā© Foto R.V.

Bohemien Bloemschikken is uitgegeven door Lannoo. (24,99 euro)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content