Hoofd van duurzaamheid H&M: ‘Onze exclusieve, duurzame collectie is een investering in de toekomst’

Olivia Wilde, het gezicht voor de H&M Conscious Exclusive collectie © .

H&M lanceerde hun nieuwste Conscious Exclusive collectie. Een lijn die zowel duurzaam als modieus en luxueus wil zijn. We spraken met Anna Gedda, het nieuwe hoofd van duurzaamheid van H&M, over de collectie en de doelstellingen van het Zweedse modebedrijf.

Een grote modeketen die uitpakt met duurzaamheid lijkt een contradictie die niet te rijmen valt. Toch zet H&M volgens het jaarlijkse duurzaamheidsrapport haar beste beentje voor. Zowel het milieu als de arbeidsomstandigheden van de textielarbeiders komen aan bod in hun rapport. Wij voelden Anna Gedda, het hoofd van duurzaamheid van H&M, aan de tand over hun beloftes.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Tegen 2020 willen we enkel nog organisch katoen, Better Cotton of gerecycleerd katoen gebruiken’

Voorlopig is 21.2 procent van het katoen van H&M duurzaam. Waarom niet 100 procent?

Anna Gedda: ‘Deze doelstelling gaat niet enkel om de duurzame lijnen van H&M, maar over alle collecties. We hopen dat ieder kledingstuk van H&M dat gemaakt is van katoen tegen 2020 vervaardigd is uit duurzaam materiaal. De reden waarom dit nu nog niet zo is, is tweeledig. Enerzijds is er nog niet genoeg aanbod en anderzijds wil men niet inboeten aan kwaliteit. Met de technologie die vandaag de dag voorhanden is, kan je maar 20 procent gerecycleerd katoen gebruiken in een kledingstuk, zonder verlies aan kwaliteit.’

‘Dat is de reden waarom we in zee zijn gegaan met het Britse bedrijf Worn Again, dat bezig is met innovatieve technologieën om textile-to-textile recyclage mogelijk te maken. Voor gerecycleerd katoen hebben we immers geen water en chemicaliën nodig en ook de co2 uitstoot ligt lager dan bij het kweken van nieuw katoen.’

‘We gebruiken ook andere duurzame materialen, zoals Tencel, organische hennep en gerecycleerde wol. In de Conscious Exclusive lijn recycleerden we zelfs shampooflessen om sequins te maken. Dit soort creatieve materialen moeten meer en meer gebruikt worden. Zo kunnen we een gesloten cirkel creëren en gaat er niets verloren.’

‘We moeten samenwerken met andere bedrijven en instanties om de toekomst van duurzame mode te verzekeren.’

Hoe belangrijk is het dat jullie samen met concurrenten werken aan een meer duurzame industrie?

Anna Gedda: ‘De reden waarom wij als bedrijf investeren in duurzaamheid is omdat we een langetermijnplanning hebben. H&M is een familiebedrijf en wanneer wij nadenken over de toekomst, denken we niet aan de situatie over drie jaar, maar aan de situatie over vijftig jaar. We willen nu investeren in duurzame kleding omdat het ons ten goede zal komen in de toekomst.’

‘Maar we kunnen het niet alleen. We moeten de handen in elkaar slaan met andere bedrijven. Een van de voorbeelden hiervan is het akkoord over veilige werkomstandigheden dat we ondertekenden samen met andere merken na de ramp in Rana Plaza. Wij werkten niet samen met deze specifieke fabriek, maar wel met heel wat andere fabrieken in Bangladesh. We vonden het dus belangrijk om samen te strijden voor betere omstandigheden.’

‘Karl-Johan Persson, onze CEO, gaat ook de dialoog aan met de regeringen. Om de minimumlonen op te trekken moeten zij namelijk overtuigd worden van het belang hiervan. Persson heeft de eerste ministers van Bangladesh en Cambodja ontmoet om te praten over dit onderwerp. Meer recent is hij ook gaan onderhandelen met de minister van handel in Bangladesh.’

Hoe kan H&M kleren zo goedkoop aanbieden? Druist deze fast & cheap fashion niet in tegen duurzame beloftes?

Anna Gedda: ‘Consumenten gaan ervan uit dat een deel van het geld dat ze spenderen aan hun kleding naar de textielarbeiders gaat. Een duurder kledingstuk levert de werknemers dan meer loon op. Dat is echter niet correct.’

‘De werknemers krijgen een loon onafhankelijk van de prijs waarvoor een kledingstuk verkocht wordt. H&M kan goedkope kleding aanbieden omdat we een grote speler zijn en kleren bestellen in heel grote oplages. Ook hebben we een efficiënt logistiek systeem. We vervoeren heel veel met schepen en treinen in plaats van met vliegtuigen. Dit is bovendien ook beter voor het milieu.’

‘We werken bovendien met eigen ontwerpen, zonder tussenpersonen, wat de kost drukt. Het is belangrijk om te weten dat de fabrieken waar wij mee samenwerken ook kleding maken voor andere labels, van verschillende prijsklassen. De lonen zijn voor al deze werknemers hetzelfde, of ze nu een kledingstuk maken voor een high end merk of voor een goedkoper label. Daarom willen we invloed uitoefenen op de ganse industrie, en dus alle lagen in de keten, en niet enkel iets betekenen voor de arbeiders die voor H&M werken. Alle textielarbeiders moeten een eerlijk loon krijgen, alleen zo kan er verandering komen.’

Hoe past het ecologische aspect in dit plaatje? Maakt dat het proces niet duurder?

Anna Gedda: Het organische katoen is duurder omdat er minder van beschikbaar is. H&M neemt die kost voor zijn rekening in plaats van ze voor te schotelen aan de consument. We zien het als een investering. Dit geldt trouwens ook voor de lonen van de arbeiders. De meerkosten van eerlijke lonen worden niet doorgerekend aan onze klanten, maar verwerkt door ons als bedrijf. Zo zorgen we voor een stabiele markt, tevreden werknemers en milieuvriendelijkere mode.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content