Nieuw modejaar van start met Pitti Uomo

Het nieuwe modejaar begint deze week in Italië, met de presentatie van de mannencollecties voor komende winter.

Het nieuwe modejaar begint deze week in Italië, met de presentatie van de mannencollecties voor komende winter. Jesse Brouns brengt de komende dagen verslag uit van achtereenvolgens Pitti in Firenze — waar elk seizoen meer damescollecties worden voorgesteld — en de modeweek in Milaan.
Pitti is steeds meer een incontournabel trefpunt voor de textielindustrie, met toegewijde beurzen voor mannen en vrouwen, en elk seizoen een handvol bijzondere evenementen. Deze week zijn Trussardi en Gareth Pugh de eregasten. Trussardi viert in 2011 zijn honderdste verjaardag, en brengt voor de gelegenheid zijn catwalkshow naar Firenze, vanavond. Gareth Pugh projecteert donderdagavond een film, sinds enkele seizoenen de geprefereerde manier van communiceren voor de jonge Britse ontwerper. In afwachting daarvan: beknopt overzicht van de openingsdag van Pitti, gisteren in Firenze.

17u18, Pitti. Afspraak met Kevin Lobo, art director vanHugo Boss Selection, de duurste pakkenlijn van de Duitse gigant. Gelieve niet te verwarren met Hugo Boss Black, die andere, veel grotere divisie van het merk. ‘Selection brengt kwaliteit, vakmanschap en stijl,’ zegt Lobo. En Black doet dat dus niet? ‘Welintegendeel. Vergelijk het met een Mercedes en een Golf. Dat zijn allebei kwaliteitsauto’s, maar ze zijn niet bedoeld voor hetzelfde publiek. Met Selection willen we een man bereiken die op een gegeven moment meer wil.’ Hugo Boss lanceert later dit jaar voor het eerst maatwerk in een dertiental winkels in Europa en Azië. Afspraak in de Huidevettersstraat in Antwerpen, waar het merk in februari een nieuw vlaggenschip opent dat alle lijnen onder één dak verzamelt. Zodat over enkele maanden niemand nog Selection met Black verwart.

19u24, Harold Acton Library, Lungarno Guicciardini 9. Liberty of Londen debuteert zijn mannenlijn in een sfeervolle oude bibliotheek. Het Britse merk werkt volgend seizoen samen met de Italiaanse textielgroep Slowear, van onder meer het merk Incotex (dat pantalons maakt voor trendy yups). Een feest met ouderwetse pianobegeleiding, plus DJ.

21u48, Le Pagliere, Viale Macchiavelli 24. Het ook in België razend populaire merk Liu Jo viert zijn vijftiende verjaardag met een catwalkshow in een voormalig industrieel gebouw buiten het centrum. Er lopen vooral meisjes mee, maar ook flink wat jongens. De mannenlijn wordt in Belgie nog niet in de eigen shops van Liu Jo verkocht (wel in een vijftiental multimerken boetieks)

De garderobe van de meisjes heeft een hoger fashiongehalte, en combineert op een overtuigende manier jong en elegant. Het is wachten op de campagne van Liu Jo voor de nieuwe Bottom Up jeanslijn, die in februari wordt gelanceerd, volgens de geruchtenmolen met Kate Moss als het gezicht, in dit geval ook de billen, van de lijn.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content