De nieuwste generatie van Suzuki's Grand Vitara bestaat uit stevige, elegante en geloofwaardige allrounders, die meer willen zijn dan de klassiek geworden SUV's. De vijfdeurs die we aan de tand voelen is wel bijna 4,50 meter lang, maar ziet er bijzonder fraai gelijnd uit, het sobere interieur versterkt nog die indruk. Maar er is meer, de Japanner doet het nu met een meerarmige, in plaats van een starre achteras, en met een nieuwe zelfdragende structuur met geïntegreerd ladderchassis. De eerste ingreep komt het comfort ten goede, de tweede de veiligheid. Op zijn achttiende is de Grand Vitara echt volwassen geworden en kan hij d...

De nieuwste generatie van Suzuki's Grand Vitara bestaat uit stevige, elegante en geloofwaardige allrounders, die meer willen zijn dan de klassiek geworden SUV's. De vijfdeurs die we aan de tand voelen is wel bijna 4,50 meter lang, maar ziet er bijzonder fraai gelijnd uit, het sobere interieur versterkt nog die indruk. Maar er is meer, de Japanner doet het nu met een meerarmige, in plaats van een starre achteras, en met een nieuwe zelfdragende structuur met geïntegreerd ladderchassis. De eerste ingreep komt het comfort ten goede, de tweede de veiligheid. Op zijn achttiende is de Grand Vitara echt volwassen geworden en kan hij de degens kruisen met Toyota RAV4's en andere Freelanders. Ook onder de kap is er veel veranderd. Kopers hebben de keuze tussen twee benzinemotoren (1.6 en 2.0 liter) en de turbodiesel. Die laatste nemen we mee voor de testrit. De PSA-turbodiesel uit de vorige versie maakt plaats voor een 1.9 dCi van Renault, hij is gekoppeld aan een manuele vijfbak. Maar Suzuki wil zijn rol als echte off roader blijven spelen en dus krijgt de Grand Vitara drie differentiëlen mee, met de mogelijkheid het middelste te blokkeren, én een kwintet korte versnellingen. Die functies worden met een draaiknop op de middenconsole ingeschakeld. Met die combinatie kan men met een gerust hart de gebaande paden verlaten. In normale omstandigheden bedraagt de koppelverdeling voor- en achteraan 47-53. Kortom, de Grand Vitara is veel meer dan alleen maar een SUV voor would-be avonturiers. Jammer dat de versnellingspook, die hoog en goed in de hand ligt, wat langzaam schakelt. Op de weg laat de Suzuki een overtuigende indruk na, op wat rolneiging na. Op gladde ondergrond en op het terrein voelt de nieuwste Suzuki zich dan weer perfect in zijn element en daar blijkt dat hij veel meer is dan een speelgoed-SUV. Zijn hoge positie is op de weg niet echt een aerodynamisch voordeel en met een manuele vijfbak resulteert dat in redelijk hoge toerentallen. Het verbruik bedraagt minstens 8 liter/100 km. We vermoeden dat een extra versnelling hier wonderen zou doen. Over het gebruiksgemak kunnen we niet klagen : er is voldoende ruimte achterin en zelfs het laadvolume is oké. Dat komt door het monteren van het reservewiel op de achterdeur die zijdelings openzwaait. Praktisch gezien is dat dan weer niet de beste oplossing. Alle Grand Vitara turbodiesels krijgen intelligente frontale airbags, zijdelingse airbags en gordijnairbags mee, evenals ABS en noodremhulp. Een en ander rechtvaardigt de prijs van 24.299 euro. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1870 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 129 pk/95 kW bij 3750 toeren/minuut en maximaal koppel van 300 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 447 cm (l), 181 cm (br), 169,5 cm (h) en 264 cm (wielbasis). Koffervolume : 398-1386 liter. Verbruik in liter/100 km : 9,4 (stad), 6,7 (buiten stad), 7,7 (mix). C02-uitstoot : 205 gr/km. Prijs inclusief btw : 24.299 euro, vermeerderd met 495 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 304,85 euro. Andere versies : 1.6/3-deurs (20.399 euro), 2.0/5-deurs (22.599 euro). pierre darge