Marc Jacobs mikt op millennials met goedkopere lijn, grunge looks & Dr. Martens collab

06/12/18 om 17:18 - Bijgewerkt om 17:19

De Amerikaanse modeontwerper Marc Jacobs gaat voor nostalgie en democratische prijzen. Halen deze inspanningen het merk uit het slop?

Marc Jacobs mikt op millennials met goedkopere lijn, grunge looks & Dr. Martens collab

Redux Grunge © Juergen Teller voor Marc Jacobs

Goed nieuws voor zij die nog steeds rouwen om het opgedoekte Marc by Marc Jacobs: het merk brengt volgend jaar opnieuw een goedkopere lijn op de markt. Onder de vleugels van de nieuwe CEO Eric Marechalle krijgt Marc Jacobs een nieuw zustermerk, dat uit twee onderdelen zal bestaan. Het ene deel is een gewone runway-collectie, maar volgens Women's Wear Daily zal het tweede deel uit een goedkoper segment bestaan. Ongetwijfeld een poging van Marechalle om het merk uit de slechte cijfers te halen.

Delen

Het nieuws mocht eigenlijk nog niet lekken, maar Marc Jacobs bevestigde: er komt een nieuw zustermerk.

De naam van het nieuwe merk luidt 'The Marc Jacobs' en werd geïnspireerd door het Instagramprofiel van de ontwerper. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat het nieuws al verspreid geraakte, maar toen er een beeld van de collectie lekte, bevestigde Marc Jacobs zijn nieuwe avontuur. Het eerste seizoen van 'The Marc Jacobs' staat gepland voor pre-fall 2019.

De Russische styliste Lotta Volkova mocht het lookbook samenstellen. Ze werkte in het verleden al samen met Demna Gvasalia voor Vetements en Balenciaga. Een goede zet als ze hiermee de jongere garde willen aanspreken, aangezien deze visuele stijl erg populair is bij millennials. Voor het ganse lookbook moeten we nog geduld hebben tot mei.

Geld moet rollen

Zo richt het merk - zoals heel wat andere high end labels - de pijlen op de Generation Y. De millennials zijn immers op weg om de grootste generatie ooit te worden én de meest kapitaalkrachtige. En Generation Z zit hen al op de hielen. Samen zullen de generaties Y en Z tegen 2025 vijvenveertig procent van de globale luxemarkt uitmaken. Naast collecties uitbrengen die democratischer geprijsd zijn, proberen high fashion merken de millennials ook aan te spreken door lak te hebben aan seizoenen, digitaal sterker te worden, visueel verbluffend te zijn en last but not least inspelen op de overtuigingskracht van nostalgie.

Grunge is niet dood

En dus reist Marc Jacobs vijfentwintig jaar terug in de tijd, naar zijn veelbesproken grunge collectie om precies te zijn. Naomi Campbell, Kate Moss, Tyra Banks, Christy Turlington en de andere iconische modellen uit de jaren negentig stelden de Spring 1993 collectie voor in Converse sneakers, Doc Martens, geruite rokjes, omajurken, cartoonshirts, lila, lichtroze en zwart. De soundtrack ging van Nirvana langs Hole tot Sonic Youth en The Smashing Pumpkins.

Delen

De grunge collectie werd destijds verguisd, maar vergaarde ondertussen een cultstatus.

De collectie werd destijds verguisd en Marc Jacobs werd ontslagen bij Perry Ellis. De modejournalisten vroegen zich oprecht af of Jacobs niet gewoon tweedehandswinkels was gaan leegplunderen in plaats van een collectie te ontwerpen. Uiteindelijk won de ontwerper de CFDA Womenswear Designer of the Year Award en moest de pers schoorvoetend toegeven dat hij vooruit was op zijn tijd.

Ondertussen vergaarde de lijn een cultstatus. Hoog tijd dus om de grunge collectie vanonder het stof te halen en opnieuw te laten leven. 'Authenticiteit, acceptatie, vrijheid, tolerantie. De spirit van grunge blijft Marc Jacobs ook vandaag definiëren', klinkt het op de site van het modemerk.

Revolutionaire rebellen

En net zoals in de jaren negentig bevat de Redux grunge collectie samenwerkingen met Dr. Martens en cartoonist Robert Crumb. Tijdloze, stevige stappers en nostalgische humor in de vorm van cartoons: door de beginjaren van de Nineties te doen herleven, laat Jacobs ons proeven van de counter-culture ten tijde van Kurt Cobain. Daarmee spreekt hij naar eigen zeggen niet alleen de generatie die toen jong was aan, maar ook de 'dochters van de grunge legendes'.

Delen

Marc Jacobs laat ons proeven van de counter-culture ten tijde van Kurt Cobain.

In het huidige onzekere politieke klimaat is het enerzijds leuk en geruststellend om terug te keren naar wat we al kennen, maar ook om herinnerd te worden aan hoe rebels we (kunnen) zijn.

Jacobs blikt tevreden terug op de periode dat hij voor het eerst compromisloos creatief kon zijn op de catwalk en die spirit, onafhankelijk en revolutionair, wenst hij ook toe aan zijn jonge cliënteel. Een mooie boodschap, maar is die ook overtuigend genoeg om de goed gespekte geldbuidel boven te halen?

Onze partners