Eerste modebibliotheek opent deuren in Antwerpen: ‘Beeld je in dat je kan beschikken over een eindeloze kleerkast’

Veerle en Emelie © Les Rebelles d'Anvers

Het langverwachte modeproject Les Rebelles d’Anvers is open voor het grote publiek. De komende drie maanden zullen Veerle Spaepen en Emelie Vervecken hun kledingbibliotheek testen.

Dit interview verscheen eerder al op EcoLifestyle.be.

Hoe is het idee ontstaan?

“Dat is een lang verhaal. Vanuit Plan C werkte ik samen aan een project met Flanders Fashion Institute en Stad Antwerpen rond circulaire en duurzame mode. Het vraagstuk hierbij was hoe een stad daar een rol in kon spelen. Bij één van de vele brainstorms is dan het idee van de kledingbibliotheek naar boven gekomen. Dat idee is blijven hangen en toen ik er op café over bezig was, heeft Emelie dat opgepikt.”

Hoe zijn jullie hiermee aan de slag gegaan?

“We hebben het idee binnen het traject van Fashion Flows verder kunnen uitwerken. Daar hebben we een conceptnota geschreven waardoor het toen ook echt begon te kriebelen om ermee aan de slag te gaan. Na indiening van ons project bij het duurzaamheidsfonds van de Stad Antwerpen hebben we een geldinjectie gekregen waardoor het idee ook realiteit kon worden.”

Hoe werkt het praktisch?

De filosofie van Les Rebelles d'Anvers.
De filosofie van Les Rebelles d’Anvers.© Les Rebelles d’Anvers

“Gedurende drie maanden gaan we het concept als pop-up in de praktijk testen. Tijdens deze test bieden we twee formules aan om ook de prijszetting te testen. Enerzijds een abonnement waarbij je voor 120 euro de komende 3 maanden onbeperkt, met maximum 3 stuks per keer, kan komen lenen. Een abonnement voor 1 maand kost 50 euro. Daarnaast bieden we ook beurtenkaarten aan. Hierbij betaal je 35 euro voor 1 stuk of 50 euro voor een volledige outfit. Zowel bij het abonnement als bij de beurtenkaart kan je de ontleende stuks tot 14 dagen bijhouden.”

Hoe zijn de eerste reacties?

“Die zijn verrassend goed eigenlijk. Voorafgaand aan de opening hebben we ook een presales gedaan waarbij we al 50 abonnementen hebben verkocht. Dat was dus nog voor mensen onze collectie hebben kunnen zien.”

Wat is de uiteindelijke doelstelling?

“Toen we hieraan begonnen wou ik toch zeker 50 abonnement verkopen. 100 zou echt al wel mooi zijn. Het feit dat we er nu al 50 verkocht hebben, vind ik echt verrassend. We wisten op voorhand dat designers wilden meedoen en het een origineel idee vonden, maar wat we niet wisten is of ons publiek ook overtuigd zou zijn.”

Zullen mensen makkelijk kunnen afstappen van bezit denk je?

“Ik denk dat je vooral de voordelen moet kunnen aantonen. Een van de grootste voordelen is variatie. Variatie is iets wat je normaal niet kan koppelen aan een klein budget. Nu kun je met een klein budget oneindig variëren. Als we deze formule kunnen behouden heb je voor een kleine 500 euro per jaar een oneindige kleerkast. Hier hangen zelfs enkele stuks die meer kosten dan dat.”

Richten jullie zich enkel tot vrouwen?

“Het grootste deel van het aanbod is inderdaad voor vrouwen. Al hebben we voor mannen ook een collectie maatpakken van Café Costume waardoor het zeker de moeite is om eens te komen kijken. Een vrouw kan op haar beurtenkaart dus ook perfect een pak voor haar man mee naar huis nemen.”

Welke criteria gebruiken jullie bij de selectie van jullie labels?

“Wij streven naar een aanbod waarbij 80% bestaat uit Belgische ontwerpers is. Dat is ons ook gelukt. Voor het overige deel gaan we over de grens. Dat zijn vooral collecties die een echt verhaal hebben en erg inzetten op duurzaamheid. Bijvoorbeeld Filippa K, Wintervacht of Barbara Munsel. Die laatste werkt met botanische prints en blijft zo weg van kunstmatig kleuren.”

De openingsavond.
De openingsavond.© Les Rebelles d’Anvers

Gaan labels makkelijk mee in het verhaal?

“Nu is dat zoveel makkelijker dan in het begin. Ik had schrik dat ze ons verhaal niet zouden snappen, wat in het begin soms ook wel was. Mede doordat we gelukkig veel persaandacht hebben gekregen, gaat het vlotter. Nu worden we zelfs spontaan gecontacteerd, omdat ze er ook voor hen de voordelen in zien. Zo kunnen merken bijvoorbeeld hun stuks van vorige seizoenen kwijt. Ook is het een kans voor startende of kleinschalige ontwerpers, die het anders moeilijk hebben om een boetiek of verkooppunten te starten.”

Hoe zouden jullie de stijl van jullie collectie kunnen typeren?

“Casual chic is misschien een goede omschrijving. Mooie én modieuze stukken, af en toe wat experimenteel, maar wel allemaal heel draagbaar.”

Als je zelf een stuk zou mogen uitlenen, welke zou dat dan zijn? Hebben jullie speciale stukken?

“Ik vind de lange avondjurken van Filippa K erg mooi. Zelf zou ik dat niet meteen kopen omdat je zulke outfits wellicht maar een paar keer kan aandoen. Wat ik verder ook leuk vind, is de accessoirecollectie die we samen hebben ontwikkeld met ‘Comme les Loups’. Het leuke daaraan is dat we gewerkt hebben met gerecupereerd textiel.”

Leden zullen niet alleen kleren kunnen lenen, maar jullie zullen ook regelmatig events organiseren. Wat kunnen we daarvan verwachten?

“Dat klopt, die gaan de komende weken van start en zullen ‘Confashions’ gaan heten. Dat kunnen zowel workshops als lezingen zijn die een inzicht geven in de modewereld. Daarbij willen we natuurlijk ook proberen om de labels die hier hangen een platform te geven. Zo zal Barbara Munsel een workshop geven waarbij ze haar unieke kleurtechniek laat zien. Verder mag iedereen die denkt dat hij binnen het ‘Confashions’-programma past en die iets wilt komen vertellen of aanleren zich nog steeds aanmelden.” (Tom Duhoux, Ecolifestyle.be)

Je vindt Les Rebelles d’Anvers in de Begijnenstraat 66 in Antwerpen. Meer informatie op de website van Les Rebelles d’Anvers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content