Er bleven zaterdag zowat 6.000 stuks bagage op Zaventem staan. Die zijn ondertussen gesorteerd volgens bestemming en een deel is al nagestuurd. 'De bedoeling is om zondag zoveel mogelijk bagage op de bestemmingen te krijgen', aldus Pierard.

Brussels Airlines

De impact van de problemen met het bagagesysteem op Brussels Airport was zaterdag erg groot voor luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Zowel op korte als middellange afstand zijn vliegtuigen zonder bagage vertrokken, op lange afstand zijn vliegtuigen vertrokken met maar een deel van de bagage aan boord.

Bij touroperator TUI, die eerder meldde dat er geen impact was, zijn uiteindelijk ook 80 stuks bagage achtergebleven op Zaventem, volgens een woordvoerster om vertraging van de vluchten te vermijden. 'Onze mensen hebben keihard gewerkt om zoveel mogelijk bagage mee te krijgen]', klinkt het. TUI zette 15 extra werknemers in voor de bagage.

Bij touroperator Thomas Cook was er een impact op een 14-tal vluchten, die met een beperkt deel van de bagage vertrokken zijn, zo meldt een woordvoerster.

Onder de passagiers heerste er veel onzekerheid en betreurt men het gebrek aan communicatie. Het is een erg druk weekend voor de luchthaven. Zondag worden ongeveer 89.000 passagiers verwacht.

'Communicatie ontbreekt en het is niet georganiseerd'

Reizigers stonden zaterdag na het inchecken nog aan te schuiven om hun bagage achter te laten bij de honderden koffers die verzameld stonden in vertrekhal. Medewerkers van Brussels Airport stapelden de valiezen nadien op en brachten ze weg op grote karren.

Sabine Verschueren, onderweg naar Gran Canaria met haar zoon, weet nog niet wanneer haar bagage nagestuurd wordt. 'Ze hebben ons gezegd dat de koffers één of twee dagen later zullen aankomen. De communicatie ontbreekt en het is niet georganiseerd. Ze hadden even goed rijen kunnen maken per bestemming, maar ze gooien alles door elkaar', stelt Verschueren.

'We gaan maar voor vijf dagen op vakantie en we hebben al gehoord dat het soms vijf dagen duurt voor een koffer op bestemming raakt. Dan heeft het helemaal geen zin', zegt een reiziger die naar Rhodos trekt fijntjes tussendoor.

Een medewerker die de valiezen wegbrengt op een grote kar probeert het luchtig te houden: 'Je kan ze oppikken wanneer jullie terug landen', grapt hij.