'Koop een leuk paar sokken,' zegt mijn moeder wanneer ik haar vraag wat ik voor mijn vaders kerst moet kopen. Elk jaar hetzelfde antwoord, elk jaar hetzelfde cadeau. Ondertussen heeft mijn vader een kast vol kleurrijke kousen die, als je ze naast elkaar legt, op een schilderij van Corneille lijken. Wat is dat toch met kousen?
...

'Koop een leuk paar sokken,' zegt mijn moeder wanneer ik haar vraag wat ik voor mijn vaders kerst moet kopen. Elk jaar hetzelfde antwoord, elk jaar hetzelfde cadeau. Ondertussen heeft mijn vader een kast vol kleurrijke kousen die, als je ze naast elkaar legt, op een schilderij van Corneille lijken. Wat is dat toch met kousen? We gaan even terug naar 2010. Bent Van Looy, de frontman van de Belgische band Das Pop doet mee aan de Slimste Mens ter Wereld op Vier. Zijn kousen vallen meteen kijkend Vlaanderen op. Twitter ontploft en iedereen is in de ban van de man met de vreemde sokken. Hij heeft er een trend mee in gang gezet. De extravagante sok is sindsdien bijna niet meer weg te denken. Dat merkt ook Belgisch diensthoofd van het sokkenmerk Falke, Fabrice Lambeau. 'Wij zien de laatste jaren bijna een verdubbeling in verkoop van sokken met prints en tekeningen.'Sokken waren vroeger vooral belangrijk om je voeten droog en gezond te houden. Kijk naar onze helden in de loopgraven die dagenlang in de modder ploeterden. Propere sokken waren uiterst belangrijk om voetziektes tegen te gaan. Dat is nu veranderd. Vandaag zijn de truien voor onze wandelinstrumenten het middelpunt van de aandacht door hun esthetische functie. De nonkel op het familiefeest snapt misschien niet waarom er naar eigen zeggen water in je kelder staat, maar in het huidige modebeeld zijn onze broeken kort genoeg om onze enkels te tonen. Onze sokken krijgen op deze manier de mogelijkheid om gezien te worden. 'De sok is door die trend echt een volwaardig fashion accessoire geworden,' aldus Lambeau. Bijna in elke winkel vind je tegenwoordig sokken met motief. Een van de merken die hier slim op ingespeeld heeft, is Happy Socks. De sokkenfabrikant biedt tegenwoordig zijn product in quasi elke kledingwinkel aan.Werkelijk alles is mogelijk met sokken. Als je een job uitoefent met een sober kledingvoorschrift, is het mogelijk om met je sokken toch nog een deel van jouw persoonlijkheid in je outfit te steken. Het gaat tegenwoordig zelfs zo ver dat je nu ook kousen kunt laten maken met je huisdier of je lief op - al is dat misschien een beetje vreemd om te dragen op de werkvloer. Maar schrik niet als je binnenkort iemand op café ziet die sokken met een augurkenprint aanheeft. Sokken spelen ook op politiek terrein hun rol. Justin Trudeau, de geliefde premier van Canada, staat erom bekend kleurrijke sokken aan te trekken. Hij doet zijn uiterste best om ze te tonen en trekt er soms ook zijn broek voor omhoog. Zijn kousen zijn vaak ook politiek geïnspireerd, wat een nieuwe term ter wereld bracht: de sokkendiplomatie. Het idee om de sok te gebruiken als boodschap is overgewaaid naar verschillende politici en belangengroepen zoals Schild & Vrienden, die sokken met hun logo op verkopen.Ook grote modemerken spelen in op de trend door sokken aan een iets lagere prijs aan te bieden. Dus als je platzak bent, maar je wil toch een designerstuk, ga dan voor sokken! En het gaat zelfs nog verder. De sok neemt nu ook de schoen over. Je kunt nu schoenen kopen zonder veters die aanvoelen als een sok - denk maar aan Balenciaga. Zelfs bij voetbalschoenen wordt er een sokje voor de enkel toegevoegd. En je voetballende zoon of dochter kan je misschien wel wijsmaken dat het steun geeft aan de enkel, maar daar klopt eigenlijk weinig van. Het ziet er gewoon cool uit. Er lijken oneindig veel voordelen aan sokken te zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het comfort. Het is veel aangenamer om in schoenen echte sokken te dragen in de plaats van enkelsokjes of helemaal niets. Maar het is niet enkel rozengeur en maneschijn. Soms gebeurt het dat we afscheid moeten nemen van een van die fantastische sokken.In menig huishouden zijn er al discussies gevoerd over sokken die verloren gaan. Het ene na het andere paar sneuvelt een niet zo heroïsche dood en niemand lijkt te weten waar ze naartoe gaan. Wat opvalt is dat de enkelingen die het bloedbad van de wasmachine overleefd hebben, vaak niet weggegooid worden. Het lijkt wel alsof we onze sokken zo graag zien, dat we de hoop houden ze ooit nog terug te zien. Alsof ze, Notebookgewijs na lange tijd apart, elkaar zullen terugvinden. Zo romantisch is het verhaal meestal niet en er is ook geen mythisch figuur die van elk paar sokken een enkeling wil om de mensheid te pesten. Sokken verdwijnen nu eenmaal en naar waar weet eigenlijk niemand. Het sokkenmerk Qnoop lijkt een oplossing gevonden te hebben voor de vluchtgrage sokken. Ze maken sokken met aan de ene sok een lusje en aan de andere een knoopje. Zo kan je ze, als je ze uitdoet, aan elkaar knopen. De bedoeling is dat er op deze manier geen enkeling meer verloren gaat, al blijft wel de mogelijkheid bestaan dat je ze alle twee kwijtraakt. Jammer, maar weinig aan te doen. Misschien is het gewoon eens tijd dat we iets leuks vinden om te doen met al die enkelingen.De wereld van sokken is duidelijk in beweging en er lijkt geen einde aan te komen. Ook met de nieuwe trends bij mannenschoenen - loafers en lage schoenen- gaat de aandacht voor de sok alleen maar vergroten. Dus het is niet erg dat de sok het standaard inspiratieloze cadeau voor de man is geworden. Een leuk paar sokken zal nooit meer ongewenst zijn.