Van Noten brengt bizarre show

De show van Dries Van Noten, in de voormalige beurs van Parijs, is niet minder dan bizar.

De show van Dries Van Noten, in de voormalige beurs van Parijs, is niet minder dan bizar. Dat heeft gedeeltelijk met de presentatie te maken. Bij de vorige show van Van Noten, in openlucht, werd de muziek in grote vrachtwagens voorgereden, met overweldigend effect. Dit keer draagt elk model een miniatuur, draadloos transistorradiootje in zijn hand, waar zeer dunnetjes pophits uit klinken. Stil en vervreemdend. De collectie kan, met terminologie uit de popmuziek, worden gecategoriseerd als een mash-up. Of gewoon als deconstructief (om niet te zeggen: deconstructief), met jassen waarvan de mouwen zijn afgescheurd, en ongewone materiaalcombinaties. Het is, op het eerste gezicht, een van de minder geslaagde momenten van Van Noten. Maar anderzijds doet het deugd te zien dat een ontwerper van zijn niveau nog durft te experimenteren, radicaal te zijn. De show eindigt met Should I Stay Or Should I Go van The Clash. Toch nog maar even blijven.

Jean-Paul Gaultier heeft in zijn zaal een boksring geinstalleerd, met twee vrouwelijke kickboxers in volle strijd (kampioenen, schijnt het). De wintergarderobe van Gaultier is ook door de bokswereld ingegeven: impressariocostuums (met een rokende sigaar als accessoire), joggingpakken en en shirt met spierenprint. De modellen hebben bloedneuzen en pleisters. Wanneer waakt Gaultier uit de jaren negentig?

De meest bevredigende momenten in Parijs zijn, tot nog toe, min of meer statische presentaties. Zoals die van het enigszins obscure Japanse merk The Viridi-anne, op de binnenplaats van een klooster. De collectie, die balanceert op de grens van neogotisch en sportswear, is niet bijster origineel, maar ontzettend mooi en draagbaar. Het eveneens Japanse Julius, dat enkele uren later showt, handelt in een gelijkaardige gotische stijl, maar kan minder overtuigen (te zwaar, te ernstig). Maar Julius krijgt wel een prijs voor de beste casting en de meest sexy coiffures.

De grootste hit van de eerste dag op de Parijse kalender: de presentatie van de Amerikaanse ontwerper Adam Kimmel, een samenwerking met kunstenaar George Condos. De galerie is omgetoverd tot een levensecht casino, de spelers, in de kleren van Kimmel, dragen groteske maskers. Het is deze week nog maar de tweede keer (de eerste keer was bij Versace) dat we enigszins opgewonden naar buiten gaan.

Jesse Brouns

Bekijk alle defilés van de mannenmode in Parijs op Catwalk Weekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content