Hoe kom je erbij om technologie te combineren met mode?

Jasna: 'Ik wilde met mijn afstudeerproject aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam de grenzen in de modewereld verleggen omdat dat de uitgelezen kans is om je naam te maken in de mode-industrie.
...

Jasna: 'Ik wilde met mijn afstudeerproject aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam de grenzen in de modewereld verleggen omdat dat de uitgelezen kans is om je naam te maken in de mode-industrie. Door de stress van de opleiding besefte ik dat ik kleding wilde ontwikkelen die niet alleen je persoonlijkheid weerspiegelt, maar die ook een toegevoegde waarde heeft. Ik deed wetenschappelijk onderzoek naar het brein en nanotechnologie, om mijn kennis te combineren. De eerste keer dat ik op school vertelde dat ik kleding en het brein wilde verbinden, verklaarden mijn leerkrachten mij gek. Het hoofd van de opleiding geloofde er wel in en liet me mijn ding doen, en daar startte mijn internationale achtbaan.'Jasna: 'Ja, en ik ben er nog steeds niet. Jasnarok bestaat nu twee jaar en doet het goed in Duitsland en India. Binnenkort zijn we gastspreker bij NASA in Amerika, maar in België is er veel minder interesse in ons merk. Ons cliënteel bestaat nu vooral uit technologie-, zorg- en telecombedrijven. De mode-industrie is altijd zo druk bezig met nieuwe collecties dat merken geen tijd hebben om te innoveren, terwijl dat eigenlijk het belangrijkste zou moeten zijn. We analyseren ons cliënteel nu, en stellen nieuwe mogelijkheden voor, zoals slim textiel dat dankzij nanotechnologie vormen kan aannemen, modeshows via virtual reality of ontwerpen via extended reality. Dankzij de revolutionaire technologische projecten kunnen wij, met Jasnarok, mode op een andere manier voorstellen.' Jasna: 'Ik verwacht niet van de modewereld dat ze er klaar voor zijn, ik wil hen vooral tonen dat het ook anders kan. Of een merk het wil gebruiken of niet, ligt bij hen. Maar waarom zouden we geen kleding willen die vocht en vuil afstoot? De mode-industrie is de tweede meest vervuilende industrie van de wereld en we hebben slechts één planeet. Ondernemers moeten niet per se licht werpen op waar we fout zitten, maar voorstellen doen van hoe het beter kan. Met Jasnarok willen we oplossingen aanreiken waar die er nog niet zijn.'Jasna: 'Ik kijk globaler dan de modewereld, want mijn expertise groeit niet enkel binnen de industrietakken waar ik mee bezig ben. Ook de autosector en de telecom passeerden de revue. Ik wil de toekomst voorstellen en duidelijk maken, daarom dat ik op podia sta. Een merk zoals Louis Vuitton ziet zo de mogelijkheden voor zich. Nu Chanel een handtas met electronics heeft uitgebracht is het geen ver-van-mijn-bedshow meer. Het grootste probleem ligt bij de educatie van jonge modeontwerpers die de kans niet krijgen om met technologie te werken. Op mijn oude school hangen de patronen op papier nog steeds aan de muur en bij een gastles zijn de studenten overdonderd omdat ze niet hadden gedacht aan de oneindige opties. Om die stappen te nemen moeten we natuurlijk ook de docenten re-educeren en die kennis bij de eindbedrijven krijgen.'Jasna: 'Nee, er is niks vernieuwend aan de revival van een kleur of broek uit de jaren negentig. Technologie en wetenschap implementeren in mode is waar we als samenleving nood aan hebben. Elke industrie is aan het innoveren, maar de modewereld blijft maar rond zijn eigen as draaien. We hebben een inhaalmanoeuvre nodig richting technologie, en een vrouw met ballen aan haar lijf die zegt: Fuck it !'Jasna: 'Onze commerciële kleding wel, omdat die ook echt verkocht wordt aan bedrijven of mensen. De fashion on brainwaves collectie, mijn collectie met stuks die gelinkt zijn aan het brein, is meer een statement om visibiliteit te creeëren voor mijn merk. Moest alles draagbaar zijn zou het internationaal minder snel doorbreken, dus probeer ik de balans te vinden tussen de twee. Maar de high-end merken gebruiken dezelfde tactiek, want de modeshowcollecties hangen ook niet in de winkel. Nu gaan we met Jasnarok inzoomen op innoverende emotionele intelligentie, en niet meer op het bedrijven-aan-bedrijven-principe. 'Jasna: 'Het voelt meer als een uitdaging dan een beperking, aangezien ik dingen ontwerp die nog nooit in de winkel hebben gehangen. Ik vind het fijn als een kledingstuk iets toevoegt dat waarde heeft. Het is voor mij volkomen overbodig om te weten wat mijn hartslag is, maar een jurk die mij een massage geeft als ik gestresseerd ben is wel nuttig. Door op problemen te stoten krijg je andere ideeën, de jurk met licht in de rug is een goed voorbeeld van zo'n zoektocht naar oplossingen. Wanneer ik ledverlichting gebruikte leek het op een kerstboom, dus heb ik samen gewerkt met drie verschillende industrieën. Bij technische mensen krijg je iets dat werkt, maar zal het er niet uitzien. Bij een designer wordt het een pareltje, maar dat gaat niet hand in hand met de werking ervan. En bij een wetenschapper krijg je twee jaar onderzoek verwoord in een paper. De kunst is om die drie te combineren en om de taal van die groepen te spreken. Uiteindelijk kwamen zelfs tentenbouwers van Tomorrowland mij vragen hoe ik het licht zo mooi gediffuseerd kreeg, en dat zorgt dan weer voor het zelfvertrouwen om verder te doen.'Jasna: 'Ik wil de balans vinden tussen het digitale en het analoge, dus de fysieke winkels zullen zeker blijven bestaan. Mensen zijn ook erg gesteld op het sociaal contact bij een winkelervaring, maar we gaan die ervaring wel digitaliseren. Nu is er geen direct contact tussen de designer en de eindconsument, door data bij te houden kunnen we ervoor zorgen dat er wel een mogelijkheid is om te communiceren. Met die data kunnen we dan de trends voorspellen, en niet meer met de natte vinger zoals we nu doen.'Jasna: 'In september staan we op de fashion week van New York, het gastcollege bij NASA komt eraan en deze week ga ik naar Rusland. We werken ook samen met een Belgisch bedrijf waarmee we een digitale kloon van mezelf en de collectie hebben ontwikkeld. Deze week gaan we voor het eerst een lezing geven met een kloon van mezelf, zodat ik meerdere lezingen tegelijk kan geven. Voor de modewereld is zo'n concept interessant. Chanel kan dan haar collectie voorstellen in Parijs, maar ondertussen de hologrammen gebruiken in andere wereldsteden. Deze zomer hou ik met mijn hele team een shutdown, om ons te focussen op emotionele intelligentie en het 3D-printen van textiel. Maar ook al werk ik rond de toekomst, het kan nog steeds elk uur veranderen.'