Dries Van Noten opent unieke expo in Antwerps ModeMuseum

Een beeld uit de Parijse editie van de expo, Dries Van Noten bij zijn collecties. © Reuters

Weekend.be was aanwezig op de persopening van de tentoonstelling ‘Inspirations’, die vandaag van start gaat, en kon genieten van een unieke rondleiding van niemand minder dan Dries Van Noten himself.

Vandaag gaat de langverwachte expositie van ontwerper Dries Van Noten van start in het Antwerps ModeMuseum (MoMu). ‘Inspirations’, de titel van de tentoonstelling, is een hulde aan de inspiratiebronnen die het oeuvre van Van Noten hebben helpen vormen. ‘Ik wil mijn passie voor allerlei kunstvormen delen aan kijklustigen en inspiratie overbrengen om ook zelf creatief bezig te zijn’, aldus de modeontwerper.

Na Parijs volgt Antwerpen

Dat een expo in Parijs zijn eigen stad Antwerpen voorafging, vindt ook Van Noten niet logisch. ‘Het was een toevalskwestie, ik werd benaderd door de conservatrice van de hedendaagse collectie in het Parijse MusĆ©e des Arts DĆ©coratifs, PamĆ©la Golbin, en zag mijn kans’, lichtte Van Noten toe. ‘Vanwege het immens succes van de gelijkaardige expositie vorig jaar, besloten we dat een vervolg in zijn geboortestad niet minder dan vanzelfsprekend is, vult de conservatrice aan. En dus sloegen het Antwerps ModeMuseum en het Parijse MusĆ©e des Arts DĆ©coratifs de handen in elkaar.

Het resultaat mag er alvast wezen. Dat de expositie geen klassiek overzicht van het oeuvre van Van Noten is geworden, vormt een uniek gegeven. ‘Door de jaren heen heeft Dries met het MoMu een vertrouwensband opgebouwd, en zijn wij in het bezit van een mooi, persoonlijk archief. Voor deze solotentoonstelling werden meer dan honderd creaties geselecteerd die hij presenteert naast zijn inspiratiebronnen: schilderijen, schetsen, maar ook ontwerpen van anderen’, geeft Kaat Debo, directeur van het MoMu, mee. ‘Inspirations’ omvat een intieme reis doorheen Van Notens grote inspiraties in de kunst- en modewereld die zijn carriĆØre kleurden. Wie vorig jaar al eens ging kijken in de Franse modehoofdstad krijgt in het MoMu de kans om een diepere blik te werpen op de inspiratiebronnen van Van Noten, want de kunstenaar dook opnieuw in zijn archieven.

Zwarte doos

Nog nooit werd de ruimte van het MoMu zo ingrijpend getransformeerd als bij deze expo, voor de bezoeker is het onmogelijk om zich te situeren in het verduisterde museum. Bij het binnentreden van de tentoonstelling legt de topdesigner het concept van de donkere kamers met verscheidene lichtspots uit. Een zogenaamde ‘zwarte doos’ noemt Van Noten het. ‘De eigenlijke bedoeling van mijn expo is om aan het publiek te tonen hoe mijn brein werkt en hoe creativiteitsprocessen daar het gevolg van zijn. Dat is soms donker en zonder inspiratie, maar daar kunnen ook momenten van inzicht en lichtpuntjes in zitten, net zoals in de kamers.’

Via de verschillende donkere ruimtes die opgesplitst zijn in thema’s krijgt de bezoeker inzage in verschillende kunstdisciplines die hem maakten tot de kunstenaar die hij is vandaag. Hij toont aan de kijklustigen hoe kunst, fotografie, film en het werk van iconische ontwerpers hem steeds hebben geprikkeld en hoe hij dat daarna heeft verwerkt.

Sommige werken in de collectie zijn weliswaar onafgewerkt, maar vormen symbolisch de boodschap dat Dries Van Notens denkprocessen nog steeds in volle ontwikkeling zijn.

Aan de hand van de verschillende secties wordt zijn eigen oeuvre gecombineerd met de beeldende en schone kunsten van o.a. Cristobal Balenciaga, Coco Chanel, Damien Hirst, Cecily Brown, Mark Rothko en Pablo Picasso, en iconen uit de film- of muziekgeschiedenis zoals Jimi Hendrix, Serge Gainsbourg, Kurt Cobain en Stanley Kubrick.

'Inspirations' in Parijs
‘Inspirations’ in ParijsĀ© Reuters

Fashion chaos

De openingskamer symboliseert het woelige modetijdperk die de stijl van Van Noten naar eigen zeggen enorm heeft beĆÆnvloed, en die de basis vormde voor zijn stijl tot op de dag van vandaag. Tijdens zijn modeopleiding in Antwerpen eind de jaren ’70 bevond Van Noten zich middenin een bruisend tijdperk vol ingrijpende wijzigingen.

De ‘Fashion chaos’ kamer symboliseert die overgangsperiode waarbij haute couture niet langer de belangrijkste inspiratiebron vormde, maar prĆŖt-Ć -porter de overhand kreeg. Vanaf dan liet Van Noten zich inspireren door steden als London, Parijs en Milaan, en door nieuwe kunststromingen en muziekgenres zoals de flowerpower, punk en grunge.

Gold

‘Goud, altijd op de grens van opzichtigheid en bling, maar toch heerlijk flamboyant en stralend’, staat te lezen op het opschrift van het bordje dat de ‘Gold’-kamer inleidt.

Toen Dries Van Noten in 1981 afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, deed hij dat in stijl . In de themakamer ‘Gold’ hangt een jas uit de afstudeercollectie van de kunstenaar, ‘Ć©Ć©n van de pronkstukken uit zijn oeuvre.’ Voor het tentoonstellen van zijn goudkleurige jas uit slangenleder dook Van Noten in zijn archief.

Androgyne nieuwe collectie

De expositie wordt afgesloten met een blik op de mannenvoorjaars- en zomercollectie van dit jaar. Waar excentriek borduurwerk of bloemenpatronen vaak hand in hand gaan met Van Notens werk, voert simpelheid het hoogste woord in deze collectie van de ontwerper. Hij liet zich inspireren door het lichaam van mannelijke balletdansers in actie.

Het androgyne aspect in de balletdiscipline vormt dus de rode draad in deze nieuwe collectie. ‘Mannelijke dansers maken vrouwelijke en sensuele bewegingen door hun dansstijl, maar stralen tegelijk mannelijkheid en kracht uit door hun afgetraind lichaam en uithoudingsvermogen’, legt Van Noten uit. (LD)

Praktisch

‘Inspirations’ van Dries Van Noten loopt van 13 februari tot 19 juli in het Antwerps ModeMuseum (MoMu), Nationalestraat 28, 2000 Antwerpen.

Als volwassene geniet je van het familietarief voor 6 euro. Jongeren tussen 19 en 26 jaar betalen 3 euro, en kinderen jonger dan 18 jaar kunnen gratis binnen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content