De tweede generatie van de Toyota Yaris heeft helemaal niet gebroken met de originele en herkenbare stijl van zijn voorganger, waarvan inmiddels 1,2 miljoen stuks werden verkocht. Hij is wel 11 centimeter langer en 3,5 centimeter breder geworden, maar we onthouden vooral dat zijn wielbasis met 9 centimeter groeide. Daardoor kunnen de passagiers achterin absoluut niet klagen over de ruimte. De achterbank kan ook nog eens over 15 centimeter verschoven worden, zodat de koffer in het beste geval tot 363 liter bagage kan meenemen. De moduleerbaarheid is uitstekend. Dankzij het Easy Flat-systeem worden de twee achterste stoelen in geen tijd platgelegd, z...

De tweede generatie van de Toyota Yaris heeft helemaal niet gebroken met de originele en herkenbare stijl van zijn voorganger, waarvan inmiddels 1,2 miljoen stuks werden verkocht. Hij is wel 11 centimeter langer en 3,5 centimeter breder geworden, maar we onthouden vooral dat zijn wielbasis met 9 centimeter groeide. Daardoor kunnen de passagiers achterin absoluut niet klagen over de ruimte. De achterbank kan ook nog eens over 15 centimeter verschoven worden, zodat de koffer in het beste geval tot 363 liter bagage kan meenemen. De moduleerbaarheid is uitstekend. Dankzij het Easy Flat-systeem worden de twee achterste stoelen in geen tijd platgelegd, zodat een vlakke laadvloer ontstaat. Minder goed nieuws is dat de tweede generatie zo'n 100 kg zwaarder werd, al gebeurt dat ten gevolge van de strengere veiligheidsnormen wel vaker bij nieuwe generaties. Het dashboard is origineel en aantrekkelijk : alle instrumenten en bedieningsorganen zitten op de centrale console gemonteerd, met daarboven de digitale aanduidingen. Die opstelling is niet alleen stijlvol en innoverend, ze maakt het ook mogelijk aan beide zijden een opbergvak te monteren. De koper heeft de keuze uit een turbodiesel van 1.4 liter en twee benzinemotoren (1.0 en 1.3), waarvan we de krachtigste uitkiezen voor de kennismaking. Al is krachtig een beetje relatief. Ondanks de vierklepsconfiguratie en de variabele kleppentiming van de inlaatkleppen is deze versie met zijn 87 pk een beetje nipt voorzien. Wel leuk is dat er tussen 2400 en 5400 toeren constant 110 Nm aan koppel beschikbaar is. In ons geval is de motor gekoppeld aan een gerobotiseerde MMT-versnellingsbak (voor een zeer redelijke extra 600 euro) die ofwel sequentieel bediend wordt door de pook aan te toetsen, ofwel gewoon in zijn automaat wordt gezet. Wie haastig is, kan beter zelf schakelen, want de automaat heeft de neiging om wat al te snel een hogere versnelling te kiezen, allicht om het verbruik te drukken. In de stad zitten we bij 59 km/uur al in vijfde. De nieuwe Yaris staat niet alleen op een nieuw platform, hij haalt ook vijf sterren bij de Euro NCap-veiligheidstests en biedt een prima wegligging en rijcomfort. Een elektromotor zorgt voor de stuurbekrachtiging en dat resulteert met de korte draaicirkel in spelenderwijs parkeren, een goede koersstabiliteit en een nauwkeurige sturing. De stuurkolom kan zowel in de hoogte als in de diepte worden versteld en de voorste stoelen bieden prima steun. Ook over het verbruik hoort u ons niet klagen. Wie een beetje uitkijkt, blijft onder de 7 liter/100 km. En als klap op de vuurpijl geeft het zelfverzekerde Toyota vijf jaar garantie op de Yaris. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1296 cm3, die via een gerobotiseerde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 87 pk/63 kW bij 6000 toeren/minuut en maximaal koppel van 121 Nm bij 4200 toeren/minuut. Afmetingen : 375 cm (l), 169,5 cm (br), 153 cm (h) en 246 cm (wielbasis). Koffervolume : 272-363 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,2 (stad), 5,3 (buiten stad), 6 (mix). CO2-uitstoot : 141 gr/km. Prijs, inclusief btw : 13.520 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 151,93 euro. Andere versies : 1.0 (11.500 euro), 1.4 D-4D (14.290 euro). pierre darge