JBC lanceert jeans gemaakt van gerecycleerde denim

Post-consumer denim van JBC © gf

De Belgische winkelketen JBC brengt een denimcollectie op de markt die gemaakt is uit oude, ingezamelde jeans. Het merkt ziet dit als een stap naar een meer duurzame kledingindustrie.

Eerder ontwikkelde JBC al kleding gemaakt uit gerecycleerde petflessen en lyocel. Ook lanceerde het haar I AM Transparency Tool, waarmee consumenten kunnen nagaan in welk land en in welke fabriek hun kledingstuk werd geproduceerd.

Vandaag zetten we een nieuwe stap door als eerste grote kledingketen ook oude, gedragen jeansbroeken een tweede leven te geven.

Valérie Geluykens, CSR Manager

De post-consumer denimcollectie is een nieuwe bijdrage aan de evolutie naar een duurzamere kledingindustrie. ‘Vandaag zetten we een nieuwe stap door als eerste grote kledingketen ook oude, gedragen jeansbroeken een tweede leven te geven’, zegt Valérie Geluykens, CSR Manager bij JBC. Het is een nieuwe manier van het merk om circulaire economie in de modeketen toe te passen.

JBC verzamelde voordien al tijdens het productieproces jeans uit patroonoverschotten om opnieuw te vervezelen: zogenaamde pre-consumer denim. Nu verzamelden ze ook oude, gedragen en ingezamelde jeans op grote schaal en verwerkten dit tot jeansbroeken – post- consumer denim dus. Twintig procent van het materiaal van de broeken bestaat uit gerecycleerde denim, de rest is gemaakt van biokatoen. De collectie bestaat uit donkerblauwe jeans met een skinny pasvorm voor vrouwen en een straight pasvorm voor mannen en kinderen.

Derde leven

JBC hield er ook rekening mee dat de broeken gemakkelijk opnieuw gerecycleerd kunnen worden. Wanneer ze aan het einde van hun levenscyclus zijn beland, kunnen ze dus zonder te veel moeite in een nieuwe broek worden verwerkt.

JBC hield er ook rekening mee dat de broeken gemakkelijk opnieuw gerecycleerd kunnen worden.

Door de broekzakken en de rits iets hoger te plaatsen dan normaal, kunnen grotere stukken jeans later opnieuw gerecycleerd worden. Ook de rits, de knopen en de lederaccenten bestaan uit gerecycleerde materialen en de broekzakken zijn gemaakt uit gerecycleerd katoen. De stiksels waarmee de broek aaneen werd genaaid zijn eveneens van gerecycleerd garen.

Praktisch

De post-consumer jeansbroeken maken deel uit van de huidige I AM-collectie en zijn exclusief verkrijgbaar bij JBC en op jbc.be. Richtprijs voor mannen en vrouwen: 49,99 euro. De post-consumer denims voor kinderen zijn beschikbaar in de maten 122 tot 164 en worden verkocht aan een richtprijs van 39,99 euro.

Ook de volgende denimmerken werken met gerecycleerde vezels: Mudjeans, Kuyichi, Kings of Indigo en het jonge, Belgische merk HNST, koploper in aandeel gerecycleerd materiaal.

videoYouTube480https://i.ytimg.com/vi/PVsLnheOqZg/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/user/jbcfashiontv1.0480270JBC Fashion

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
I AM – Post consumer denimhttps://www.youtube.com/360

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content