Wie van apocalyptisch natuurgeweld houdt, heeft beslist een vette kluif aan de ?high concept? blockbuster ?Twister?. Daarin laat successchrijver Michael Crichton (voor de gelegenheid bij het neerpennen van dit origineel script geassisteerd door zijn vrouw Anne-Marie Martin) ons meetrillen en daveren met de avonturen van professionele ?storm chasers?. Helen Hunt en Bill Paxton ...

Wie van apocalyptisch natuurgeweld houdt, heeft beslist een vette kluif aan de ?high concept? blockbuster ?Twister?. Daarin laat successchrijver Michael Crichton (voor de gelegenheid bij het neerpennen van dit origineel script geassisteerd door zijn vrouw Anne-Marie Martin) ons meetrillen en daveren met de avonturen van professionele ?storm chasers?. Helen Hunt en Bill Paxton spelen onderzoekers die jacht maken op de gevaarlijkste tornado's en die hun meetapparatuur zo dicht mogelijk bij de wervelwind proberen te plaatsen. Ze staan op het punt te scheiden alleen de papieren moeten nog worden getekend maar worden natuurlijk dank zij hun gedeelde obsessie weer verenigd. Tijdens het stormseizoen volgen ze met hun trucks het pad van een aanstormende tornado, rijden frontaal in op het tollende natuurbeest terwijl koeien, bomen en tankwagens uit de lucht vallen. Na afloop van de beproeving hebben we beslist begrepen wat bedoeld wordt met de ?Suck Zone? : dit deel van een tornado dat alles wat op zijn weg ligt, inslikt en weer uitspuwt. De hele film is opgebouwd als één lange sliert tornado's, onderbroken door twee mensen die ruziën over echtscheidingsformaliteiten. De huwelijksperikelen zijn triviaal. Het kan ons echt geen moer schelen wat de twee kibbelende protagonisten overkomt, en van hetzelfde laken een pak voor de onfortuinlijke Jami Gertz, die Hunts plaats wil innemen. De weinige inhoud van deze luidruchtige, hectische special effects-thriller is pure ballast. De film is op zijn best wanneer hij als een ?live?-versie van een Road Runner-cartoon over het doek stormt. De digitale trucages en het stuntwerk bij de razende wervelwinden zijn verbazingwekkend, zelfs voor wie op dit gebied een en ander gewoon is. En de naar Hollywood uitgeweken Hollander Jan De Bont (?Speed?) weet de desolate horizontale schoonheid van het Amerikaanse heartland dreigend te verbeelden. De referenties naar Dorothy's wervelwind in ?The Wizard of Oz? lopen als een rode draad door de film en er is een schitterende hommage aan ?The Shining? van Stanley Kubrick. Zie interview met Jan De Bont in Knack nr. 33. ?Twister?van Jan De Bont, met Helen Hunt, Bill Paxton, Jami Gertz. Twister : de storm steelt de show. Trainspotting : een van de zeldzame uitschieters op DFE.