Wim signaleert: Zuurpruimen en ijskoninginnen
Modellen in spe bewaren hun stralende glimlach voor Facebook: op de catwalk is lachen ten strengste verboden
Modellen in spe bewaren hun stralende glimlach voor Facebook: op de catwalk is lachen ten strengste verboden.
Een gulden regel waarvan de oorsprong niet helemaal duidelijk is, tenzij u gelooft dat modellen slechts een keer in de week gevoed worden. De kwestie is nochtans uitvoerig bestudeerd, onder meer aan de New Mexico University. Sociale psychologen daar concludeerden na vergelijking van honderden advertenties dat grimmige, strenge of ronduit arrogante gelaatsuitdrukkingen vooral de sociale status en autoriteit van het merk of luxeproduct in kwestie moeten overbrengen. De zuurpruim of ijskoningin naast de handtas geeft met andere woorden aan dat het om een buitengewone handtas gaat.
Anderen wijzen met beschuldigende vinger naar supermodellen als Claudia Schiffer en Cindy Crawford. Lachen raakte immers pas uit de mode in de jaren ’90, een decennium waarin catwalk- en reclamemodellen zélf wel eens de aandacht opeisten. En daar dienen geldverslindende defilés en advertenties uiteraard niet toe. “Het is niet de bedoeling dat u op hun glimlach let, maar op de kleding”, vatte de voorzitter van de Franse modefederatie Didier Grumbach het probleem ooit samen.
Wim Denolf
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier