HTM, de driekoppige draak der sneakerdesign: ‘Vergelijk ons ontwerpproces maar met een jazz-jamsessie’

© Nike

Een gesprek met Hiroshi Fujiwara, Tinker Hatfield en Mark Parker, de voornamen achter het acroniem dat sneakerheads doet watertanden.

De sneakerwereld zit vol afkortingen die enkel insiders weten te ontcijferen. Zo staat TZ voor tier zero , LE voor limited edition en QS voor quickstrike. HTM is nog zo’n afkorting, al heeft die niets met oplage, maar alles met de designers achter de schoen in kwestie te maken.

HTM staat voor de samenwerking tussen de Midas van de streetwear Hiroshi Fujiwara, Nike Vice-president of Creative Concepts Tinker Hatfield en Nike CEO Mark Parker. Samen tasten ze de creatieve grenzen af, gaan ze op zoek naar innovatieve designs en testen ze toekomstige innovaties.

NIKE HTM Air Footscape Woven (2005)
NIKE HTM Air Footscape Woven (2005)© Nike HTM

In 2002 kruisten de drie voor het eerst de tekenpen en sindsdien zijn er al 32 releases aan hun gecombineerde hersenpan ontsproten, van esthetische updates aan huidige modellen tot nieuwe technologieën die prestaties moeten verbeteren, de meest bekende is waarschijnlijk de Nike Flyknit. Nike bracht de driekoppige draak der sneakerdesign samen voor een onderonsje waarin ze moesten vertellen, in plaats van ontwerpen.

Mark Parker: “We hebben allemaal een verschillende stijl en werkwijze, maar ik denk dat ons dat net sterker maakt. Je kan ons ontwerpproces misschien nog wel het beste vergelijken met een jazz jamsessie – muzikanten die gaan rommelen en voortbouwen op elkaars ideeën.”

“Hiroshi is meer een stylist-designer dan een pure ontwerper. Hij heeft echt een ontzettend goed gevoel voor stijl, draagbaarheid, eenvoud en hoe ontwerpen passen in de levensstijl van onze klanten. Tinkers sterkte spreekt voor zich. Hij heeft de blauwdruk getekend voor onze samenwerking met atleten – een productlijn die niet enkel gestoeld is op prestaties maar ook op hun persoonlijke verhalen.”

Tinker Hatfield: “Mark is dan weer top in de juiste mensen samen te brengen, de puntjes op de i te zetten en te kijken of het finale product volledig klopt. Hij bewaart het overzicht. Een goed voorbeeld daarvan is zijn kantoor: een allegaartje van allerlei kunst en souvenirs die op één of andere manier toch lijken te werken samen.”

Mark Parker: “Onze mix is natuurlijk niet altijd hetzelfde. Wat onze rol is hangt af van het project. Soms heeft één van ons meer invloed in een bepaald model dan de ander, maar dat roteert altijd.”

NIKE HTM Air Moc Mid (2002)
NIKE HTM Air Moc Mid (2002)© Nike HTM

Tinker Hatfield: “In het begin was HTM een soort testlab om onverwachte kleuren en materialen te gebruiken op onze bestaande modellen.”

Hiroshi Fujiwara: Onthou dat dit in het tijdperk was waarin luxesneakers nog geen fenomeen waren. Wij waren denk ik de eersten om van de gewone sneaker echt een begerenswaardig lifestyleproduct te maken, met een premium afwerking.”

Mark Parker: “Ik zie HTM als een plek om te spelen en nieuwe concepten te ontdekken. We krijgen ontzettend veel vrijheid om te kunnen werken zonder verwachtingen, zonder dat er iets uit onze brainstorms moet komen dat supercommercieel is. HTM kan dienen al seen inspiratiebron voor de bredere designteams. Wij waren bijvoorbeeld diegenen die een gewoven stof voorstelden voor onze schoenen – we introduceerden de Flyknit technologie, op die manier konden we laten zien wat we zowel technisch en esthetisch konden betekenen voor het bedrijf.”

Hiroshi Fujiwara: “In plaats van bestaande ontwerpen te updaten begon HTM meer en meer om nieuwe designideeën te draaien.”

NIKE HTM Flyknit Chukka (2013)
NIKE HTM Flyknit Chukka (2013)© Nike HTM

Mark Parker: “We zagen het gigantische potentieel van de Flyknit meteen. Het was duidelijk dat we de regels van prestatiegericht ontwerpen aan het herschrijven waren. De sprong van Flyknit te gebruiken versus materiaal uitsnijden en aan elkaar naaien… het is een verschil zoals tussen airbrush of collage. Het is zo precies. Nu konden we alles op microniveau aanpassen – steun, flexibiliteit, …- gewoon door de draad en de patronen te tweaken.

Hiroshi Fujiwara: Flyknit sneakers zien er zo simpel uit maar ze zijn waanzinnig technisch. Net om te laten zien hoeveel technologie en innovatie er in deze modellen zit adviseerde ik het designteam om kleuren te gebruiken om het gewoven materiaal en de naadloze constructie duidelijk te maken.”

Tinker Hatfield: “HTM heeft ons de kans gegeven om een toch wel wereldschokkende technologie op de markt los te laten, om te kijken hoe men erop zou reageren, hoe we zoiets moesten marketen,.. De release van Flyknit is voor mij nog steeds het beste voorbeeld van de kracht en het potentieel van HTM.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content