Documentaire legt in minder dan kwartier taboe rond menstruatie bloot
Thinx, het ondergoedlabel voor lichte menstruatie, maakte een korte documentaire over de moeizame en seksistische communicatie over maandstonden. CEOMiki Agrawal, actrice Sophia Bush en Joy Bryant zijn aan het woord.
Menstruatie is een van de meest natuurlijke lichamelijke reacties die de helft van de wereldbevolking treft voor enkele dagen per maand. Toch blijft het een moeilijk bespreekbaar onderwerp. In verschillende culturen en religies worden vrouwen als onrein bestempeld wanneer ze hun maandstonden hebben en zelfs in progressieve maatschappijen wordt er op een fluistertoon over gepraat.
In de korte documentaire ‘The Week’ maakt Miki Agrawal het onderwerp bespreekbaar door haar ouders te confronteren met het gebrek aan communicatie over menstruatie, door verschillende vrouwen aan het woord te laten over hun ervaringen en door harde cijfers en letterlijke citaten over de problematiek aan te halen. En dat allemaal in minder dan vijftien minuten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het ondergoedmerk Thinx werd uit de grond gestampt om de dagen van lichte menstruatie te vergemakkelijken. De onderbroekjes kunnen gedragen worden in plaats van maandverband of tampons. Agrawal werkte drie jaar lang aan het ondergoed. Het is antibacterieel, vocht opnemend en gaat lekken en vlekken tegen. De CEO beschrijft de slipjes als empowering en beschermend. Het merk deelt via hun sociale media ook verhalen van inspirerende vrouwen en steunt vrouwen in Oeganda met de opbrengst van hun verkoop.
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier