Brooklyn Bridge bestaat 125 jaar
Al 125 jaar reiken de elegante neogotische steunpilaren van de Brooklyn Bridge tot in de New Yorkse hemel. Het bombastische gevaarte is een trekpleister voor miljoenen toeristen, die het schilderachtig net van stalen kabels komen bewonderen.
De Brooklyn Bridge is de eerste hangbrug van Amerika en geldt als mooi staaltje technische kunde uit de 18e eeuw. De Duitse ingenieur John Augustus Roebling is voor het ontwerp te danken. Na zijn dood voltooide zijn zoon Washington Roebling het meesterwerk.
De gigantische brug over de East River verbindt sinds 24 mei 1883 de twee stadsdelen, Brooklyn en Manhattan. Ze heeft kunstenaars, filmmakers en poëten geïnspireerd zoals weinig andere bouwwerken dat kunnen. Zelfs vandaag nog kunnen droge politici dwepen bij het aanzicht ervan.
“Haar elegantie straalt nog altijd helder en tovert nog een glimlach op de gezichten van alle New Yorkers en Amerikanen, omdat ze de mooiste brug ter wereld is. Vandaag vieren we haar 125ste bestaan,” zei Marty Markowitz, burgemeester van Brooklyn, in een televisie-interview.
De stad heeft zelfs een verjaardagsgeschenk voorzien in de vorm van een 300 miljoen dollar kostend renovatieproject dat komend jaar zal aanvangen. De renovatie zal puur een opsmuk zijn, het ijzerwerk, de belangrijkste kabels en natuurlijk de beide steunpilaren zijn nog de originele uit 1883. Bouwexperts bekrachtigen dat de “oude Dame” nog perfect veilig is.
Veel geluk bracht het 13 jaar durende brouwproject toch niet aan vader en zoon Roebling: bij opmetingen werd een voet van de geniale ingenieur John Roebling bij een ongeval verbrijzeld. Hij stierf enkele weken daarna door een infectie.
Zijn zoon Washington was nog maar 32 jaar oud toen hij de plannen overnam. Om de steunpilaren diep in het rivierbedding te verankeren, experimenteerde hij in een luchtdrukkamer. Daar deed hij de duikersziekte op waardoor hij in een rolstoel belandde.
Vanuit zijn venster in Brooklyn keek Roebling met een verrekijker naar de vooruitgang van het bouwproject. Zijn vrouw Emily bracht dagelijks de aanwijzingen over aan de bouwwerf. Ze was tevens ook de eerste die bij de inwijding van de nieuwe brug in een koets die durfde over te steken. Naast de duizenden nieuwsgierige New Yorkers kreeg ook de toenmalige Amerikaanse president Chester Arthur de eer.
Toen de brug openende, moesten de New Yorker een tol betalen voor ze mochten oversteken. Vandaag kunnen dagelijks 126.000 autobestuurders, fietsers, inlineskaters en voetgangers de East River zonder meer overkruisen en een blik werpen naar de betoverende skyline van Manhattan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier