Wie is Zerina Akers, Beyoncé’s styliste? ‘Ik hou ervan om ontwerpers uit te dagen’
Styliste Zerina Akers heeft voor Black is King alles uit de kast gehaald. Haar roots integreren in een creatief geheel dat commerciël werkt is haar speciliateit. ‘Beyoncé was mijn eerste klant.’
Queen B strikes again. De musicalfilm ‘Black is King’, die overigens deels in België is gefilmd, is gevuld met looks van koninklijke allures. De stylist achter dit modefeest is Zerina Akers. Ze begon bij W Magazine als een van de twee enige zwarte werknemers. Acht jaar later kon ze bij Beyoncé aan de slag. Het portret van een doorzetter.
Autodidact
Akers groeide op in Landover, een traditioneel Afro-Amerikaanse stad in Maryland. Ze deed modekennis op door te bladeren in magazines en te raden welke designer de kleren had ontworpen. Op de middelbare school organiseerde ze ooit een modeshow met haar eigen kledinglijn.
1.0Had to jump into my new @alietteny look by @jasonrembert and take a picture with my beautiful flowers. Thanks so much for all the love and support. I’m so so sooooo so so thankful. 🤎 📷 @thankschriszerinaakershttps://www.instagram.com/zerinaakers20882382368430065392801882_2088238Instagramhttps://www.instagram.comrich658
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Akers zette haar eerste styling stappen als stagiair bij W Magazine. Daar stak ze in 2006 haar voet tussen de deur en keerde later terug als freelancer. Onder toeziend oog van veteranen Alex White en Karl Temper, ontdekte ze de beeldende kracht van mode. ‘Vroeger dacht ik dat je enkel als ontwerper in de mode kon werken. Niet dus. De modewereld in feite is erg breed,’ vertelde ze in een interview met HypeBae. Ze stylde fotoshoots voor magazines en maakte daarna de overgang naar advertenties.
De combinatie van een creatieve en commerciële achtergrond komt haar als celebrity stylist goed van pas. De looks moeten origineel zijn en aansluiten bij het imago van de artiest. Dat doet Akers meesterlijk goed. ‘Als ik een nieuwe klant heb, begin altijd met een goed gesprek. Ik moet weten wie ik aan het aankleden ben.’
Aan de slag bij Beyoncé
Akers ontmoette Beyoncé op een fotoshoot. Enkele maanden later bleek dat de superster een stylist zocht. ‘Ik heb me aangemeld, zonder enige verwachting. Ik had nog nooit een bekende persoon gestyled.’ Na een proefperiode van een maand, was ze binnen. Hun samenwerking begon met een serie Instagramposts om Beyoncé’s nieuwe look aan te kondigen. De zangeres combineerde stuks van grote modehuizen met die van onafhankelijke creatievelingen. De vraag naar de stuks explodeerde en de posts werden door Vogue besproken. Zoiets kan voor kleine ontwerpers een doorbraak zijn. ‘Omdat het Beyoncé is, ga ik graag er over de top. Ik verzamel van alles een beetje, van T-shirts tot couture. Zo is er ruimte voor spontane ideeën,’ legt Akers uit aan Harper’s Bazaar.
Modieus activisme
Akers’ handelsmerk is het samenbrengen van talent om een gezamenlijke look te creëren. Elk accessoire en kledingstuk wordt zorgvuldig door haar geselecteerd. Zo vroeg ze Antwerpse onderneemster Nadine Veldman om oorbellen naar haar op te sturen, die eindigden aan de oren van Queen B in de videoclip ‘Already’. (Lees er hieronder meer over)
1.0I asked @lacebytanaya for rain and she gave me DRIP. @chanelofficial earringszerinaakershttps://www.instagram.com/zerinaakers20882382365668400892821696_2088238Instagramhttps://www.instagram.comrich658
View this post on InstagramI asked @lacebytanaya for rain and she gave me DRIP. @chanelofficial earrings
A post shared by Zerina Akers 🧿 (@zerinaakers) on
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Ik hou ervan ontwerpers uit te dagen. Lace by Tanaya, bijvoorbeeld, is een accessoire- en lingeriemerk. Ik vroeg haar om een poncho te maken met kristallen die eruit zien als regendruppels. Het heeft goed uitgepakt.’ Naast alle glamour, verliest Akers de einddoel niet uit oog: een ode brengen aan Afro-Amerikaanse cultuur. ‘Zwarte ontwerpers een stem en zichtbaarheid geven, daar maakten we het visuele album voor.’
Om dezelfde reden startte Akers met het platform Black Owned Everything. Zo kan ze als styliste in contact komen met onafhankelijke zwarte ontwerpers overal ter wereld. Akers heeft een zwak voor zeldzame stuks, maar is even goed te vinden voor hits. Zo is Beyoncé in ‘Already’ ook te zien in een bodysuit van Marine Serre, die op La Cambre in Brussel haar vak leerde. De gekende halve-maan-print van de Franse ontwerpster kon al menig modeharten voor zich winnen.
1.0Stunning Beyoncé in her newly released ALREADY music video for Black is King movie
Directed by @beyonce
Stylist @zerinaakersmarineserre_officialhttps://www.instagram.com/marineserre_official28003881102365417504591549430_2800388110Instagramhttps://www.instagram.comrich658
View this post on InstagramA post shared by MARINE SERRE – FUTUREWEAR (@marineserre_official) on
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Akers’ opulente werk in Black is King wordt met veel applaus onthaald, maar zelf houdt ze de voeten op de grond. ‘Ik had zoveel respons niet verwacht. Als je aan het werk bent, zit je in een bubbel en merk je dat niet. Je doet gewoon verder, stapje voor stapje.’
Belgische bling
Toen Nadine Veldman (28), de bezielster van het Antwerpse oorbellenlabel Live-To-Express, vorige zomer een bericht ontving van de styliste van Beyoncé kon ze haar ogen niet geloven. ‘Ik zat gewoon in de zetel met m’n vriend, maar als kleine ondernemer probeer ik altijd bereikbaar te zijn. Ik checkte dus zoals gewoonlijk m’n berichtjes en las in een netjes opgestelde mail dat Zerina Akers graag oorbellen zou uitlenen voor Beyoncé. In eerste instantie schatte ik de kans dat dit echt zou zijn heel klein in. Ik ben een enorme Beyoncé-fan en was nog maar recent naar een van haar optredens geweest. Normaalgezien kiest ze altijd voor high end merken. Wilde ze mijn betaalbare vintage oorbellen echt dragen? Ik zou het fantastisch vinden, maar durfde niet te hard te hopen.’
Te mooi om waar te zijn? Soms zijn dromen géén bedrog, want na wat opzoekwerk bleek dat de namen van de styliste en haar assistente Beoncia Dunn klopten. ‘Mijn buikgevoel zei dat ik dit niet mocht laten schieten,’ licht Nadine toe. ‘Zerina zelf had super veel volgers op Instagram, maar haar assistente nog niet. Ik besliste haar dus te contacteren en voor ik het wist zat ik in een chat met haar en Zerina. Ze vroegen om een 15 tot 20-tal oorbellen op te sturen, die ze me erna terug zouden bezorgen via de post. Dit kende ik al van samenwerkingen met stilisten van modemagazines en influencers. Ze wilden het pakketje ontvangen in New York binnen de 24 uur, dus er was geen tijd te verliezen. Ik had nog nooit met Fedex gewerkt en moest het dus in sneltempo uitdokteren. Ik was echt helemaal in shock.’
Na een lange tijd niks gehoord te hebben, polste Nadine bij de stylistes of alles in orde was. Ze vroegen om de oorbellen nog wat langer te mogen houden dan gepland, wat ze met veel plezier toestond. Uiteindelijk vielen de oorbellen in december terug in de bus. Het afzendadres was niet New York, maar Los Angeles. ‘Ik had al via de roddelblaadjes vernomen dat Beyoncé een videoclip zou opnemen in LA en was dus blij dat ze mijn oorbellen alvast mee hadden genomen.’
1.0We can not stop WOW-ING over this look of Queen B with our Pearlli Drops 💥💥💥. We are beyond grateful that you finished this amazing ensemble of @531jerome with our earrings @beonciadunn @zerinaakers . Have you guys already watched Beyoncé’s magnificent visual album BLACK IS KING @disneyplus❔❕live__to__expresshttps://www.instagram.com/live__to__express4788847472366742425950336297_478884747Instagramhttps://www.instagram.comrich658
View this post on InstagramA post shared by LTE (@live__to__express) on
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fast forward naar deze zomer. ‘Een week voor ‘Black is King’ uitkwam zag ik teaserbeelden die ik nog niet eerder had gezien. Ik zocht nog wat verder en plots stootte ik op foto’s waarop Beyoncé mijn oorbellen droeg. Ik kon het niet geloven! Het waren vrij obscure accounts die de beelden deelden, dus ik wilde nog niet te hard van stapel lopen. Maar toen ik zelf de clip onder ogen kreeg wist ik: dit is echt. De dag erna had ik contact met de stilisten, die me het nieuws bevestigden en foto’s doorstuurden.’
Voor Nadine was dit een emotioneel moment. ‘Ik heb een traantje weggepinkt ja. Ik vond het prachtig. Niet alleen als jonge onderneemster, wiens merk door een wereldster wordt gedragen, maar ook omdat het vintage juwelen zijn. Alle oorbellen van LTE zijn deadstock vintage stuks uit de jaren zestig tot negentig. Ik vind het goed om te tonen dat je ook hele mooie looks kunt maken met spullen uit het verleden. Een alternatief bieden voor fast fashion vind ik in tijden van klimaatverandering heel belangrijk.’
Meer info over Live-To-Express
https://i.ytimg.com/vi/agCgvFTJeRs/hqdefault.jpgvideoBeyoncé, Shatta Wale, Major Lazer – ALREADY (Official Video)480https://www.youtube.com/user/beyonce1.0Beyoncé
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier