Gaan winkelen is vandaag complexer dan ooit. Wat betekenen al die labels in je kleding of op voedingsproducten, en zijn ze wel even betrouwbaar? Waarom zou je afzien van goedkope ketens als heel wat dure merken evengoed in louche sweatshops produceren? Weet je eigenlijk wel wat er op je bord ligt, of wat je op je huid smeert? Is bio beter of ga je voor organic, en wat is nu eigenlijk het verschil? Wie weet wat het beste voor je is en hoe je moet navigeren in een bos vol onheilspellende berichten en goedbedoeld advies? Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen wel beter wìl consumeren, maar dat we gewoon niet weten hoe. Ontdek daarom onze gids bewust consumeren.

Het Trade For Development Centre stuurt tijdens de Week van de Fair Trade de resultaten van hun enquête rond eerlijke handel de wereld in. Op vlak van mode blijkt de Belg erg begaan met de arbeidsomstandigheden van textielarbeiders.

Simpel gesteld is een kledingstuk duurzaam als het ecologisch en eerlijk geproduceerd werd. Helaas wordt de term te pas en te onpas gebruikt, waardoor het veel van z'n betekenis is verloren. In de reeks 'bewust consumeren' proberen we door de kluwen van (mis)informatie over duurzame mode een pad te ontwaren en de term zo betekenisvol mogelijk in te vullen.

Welke inspanningen levert de denimindustrie, nog steeds een van de meest vervuilende in de mode, om groener te worden? Wij steken ons licht op bij acht jeansmerken voor een stand van zaken.

Het motto van Elfi De Bruyn? 'Met eenvoudige dingen creëer je je eigen magische wereld.' Ook de badkamer kan wel wat magie gebruiken. Ontdek hier enkele leuke zero waste tips van deze creatieve energiebom.

Plein Publiek opent opnieuw de deuren van de serre op het Nieuw Zuid in Antwerpen. Het wordt een duurzame plek, waar je kunt eten, dansen en shoppen: allemaal in teken van circulariteit. Een plaats waar pioniers samenkomen en het gezellig vertoeven is.

Welke vis is nog duurzaam en welke is dat niet? Naar aanleiding van de Bewuste Visweek benadrukken Philippe Weiler en Wouter Dieleman het belang van duurzame oplossingen voor de toekomst. 'We moeten allemaal aan hetzelfde zeel trekken. Niet enkel supermarkten, horecazaken en grootkeukens, maar ook de consument.'