Ontwerp je eigen carré voor Veritas

Ontdek de rijke geschiedenis van deze halsdoek en maak kans om je eigen ontwerp in productie te zien gaan.

De verschillende manieren om een carré te dragen vind je hier.

De carré foulard of het typische vierkante sjaaltje is nooit uit ons modebeeld verdwenen, maar waar het in de jaren negentig nog geassocieerd werd met omaatjes en lavendelwater domineert de carré nu al enkele jaren de nekken, haren en handtassen van vooraanstaande stijliconen. Veritas geeft je nu de kans om zelf een carré te ontwerpen die daadwerkelijk verkocht zal worden.
Een sjaal is niet altijd een modeaccessoire geweest. De halsdoek werd voor het eerst gesignaleerd in het Oude Rome, waar hij nog de naam sudarium -ofte zweetlap- droeg. Daarna diende de sjaal vooral om via kleuren en dessins de afkomst van soldaten en handelslieden bekend te maken, een beetje zoals de scouts. In de 18e eeuw begon men de sjaal als echt mode-item te omhelzen en ontstond ook de term ‘foulard’, die toen nog vooral op het zijdeachtige materiaal sloeg waaruit de halsdoeken werden gefabriceerd. Pas aan het eind van de 19e eeuw werd de foulard de verzamelnaam zoals we die vandaag kennen.

Een symbolische bos bloemen
In 1937 creëerde Robert Dumas de eerste geprinte -en later wereldberoemde- Hermès carré; een fraai stuk zijde met print van 90cm op 90cm die de naam ‘Le Jeu des Omnibus et Dames Blanches’ meekreeg. Niet lang daarna volgden merken als Liberty, Pucci, Jacqmar, Versace en Gucci. Die laatste bracht in 1966 de Flora carré uit. Het kleinnood was van de hand van Vittorio Accornero en bedoeld als symbolische bos bloemen voor de Amerikaanse actrice en prinses van Monaco Grace Kelly. In de jaren ’50 was de zijden carré op zijn hoogtepunt, met filmiconen Audrey Hepburn, Sophia Loren en Marilyn Monroe die niet buitenkwamen zonder hun favoriete sjaaltje. Carrées met bloemenprint waren in navolging van Grace Kelly het populairst, maar met de opkomst van casualwear kregen ook dessins in de reis- en reclamecategorie (met tekeningen van huizen, vliegtuigen, steden en auto’s) veel bijval.

Zij die het geluk hadden rondgereden te worden in een Cadillac -of tenminste die illusie wilden wekken- knoopten het sjaaltje rond de haren om hun kapsel te beschermen van stof en wind, anderen gaven hun outfit extra cachet door het rond hun nek of aan de hengsels van hun handtas te knopen. Er waren ontzettend veel manieren om de carré te dragen en de sjaal kwam ook in verschillende formaten; van 40×40 tot de bekendste 90×90. Beelden van een beshawlde Jackie Kennedy, Catherine Deneuve en Liz Taylor leverden de carré foulard een permanente plaats in de Westerse garderobe op, zij het vooral in die van de personen die al geboren waren toen deze beelden de wereld rondgingen.

Tijdloze klassieker of trendy modeaccessoire Toch maakte de foulard carré een heuse revolutie door: van tijdloze klassieker verwerd hij een trendy mode-item, gedrapeerd rond de frêle halsjes van onder meer Nicole Richie, Alexa Chung, Emma Watson en Sienna Miller. Ook de catwalk liegt er niet om. Vooral Italiaanse merken Marni en D&G zonden hun modellen, uitgedost met typische carréprints en in foulardstof, als vleselijke sjawls over de runway.

Vroeger werd er vooral gejaagd op iconische carrémodellen zoals die van Pucci, Hermès en Gucci, maar vandaag moet de foulard toch een zekere eigenheid onderstrepen. Modeblogsters posten verschillende manieren om je carré te dragen en handwerkbeurzen merken een stijgende interesse voor beschilderd zijde. Dat ook Veritas mee op de kar springt is niet verwonderlijk.

Het merk onderging de laatste tien jaar een sterke make-over, en waar de winkels vroeger geassocieerd werden met naaigerief en kousen staat Veritas nu sterk in haar schoenen als uitvalsbasis voor iedereen die op een creatieve manier haar outfit wil customizen door middel van doe-het-zelf gerief en accessoires. Onder de slogan ‘maak het verschil’ sporen ze hun klanten aan zich dankzij Veritas te onderscheiden van de massa.

De wedstrijd Ter ere van 120 jaar Veritas schrijf het merk een wedstrijd uit voor iedereen die de befaamde foulard carré een persoonlijke toets wil geven. Deelenemers moeten een ontwerp bedenken waaruit duidelijk blijkt hoe zij denken dat Veritas in de toekomst hun klanten kan blijven inspireren het verschil te maken. De drie winnende ontwerpen worden geproduceerd en te koop aangeboden in alle Veritaswinkels vanaf november 2012. Het accessoire- en modemerk wil op die manier creatief talent in de kijker zetten en belonen.

Concreet:
• maak een ontwerp voor een carré van 90 cm op 90 cm
• jouw ontwerp moet geprint kunnen worden
• extra afwerkingen als galons of borduursels zijn niet mogelijk
• het getal 120 of de naam Veritas hoeft niet voor te komen in je design

Stuur voor zondag 15 april 2012 jouw ontwerp in via de My Carré website van Veritas. Twee winnaars worden door Veritas gekozen. De derde winnaar is het design met het meestal aantal stemmen achter z’n naam, verzameld via de My Carré website van Veritas. De drie winnende ontwerpen worden bekend gemaakt op woensdag 2 mei 2012. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content