In beeld: Baz Luhrmann ontwerpt nu ook luxueuze hotelkamers in Miami
De excentrieke Australische regisseur Baz Luhrmann kennen we van zijn tot in de puntjes afgewerkte films: typerend is de visuele pracht, zijn tragische liefdesverhalen en gecontroleerde chaos. Denk aan de geschifte – maar ook mooie – chaos dat van het scherm spat tijdens The Moulin Rouge!. Die visuele voeling stopt hij nu niet meer alleen in films, maar ook in hotelkamers.
In het Faena Saxony Hotel, een residentie die later dit jaar zal openen langs Miami Beach, bouwt hij samen met zijn vrouw en Catherine Martin (Luhrmann’s kostuumontwerpster) aan prachtige hotelkamers. Luhrmann is niet de enige creatieveling die aan het hotel werkt: Nederlands architect Rem Koolhaas ontwierp het naburige kunstencentrum.
Alan Faena, de Argentijnse vastgoedmakelaar verantwoordelijk voor het luxueuze hotel, vertelt aan The Hollywood Reporter hoe het was om met Luhrmann samen te werken:
‘Het was zogezegd gekkenwerk om met mensen uit Hollywood samen te werken, maar we beseften al snel dat we de juiste keuze hadden gemaakt (met Baz Luhrmann). Baz ‘monteerde’ de architectuur zoals een film. We pasten de bouw aan aan zijn camera. Als hij zei: ‘Deze muur hoort hier niet, ik wil de zee zien’, dan braken we de muur gewoon af.’
De door Luhrmann en Martin ontworpen woonkamer in het gerestaureerde ‘Saxony’ hotel dat nu 58 kamers, 111 suites en twee penthouses telt.
Een slaapkamer in één van de 111 suites bekleed met luxueuze stoffen en ingericht met handgemaakte meubelstukken door Studio Job fabrics.
Een modelbadkamer voor een van de hotelkamers in de residentie. De lobbytoiletten zullen volledig bestaan uit de mineraalsteen Onyx.
Het hotel ligt aan een zandstrook en het wordt ook weleens ‘Futopia: the Faena Kingdom’ genoemd. Het luxueuze complex zal een kunstencentrum bevatten (‘Faena Forum’) met shoppingcenter, ontworpen door Rem Koolhaas, als het opent in april 2017. Maar het zal ook een spa, een cinema en een wooncomplex herbergen. Het is een plek waar architectuur, kunst, mode, muziek, theater en gastronomie met elkaar in interactie gaan.
‘Voor deze ontwerpen gingen we echt terug naar de begindagen van het Saxony hotel. We deden diepgaande research en gingen zelfs vragen stellen aan de zonen van George Sax (de eerste opdrachtgever van het hotel in 1948). Naturlijk keken we ook naar Alan Faena en zijn stijl.’ vertelde Baz Luhrmann aan Vanity Fair over de voorbereidende schetsen van het project.
‘We gebruikten zoveel iconische zaken van het vroegere hotel en brachten die terug naar het heden, maar we gaven eronze eigen draai aan. Een beetje zoals ik een tekst zou behandelen die in de Elizabethaanse periode of tijdens de jaren ’20 geschreven is.’ voegde Luhrmann nog toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier