Van goths en Bambi bij Givenchy naar Brits erfgoed: Riccardo Tisci nieuw creatief directeur bij Burberry
Na lang speculeren is de knoop doorgehakt: de Italiaanse ontwerper Riccardo Tisci, hiervoor aan de slag bij Givenchy, zal vanaf 12 maart de collecties van Burberry overzien. Hij wordt de nieuwe Chief Creative Officer.
De Italiaanse ontwerper Riccardo Tisci , bekend voor zijn werk bij het Franse modehuis Givenchy en daarvoor Puma, zal zijn creatieve visie voortaan uitwerken bij het Britse Burberry. Dat maakte het merk bekend in een persbericht.
‘Ik heb een enorm respect voor de wereldwijde aantrekkingskracht van Burberry, een exceptioneel merk dat Brits erfgoed is’
‘Riccardo Tisci is een van de meest getalenteerde ontwerpers van onze tijd’, zegt Burberry-CEO Marco Gobetti in het statement.
Brits erfgoed
Gobetti was tussen 2004 en 2008 CEO bij Givenchy. Hij werkte eerder al samen met Tisci en is zeer bekend met zijn werk. ‘Zijn ontwerpen hebben een hedendaagse elegantie en zijn vaardigheid in het mixen van streetwear met high fashion is relevant voor de luxeconsument van vandaag.’
‘Ik heb een enorm respect voor de wereldwijde aantrekkingskracht van Burberry, een exceptioneel merk dat Brits erfgoed is’, vertelt Tisci in het persbericht van het label.
In oktober 2017 werd aangekondigd dat Christopher Bailey, na 17 jaar dienst, het Britse modemerk zou verlaten. Sindsdien is er heftig gespeculeerd over zijn opvolging. Onder meer Kim Jones, die in 2017 aangaf te vertrekken bij Louis Vuitton, en Phoebe Philo, tot vorig jaar creatief directeur bij CĆ©line, leken in the running.
Goths en Bambi bij Givenchy
Maar het merk koos voor Tisci, de man over wie BeyoncĆ© zong in ‘Partition (Remix)’: ‘Wet, wet, skeet skeeted on the MET dress / Word to Riccardo Tisci’.
In 2005, toen Tisci bij Givenchy aan de slag ging, was de Italiaan nog een relatief onbekende naam.
‘Het is niet zo dat hij de kleur heeft uitgevonden, maar dankzij Tisci hebben we een goed decennium in het zwart doorgebracht’
Anno 2018 is hij bekend voor zijn ‘goth’ look. De eerste Givenchy-collectie van Tisci toonde zijn muze Mariacarla Boscono in zwarte, over de vloer slepende heksenjurken. Andere meisjes waren in leren jassen gewikkel, droegen gelaagde tule rokjes en latex hoofddeksels. ‘Het is niet zo dat hij de kleur heeft uitgevonden, maar dankzij Tisci hebben we een goed decennium in het zwart doorgebracht’, schrijft Dazed.
Voor zijn herencollecties combineerde de Italiaan het liefst streetwear met highfashion. De alomtegenwoordige oversized, bedrukte t-shirts? Heb je hem voor te danken. Of het nu de onmiddellijk herkenbare gesplitste Bambi-afbeelding is of de grommende rottweilers en panters, de esthetiek van Tisci heeft een grote impact gehad.
Ook in de sneakerwereld is Tisci een klinkende naam. Zo introduceerde hij als een van de eerste ontwerpers ‘high fashion trainers’ op de catwalk. Na zijn vertrek bij Givenchy bleef Tisci overigens bezig met zijn samenwerking met Nike.
Diversiteit en de ‘Givenchy #gang’
Tisci draagt diversiteit hoog in het vaandel. Hij was de eerste om een ??transgender vrouw in zijn reclamecampagne te stoppen, de Braziliaanse Lea T, toen aan de slag als zijn assistent. Iconische gezichten zoals Joan Smalls, Lakshi Menon en Jourdan Dunn waren kind aan huis op zijn catwalk.
De invloedrijke Tisci heeft menig modelcarriĆØre in gang gezet, waaronder die van de Chinese Ming Xi. De Victoria’s Secret Angel heeft een tattoo met de tekst ‘By Riccardo Tisci’.
Op de rode lopers is Tisci een felbegeerde naam. Naomi Campbell, Madonna, Anohni, Kim Kardashian-West, Rooney Mara, Marina Abramovic…
Allemaal werden ze gekleed door Tisci. Zijn ‘Givenchy #gang’, bekende gezichten die zich lieten kleden door de ontwerper, inspireerde alle andere ontwerpers om haastig een eigen ‘squad’ te vormen.
Riccardo Tisci presenteert zijn eerste collectie voor Burberry in september 2018. p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier