Australië sterkste landenmerk ter wereld
Voor het derde jaar op rij verdient Australië de titel van ‘sterkste landenmerk ter wereld’. Op de tweede en derde plaats volgen Canada en de Verenigde Staten. Dat blijkt uit de Country Brand Index 2008 (CBI), een rangschikking waarbij landen als merk worden gepositioneerd. Hoe sterk een land is als ‘merk’ wordt onderzocht aan de hand van criteria in 23 categorieën.
De top-10 van de sterkste landenmerken wordt vervolledigd door Italië, Zwitserland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Zweden.
Ons land is geen sterk internationaal merk, zo blijkt uit de CBI. Zo haalt België in geen enkele van de 23 categorieën de top-5. In de categorie ‘Beste landenmerk voor politieke vrijheid’ staat België op de zevende plaats. In die categorie staan Nederland, Nieuw-Zeeland en Zweden op de eerste drie plaatsten.
Ons land behaalt ook een achtste plaats in de categorie ‘Beste landenmerk voor veiligheid’. Noorwegen, Zwitserland en Nieuw-Zeeland bezetten in die categorie de top-3.
In de categorie ‘Lekker eten’ strandde ons land op de negende plaats. Koploper daar is Italië, gevolgd door Frankrijk en Japan.
In de top-10 ‘Beste landenmerken ter wereld’ zijn volgens de CBI de snelst groeiende stijgers respectievelijk China, de Verenigde Arabische Emiraten en Kroatië. Die landen hebben de meeste potentie om de komende vijf jaar uit te groeien tot belangrijke toeristische bestemmingen.
De Country Brand Index is een grootschalig onderzoek waaraan ongeveer 2.700 geselecteerde internationale zaken- en vrijetijdsreizigers uit negen landen deelnamen. Het onderzoek, dat dit jaar aan zijn vierde editie toe was, werd uitgevoerd door Future Brand, wereldwijd toonaangevend in merkontwikkeling, in samenwerking met PR-bureau Weber Shandwick.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier