Exclusief: interview Maison Martin Margiela
In New York werd de collectie van Maison Martin Margiela voor H&M aan de pers voorgesteld. Knack Weekend was erbij en wist een medewerker van het modehuis bij de witte stofjas te grijpen voor een gesprek.
In New York werd de collectie van Maison Martin Margiela voor H&M aan de pers voorgesteld. Knack Weekend was erbij en wist een medewerker van het modehuis bij de witte stofjas te grijpen voor een gesprek.
Sinds de oprichting in 1989 draait het bij Maison Martin Margiela om het kledingstuk, een liefde voor mode en ontwerpen die bovengeschikt is aan de ontwerper, de persoon achter de collecties. Van Martin Margiela zelf zijn amper foto’s te vinden en nadat de Belg in 2009 zijn handen aftrok van het label hult ook het designteam van het modehuis zich in volledige anonimiteit. Wanneer we een van de medewerkers warm krijgen voor een gesprek wil hij zijn naam niet geven. “Niet belangrijk”, zegt hij. “De kleding moet in de schijnwerpers staan.”
Niet dat hij ons dat uitdrukkelijk hoefde te zeggen; naar deze samenwerking met H&M werd immers reikhalzend uitgekeken. Maison Martin Margiela brengt voor deze collectie iconische Margiela-kleding en accessoires voor mannen en vrouwen weer tot leven. Elk stuk is netjes gelabeld met een groot etiket dat het jaar van uitgave en het collectienummer weergeeft. Verzamelaars bijten alvast hun vingernagels stuk in afwachting van deze items die weliswaar vormelijk en materiaalgewijs een update kregen, maar desalniettemin een tactiel stukje modegeschiedenis vormen.
“We wilden met deze collectie de creativiteit van het modehuis in de kijker zetten”, aldus onze anonieme MMM-man. “We hebben de belangrijkste stukken gekozen uit verschillende thema’s waarvan wij vonden dat ze kenmerkend zijn voor Margiela, namelijk volume en vorm, oversized, het ontwerpproces, dubbelzinnigheid en transformatie.” Zo is er het aangepaste bikerjasje, een oorspronkelijk mannelijk model dat werd aangepast aan het vrouwenlichaam en duidelijk het lederoverschot laat zien, buitenproportionele broeken, blazers en mantels, pumps zonder hak en jurken en truien met een trompe l’oeil effect.
“Deze thema’s zijn ook vandaag nog heel belangrijk. We proberen zoveel mogelijk te spelen met manieren van ontwerpen en proberen kledingstukken vanuit een nieuw perspectief te zien. Onze moodboards bevatten dan ook geen bloemenpatronen of kunstwerken maar bijvoorbeeld de manier waarop een schoudernaad in elkaar zit. Die vaststaande concepten worden dan herwerkt.”
Nee, Margiela omhelst geen makkelijk draagbare kleding en misschien daarom dat deze samenwerking tussen high end en high street meer ophef veroorzaakt dan normaal. Toch ziet men dat bij Maison Martin Margiela anders. “Wij hebben dezelfde rode draad als H&M, namelijk democratische mode. Bij MMM wordt er volledig in team gewerkt en ligt de focus echt op het kledingstuk, niet op de mensen erachter. Door onze samenwerking met H&M wordt dat democratische aspect nog eens extra versterkt omdat onze kleding nu ook toegankelijker wordt; niet enkel prijsgewijs maar ook conceptueel. Er wordt vaak gedacht dat je voor high fashion bepaalde maten en vormen moet hebben maar zo ontwerpen wij niet. Er is geen ijkpersoon, er is enkel het kledingstuk, en iedereen die van het kledingstuk houdt mag het dragen. Via H&M maken we daar meer mensen op attent en daar kunnen we niet blijer mee zijn.”
Dat Maison Martin Margiela nog steeds de ethische en esthetische fundamenten van haar gelijknamige bezieler met zich meedraagt is op zich al bijzonder fraai. Nog fraaier is de toewijding waarmee het zeventigkoppige designteam zich op de re-issues van iconische collectiestukken heeft gestort. Bij H&M zijn ze alvast ontzettend tevreden van de samenwerking en op 15 november zal u dat allicht ook zijn.
Katrin Swartenbroux
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier