Waar gaat het om? In de voorbije weken werden twee tenoren van de Parijse antiekhandel aangehouden, expert in 18de eeuws meubilair Bill Pallot die sinds 30 bij de Galerie Didier Aaron werkt, en Laurent Kraemer, van de vermaarde Galerie Kraemer. Via hen zou het beroemde kasteelmuseum van Versailles tussen 2008 en 2015 voor 2,7 miljoen euro zogenaamd enkele achttiende-eeuwse meubelen hebben verworven, die nabootsingen zouden zijn. De Franse 'Office central de lutte contre le trafic de biens culturels', de OCBC, begon een onderzoek naar de twee bekende dealers die werden aangehouden.

Laurent Kraemer is ondertussen weer vrij, maar het onderzoek naar zijn handel en wandel wordt voortgezet. Bill Pallot blijft aangehouden en wordt beticht van oplichterij en witwasserij, aldus Le Monde van 24.06. Beiden zijn verbonden aan galeries met een internationale reputatie. De Galerie Aaron werd in 1923 opgericht en de Galerie Kraemer in 1875. Dit huis werkt onder meer voor het Louvre, de Frick Collection en het Metropolitan in New York. Karl Lagerfeld is er trouwens een vaste klant

Niet welkom op de Biennale

De Galerie Kraemer had al eerder afgezien van een deelname aan de Biennale des Antiquaires te Parijs, van 10 tot 18 september. Ondertussen liet ook het Syndicat Nationale des Antiquaires weten dat de Galerie Aaron niet welkom is op de beurs. Beiden behoorden niet alleen tot de absolute top, maar ook tot de pijlers van deze prestigieuze beurs. Dit is op zich al ongezien.

Masterpiece in Londen

Iedereen is er van overtuigd dat het Parijse schandaal zeker de handel in meubels van topkwaliteit zal treffen. Wellicht blijft het ook niet beperkt tot het 18de eeuwse meubilair dat eigenlijk veel moeilijker na te bootsen is dan bijvoorbeeld vintagedesign uit de 20ste eeuw. Ondertussen is iedereen op zijn hoede, ook in London waar de kunstmarkt niet alleen wakker ligt van de gevolgen van de Brexit. De Britse kunstmarkt ondergaat nu trouwens enkele testen met enkele grote veilingen en de antiekbeurs Masterpiece (30.6 tot 6.7), waar de achttiende-eeuwse Franse meubels extra worden gecontroleerd. De meubelexpert die daarvoor verantwoordelijk is, William Ibelin, verwacht wel dat er in de toekomst meer vervalsingen zullen worden ontdekt.

(Piet Swimberghe)

Waar gaat het om? In de voorbije weken werden twee tenoren van de Parijse antiekhandel aangehouden, expert in 18de eeuws meubilair Bill Pallot die sinds 30 bij de Galerie Didier Aaron werkt, en Laurent Kraemer, van de vermaarde Galerie Kraemer. Via hen zou het beroemde kasteelmuseum van Versailles tussen 2008 en 2015 voor 2,7 miljoen euro zogenaamd enkele achttiende-eeuwse meubelen hebben verworven, die nabootsingen zouden zijn. De Franse 'Office central de lutte contre le trafic de biens culturels', de OCBC, begon een onderzoek naar de twee bekende dealers die werden aangehouden. Laurent Kraemer is ondertussen weer vrij, maar het onderzoek naar zijn handel en wandel wordt voortgezet. Bill Pallot blijft aangehouden en wordt beticht van oplichterij en witwasserij, aldus Le Monde van 24.06. Beiden zijn verbonden aan galeries met een internationale reputatie. De Galerie Aaron werd in 1923 opgericht en de Galerie Kraemer in 1875. Dit huis werkt onder meer voor het Louvre, de Frick Collection en het Metropolitan in New York. Karl Lagerfeld is er trouwens een vaste klantDe Galerie Kraemer had al eerder afgezien van een deelname aan de Biennale des Antiquaires te Parijs, van 10 tot 18 september. Ondertussen liet ook het Syndicat Nationale des Antiquaires weten dat de Galerie Aaron niet welkom is op de beurs. Beiden behoorden niet alleen tot de absolute top, maar ook tot de pijlers van deze prestigieuze beurs. Dit is op zich al ongezien. Iedereen is er van overtuigd dat het Parijse schandaal zeker de handel in meubels van topkwaliteit zal treffen. Wellicht blijft het ook niet beperkt tot het 18de eeuwse meubilair dat eigenlijk veel moeilijker na te bootsen is dan bijvoorbeeld vintagedesign uit de 20ste eeuw. Ondertussen is iedereen op zijn hoede, ook in London waar de kunstmarkt niet alleen wakker ligt van de gevolgen van de Brexit. De Britse kunstmarkt ondergaat nu trouwens enkele testen met enkele grote veilingen en de antiekbeurs Masterpiece (30.6 tot 6.7), waar de achttiende-eeuwse Franse meubels extra worden gecontroleerd. De meubelexpert die daarvoor verantwoordelijk is, William Ibelin, verwacht wel dat er in de toekomst meer vervalsingen zullen worden ontdekt.(Piet Swimberghe)