Zeven jaar geleden lanceerde Toyota de RAV4, een merkwaardige auto die bijzonder opviel en onderhuids nog meer verrassingen in petto had. De driedeurs met het uiterlijk van een uit te kluiten gewassen stuk speelgoed was de eerste kleine off-roader met een zelfdragend koetswerk, vierwielaandrijving en onafhankelijk opgehangen wielen. Een interessante stap in een wereldje dat altijd was blijven zweren bij een ouderwets chassis en een wat primitief ophangingscomfort dat paste bij het ruige-jongensimago van de terreinwagen. Die RAV4 was niet alleen lelijk, hij torste ook een zeer meetbaar nadeel mee: een luchtweerstandscoëfficiënt dat uit de Middeleeuwen leek te stammen. Maar het was een interessante oefening die andere constructeurs inspireerde, het SUV-segment liet groeien en beter uit de verf kwam toen de vijfdeurs ten tonele verscheen.
...

Zeven jaar geleden lanceerde Toyota de RAV4, een merkwaardige auto die bijzonder opviel en onderhuids nog meer verrassingen in petto had. De driedeurs met het uiterlijk van een uit te kluiten gewassen stuk speelgoed was de eerste kleine off-roader met een zelfdragend koetswerk, vierwielaandrijving en onafhankelijk opgehangen wielen. Een interessante stap in een wereldje dat altijd was blijven zweren bij een ouderwets chassis en een wat primitief ophangingscomfort dat paste bij het ruige-jongensimago van de terreinwagen. Die RAV4 was niet alleen lelijk, hij torste ook een zeer meetbaar nadeel mee: een luchtweerstandscoëfficiënt dat uit de Middeleeuwen leek te stammen. Maar het was een interessante oefening die andere constructeurs inspireerde, het SUV-segment liet groeien en beter uit de verf kwam toen de vijfdeurs ten tonele verscheen. De nieuwe RAV4, die een acht centimeter langere wielbasis heeft gekregen, is ook langer: de vijfdeurs 12, de driedeurs 14 centimeter. Bovendien is hij tien centimeter breder, waardoor hij er volwassener, minder kinderlijk uitziet. Voorzien van een nieuwe snuit is de RAV4 zelfs een aantrekkelijke verschijning, vooral de vijfdeurs komt degelijk over. Opmerkelijke evolutie: er is nu ook een model beschikbaar met alleen voorwielaandrijving, gekoppeld aan een 1.8 liter benzinemotor: wellicht bedoeld voor wie aan het imago van terreinwagen genoeg heeft en een beetje zuiniger wil rondkomen. Zelf hebben we gekozen voor de opgewaardeerde 2.0 liter benzineversie, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat - zowat de volksversie van een Range Rover, een oefening die Land Rover ooit met de Freelander tot een goed einde bracht. Wie aan boord klimt, merkt meteen dat Toyota daar veel heeft van geleerd: de binnenafwerking is uitstekend, het driespakige stuurwiel in kunstleer voelt prettig aan en de crèmekleurige wijzerplaten zorgen voor wat klasse. Gelukkig zijn de stoelen van een geruststellende soberheid en geven ze een behoorlijke ondersteuning. De 2.0 litermotor bestaat uit een lichtmetalen blok, gekoppeld aan een continu variabele distributie, dat komt de soepelheid ten goede en laat het koppel evolueren van 175 naar 192 Nm, terwijl het maximaal vermogen nu 150 pk bedraagt, 21 pk meer dan bij zijn voorganger. Onderweg blijkt dat genoeg om vlot door het verkeer te komen en nog wat pit over te houden voor inhaalmanoeuvres. Dat is niet evident voor een wagen die in zijn vijfdeursversie net geen 1400 kg weegt en een Cd van 0.35 laat optekenen. Opmerkelijk is verder het rijcomfort: dankzij een gewijzigde afstelling is dat zonder meer voortreffelijk. Voeg daar de toegenomen akoestische afdichting bij en men komt tot een harmonieus geheel dat zich op de weg gedraagt als een break - net wat de doorsneegebruiker zich bij zo'n 4x4 voorstelt. Bovendien werd geheel conform de tijdgeest werk gemaakt van de moduleerbaarheid van het interieur. De achterstoelen kunnen in de lengterichting verschoven en zelfs weggenomen worden, zodat de speelse soft-roader in de huid kruipt van de bruikbare, functionele allrounder. Maar er is meer: de RAV4 is ook een permanent aangedreven 4x4, waarbij het vermogen via de brugbak naar een transferbak wordt gestuurd die een enkelvoudig centraal differentieel omvat, gekoppeld aan een viscokoppeling. Die combinatie kan 20 procent van de fifty-fiftyverhouding, waarin het koppel in normale omstandigheden wordt verdeeld, naar de voor- of achteras omleggen, afhankelijk van de omstandigheden. Het gevolg is dat de vijfdeurs zich ook te velde in zijn sas voelt, al zal het duidelijk zijn dat hij niet voor extreme krachtpatserij is bedoeld. Die fraaie combinatie heeft onvermijdelijk ook een schaduwzijde: wie een beetje vooruit wil komen, moet geregeld zijn tank vullen. Het gemiddeld normverbruik bedraagt 9,3 liter/100 km, maar reken in de praktijk op minstens 11 liter. Het alternatief, de turbodiesel, wordt deze zomer verwacht. Voor de vijfdeurs 2 liter automaat moet men op 949.000 fr. rekenen, inclusief frontale airbags, ABS, centrale vergrendeling met afstandsbediening, en drie jaar garantie, beperkt tot 100.000 fr.TOYOTA RAV4 2.0 AUTOMAAT VIJFDEURSMOTOR:voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1998 cm3, die via een vijftrapsautomaat de vier wielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 150 pk/110 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 192 Nm bij 4000 toeren/minuut.AFMETINGEN:424,5 cm (l), 178,5 cm (br), 170,5 cm (h) en 249 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:400 liter.VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:12,4 (stad), 7,6 (buiten stad), 9,3 (mix).CO2-UITSTOOT:224 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:949.000 fr, vermeerderd met 35.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:12.223 fr.ANDERE VERSIES:1.8 (tweewielaandrijving) vanaf 679.000 fr., 2.0 (manueel, driedeurs) vanaf 749.000 fr.PIERRE DARGE