Michelle Obama doet aandelenkoersen stijgen
Designers of labels die door de Amerikaanse first lady worden gedragen, zien hun aandelen flink stijgen.
Maar weinig modellen of celebrities hebben dezelfde impact op de beurskoersen als Michelle Obama. Professor David Yermack van de New York University Stern School trok de beurstabellen van 2009 na en kwam tot de bevinding dat designers of labels die door de Amerikaanse first lady werden gedragen -29 in totaal- hun aandelen flink zagen stijgen. Gemiddeld nam hun bedrijf met 14 miljoen dollar in waarde toe.
Michelle Obama kiest vooral Amerikaanse ontwerpers. Jason Wu, Thakoon, Narciso Rodriguez en Michael Kors horen bij haar favorieten. Af en toe wordt ze ook gespot in het Italiaanse Moschino. Volgens Yermack is de gunstige invloed voor die labels zo groot, dat hij niet kan toegeschreven worden aan normale beursfluctuaties. De stijging van de aandelen houdt ook dagenlang aan nadat Michelle Obama met een bepaalde outfit is verschenen.
De enorme invloed van de first lady kan te maken hebben met het feit dat consumenten weten dat ze niet betaald wordt voor wat ze draagt, terwijl dat vaak wel het geval is bij modellen of actrices, zegt Yermack. Volgens de professor is ze ook de enige first lady die zulke impact heeft op de modesector. Zelfs Carla Bruni-Sarkozy kan zulke effecten niet bewerkstellingen. Maar zij draagt dan ook bijna altijd hetzelfde merk: Dior. Obama mixt couture met items die iedereen in een department store kan kopen. Zo droeg ze handschoenen van warenhuis J.Crew bij de inauguratie van haar man. Ze kent dan ook massaal navolging bij de consumenten.
Ann Heylens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier