American Apparel opnieuw onder vuur voor reclamecampagne

Het kledingbedrijf is opnieuw in opspraak gekomen door een erotisch-getinte reclamecampagne. De Britse toezichthouder op gebied van reclame, ASA, vraagt nu een verbod van de specifieke beelden. Dat schrijft de Daily Mail.

Het kledingbedrijf is opnieuw in opspraak gekomen door een erotisch-getinte reclamecampagne. De Britse toezichthouder op gebied van reclame, ASA, vraagt nu een verbod van de specifieke beelden. Dat schrijft de Daily Mail.

De Advertising Standards Authority (ASA), dat is de Britse ‘waakhond’ op het gebied van reclame, kreeg klachten binnen over een nieuwe reclamefoto van het Amerikaanse kledingmerk American Apparel. Op de foto’s zien we een vrouw die met haar benen in de lucht op bed ligt en enkel een dikke trui draagt. Op het tweede beeld van de campagne krijgen we een collage van kleine foto’s. Op de verschillende kleine foto’s zien we een vrouw, waarvan we het gezicht niet zien, die haar benen in verschillende posities legt. Ze draagt een bodysuit en kniekousen van het Amerikaanse label.

Na een onderzoek concludeerde het ASA dat de nieuwe campagne met de naam ‘Meet Trudy’ onverantwoord is en vroeg om een verbod. De ASA is van mening dat de vrouwen in de campagne worden afgeschilderd als objecten en de foto’s zijn te openlijk seksueel. De Britse organisatie is ervan overtuigd dat mensen die de campagne onder ogen krijgen er wel aanstoot aan zouden kunnen nemen.

American Apparel zegt dat ze zich aan de regels van de industrie hebben gehouden en dat ze hun eigen stijl in reclamecampagnes blijven nastreven. Zo gaan ze steeds op zoek naar authentieke en eerlijke beelden die bij de mensen blijven hangen. Dat schrijft Daily Mail.

Het is niet de eerste keer dat American Apparel op de vingers wordt getikt voor hun reclamecampagnes. Het merk laat gewone vrouwen in vaak provocerende poses poseren en fotograferen voor de reclamecampagnes. Het is de derde keer in enkele maanden tijd dat ASA reclamebeelden van American Apparel heeft verboden en de relatie tussen beiden is, op z’n zachtst gezegd, gespannen.

Het Amerikaanse modelabel reageerde op de beslissing van de ASA met de ban voor te leggen aan de eigen volgers op Facebook en Twitter. Ze vroegen hen of ze de foto’s te expliciet vinden en of ze al dan niet akkoord gaan met de beslissing van de ASA. Het mag duidelijk zijn, American Apparel tast de grenzen af en probeert steeds een stapje verder te gaan. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content