Sébastien Kopp van Veja fairtradesneakers: ‘Het imago van modehuizen is belangrijker dan ooit’

© GF

Samen met kompaan Ghislain Morillon maakt Sébastien Kopp (38) al dertien jaar hippe duurzame sneakers. Hun materiaal halen ze rechtstreeks bij boeren in Brazilië.

Hoe is het idee achter Veja ontstaan?

Sébastien Kopp van Veja fairtradesneakers: 'Het imago van modehuizen is belangrijker dan ooit'
© GF

Sébastien Kopp: Ghislain en ik kennen elkaar al van kleins af aan. We studeerden samen economie, een richting die an sich niets met mode te maken heeft. Maar tijdens die studie geraakten we allebei geïnteresseerd in duurzaamheid en eerlijke concurrentie. En vooral in het potentieel ervan. Het fairtradesysteem dat we kennen van bananen of cacao, willen wij introduceren in de modewereld. We besloten gewoon iets op te starten, met een startkapitaal van 5000 euro. Totaal niet met het idee om echt succesvol te worden, integendeel. Want hoe vreemd het ook klinkt, winst maken interesseert ons niet. Dit project op een eerlijke manier voortzetten daarentegen wel. Het was een sprong in het diepe, maar wel een waar we absoluut geen spijt van hebben.

Welke reactie krijgen jullie op die filosofie?

Kopp: Of de consument zich anders gaat gedragen door het verhaal achter onze schoenen, dat weten we niet, en kunnen we ook moeilijk nagaan. Wat we wel merken, is dat andere modemerken de druk voelen wanneer een concept zoals het onze populair wordt. We krijgen dan ook steeds meer aanvragen om samenwerkingen uit te bouwen met grote spelers, dus dat toont aan dat er iets beweegt. Wanneer kleintjes vooruitstrevend en innoverend zijn en blijven, dan kunnen de groten niet anders dan volgen. Of op z’n minst toch inspelen op de trend wanneer ze voelen dat er een businessmodel in zit.

Sébastien Kopp van Veja fairtradesneakers: 'Het imago van modehuizen is belangrijker dan ooit'
© .

Met Veja hechten jullie bijzonder veel belang aan eerlijke concurrentie. Is die er in de modewereld?

Kopp: Neen, daar is nog heel wat ruimte voor verbetering. Er is wel al meer transparantie over hoe producenten werken, maar nog niet voldoende. Alles gaat vandaag een miljoen keer sneller dan vroeger, schandalen komen aan het licht en het imago van modehuizen is belangrijker dan ooit. Massaproductie op de oude manier heeft volgens mij haar beste tijd gekend. Als bedrijven op die schaal willen blijven produceren, zullen ze dat op een duurzame manier moeten doen. En zo moeilijk is het niet, hoor. De boodschap die wij willen meegeven, is : als twee mannen die niets van mode afweten dit kunnen, kan iedereen het. (LK)

Sneakers vanaf 75 euro, veja-store.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content