American Apparel opnieuw in opspraak
Het label komt opnieuw in opspraak. Deze keer zijn het hun uniseks stukken die voor controverse zorgen.
Het modelabel American Apparel is al meerdere keren in opspraak gekomen met hun reclamecampagnes. Vooral hun weergave van de vrouwelijke modellen werd soms als vulgair en denigrerend ten opzichte van vrouwen gezien. Zo vroeg de Britse toezichthouder op gebied van reclame, ASA, eerder al een verbod van enkele reclamebeelden die ‘erotisch getint waren’. Dat was trouwens niet de eerste keer dat het merk op de vingers werd getikt. Op enkele maanden tijd werd American Apparel maar liefst drie keer op het matje geroepen door de ASA.
Deze keer komt de kritiek van onze Zweedse noorderburen. Blogger Emelie Eriksson postte op haar blog dat ze onthutst was van de campagne voor de uniseks modellen van het label (zie foto). Daar zijn een man en een vrouw te zien met hetzelfde hemd. Het enige verschil is dat zijn hemd netjes dichtgeknoopt is terwijl haar hemd openhangt, met de slip en een deel van de borsten duidelijk zichtbaar. De pose en blik die ermee gepaard gaan, laten ook niks aan de verbeelding over.
“Deze beelden zijn heel denigrerend ten opzichte van vrouwen en ik ben verbaasd dat er niet meer kritiek is. Ze willen opgemerkt worden en ze weten dat seks verkoopt, maar dit is heel denigrerend”, aldus Emelie in een interview met de Zweedse krant The Local.
De Britse krant The Huffington Post pikte het verhaal op en nam contact op met American Apparel.
“Er is sprake van een groot misverstand. De foto die gebruikt werd om het product te tonen is een volledig geklede vrouw, net zoals bij de mannen. De foto die zoveel controverse uitlokt is het resultaat van een artistieke fotoshoot die bij het product hoort, maar is niet de officiële productfoto. Daardoor is er heel wat controverse ontstaan. We werken vaak met provocatieve beelden omdat dat bij ons imago past, maar het is nooit de bedoeling geweest om denigrerend over te komen of bepaalde doelgroepen te beledigen”, zegt een vertegenwoordiger van het label. (RDM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier