Zweedse keten Weekday lanceert volledig gerecycleerde collectie

04/03/19 om 10:24 - Bijgewerkt om 10:24

Weekday heeft samen met het Spaanse bedrijf Recover een volledig gerecycleerde denimcollectie ontworpen.

Zweedse keten Weekday lanceert volledig gerecycleerde collectie

Weekday recycleert samen met Recover textiel om er nieuwe stuks van te maken © Weekday

Steeds meer modemerken zoeken naar een manier om hun steentje bij te dragen aan een duurzame mode-industrie. Een van de manieren om dat te verwezenlijken, is het sluiten van de keten en dus zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen gebruiken. Weekday, onderdeel van de H&M-groep, ging ten rade bij recyclagespecialist Recover. Samen kwamen ze op de proppen met een honderd procent gerecycleerde collectie.

Enkele stuks uit de nieuwe, 100 procent gerecycleerde collectie van Weekday

Enkele stuks uit de nieuwe, 100 procent gerecycleerde collectie van Weekday © Weekday

Het productieproces start bij het verzamelen van postproductie katoenrestjes. Die stukjes worden gescheiden op basis van kleur, zodat er geen nieuwe kleurbaden nodig zijn. Het katoen wordt vervolgens vervezeld en gemengd met gerecycleerd polyester, gemaakt van PET-flessen. Door op deze manier te werk te gaan, wordt er bespaard op energie, CO2, chemicaliën en water. Weekday maakte met de gerecycleerde stoffen zowel jeans als T-shirts, jassen en topjes voor vrouwen en mannen.

Meer informatie over het recyclingproces vind je op de website recovertex.com.

Collectie beschikbaar vanaf 21 maart in geselecteerde Weekday shops en online.

Gaan winkelen is vandaag complexer dan ooit. Wat betekenen al die labels in je kleding of op voedingsproducten, en zijn ze wel even betrouwbaar? Waarom zou je afzien van goedkope ketens als heel wat dure merken evengoed in louche sweatshops produceren? Weet je eigenlijk wel wat er op je bord ligt, of wat je op je huid smeert? Is bio beter of ga je voor organic, en wat is nu eigenlijk het verschil? Wie weet wat het beste voor je is en hoe je moet navigeren in een bos vol onheilspellende berichten en goedbedoeld advies? Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen wel beter wìl consumeren, maar dat we gewoon niet weten hoe. Ontdek daarom onze gids bewust consumeren.

Lees meer over: