Louis Vuitton is meest waardevolle luxemerk
Criteria waren vakmanschap, geschiedenis en nalatenschap. De studie werd gebaseerd op de prestaties van het bedrijf en interviews met klanten.
Voor het zevende jaar op rij is het Franse modehuis Louis Vuitton uitgeroepen tot het meest waardevolle luxemerk ter wereld. Marktonderzoekbureau Milward Brown Optimor baseerde haar studie zowel op de prestaties van het bedrijf als op interviews met klanten. Louis Vuitton wordt geschat op 20.6 biljoen euro (25.9 biljoen dollar) en haalde de eerste plaats op de lijst van luxemerken.
Mensen kopen liever luxegoederen dan een huis
Met een waarde van 15.19 biljoen euro strandde het Franse modehuis Hermès op een tweede plaats. Het Zwitserse horlogemerk Rolex haalde brons. Het bedrijf wordt op 5.7 biljoen euro geschat. De lijst wordt verder aangevuld door de modehuizen Chanel, Gucci en Prada. Belangrijke componenten in de studie waren geschiedenis, nalatenschap en vakmanschap.
Nick Cooper, de directeur van Millward Brown Optimor, meent dat luxegoederen steeds vaker aanzien worden als een goede investering. “Mensen kopen liever klassieke stukken dan ‘high fashion’. Wie het kan betalen, laat zich gaan. Zo ook jonge professionals die onder de huidige omstandigheden niet in staat zijn een huis te kopen en hun beschikbaar inkomen dan maar uitgeven aan luxegoederen.”(JK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier