Celebrities in crisis
Gezien het aantal opgedoekte labels treft de economische crisis ook (Hollywood)sterren. Toch zijn er alternatieven om kledingexploten te promoten.
De laatste jaren viel celebritybranding niet meer weg te denken in de modewereld. Vele (Hollywood)sterren verdienen een centje bij door een eigen kledinglijn of parfum te lanceren. Van popster en actrice Jennifer Lopez tot reality tv-ster Lauren Conrad, iedereen waagt zijn kans.
De economische crisis treft echter ook de beroemdheden. Tot de slachtoffers behoren alvast popzangeres Mandy Moore, Nicky Hilton – het minder bekende zusje van Paris – en André Benjamin, de ene helft van het rapduo OutKast. “Opgeruimd staat netjes,” liet hoofdredactrice van Vogue Anna Wintour zich ontvallen over de opgedoekte labels.
Toch is het fenomeen niet meteen ten dode opgeschreven. Onder meer de toegenomen concurrentie tussen grote winkelketens met een goedkoop modieus aanbod doet de vraag naar originele producten alleen maar groeien. En dankzij de vele tijdschriften, websites en blogs die hun kleinste stappen volgen, hebben celebrities mogelijkheden zat om hun kledingexploten te promoten. Zo nam de populariteit van William Rast, het in 2005 gelanceerde label van Justin Timberlake en jeugdvriend Trace Ayala, flink toe sinds het mannenblad GQ de zanger in februari 2009 tot Amerika’s stijlvolste man uitriep.
Timberlake en Ayala waren echter afwezig op de jongste modeweek in New York. Deelname aan een soirée in Saks Fifth Avenue verving het gebruikelijke modedefilé. Eerder organiseerde het label ook evenementen bij Selfridges in Londen en Collette in Parijs. Ook dit celebritylabel zet dus de tering naar de nering.
JoÔlle Verstraeten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier