Er hangt een zenuwachtige stilte in het Antwerps atelier van De Designers. Een stilte die doet denken aan een examen of de laatste minuten voor de aanvang van een belangrijke wedstrijd. Op de achtergrond horen we naaimachines draaien en af en toe valt er een schaar. De designers werken geconcentreerd aan de zesde opdracht die ze van presentatrice Evi Hanssen kregen : in tijden van crisis is het niet evident om bij iedere temperatuur hip voor de dag te komen. Ontwerp daarom één urban outfit die je het hele jaar kan dragen.
...

Er hangt een zenuwachtige stilte in het Antwerps atelier van De Designers. Een stilte die doet denken aan een examen of de laatste minuten voor de aanvang van een belangrijke wedstrijd. Op de achtergrond horen we naaimachines draaien en af en toe valt er een schaar. De designers werken geconcentreerd aan de zesde opdracht die ze van presentatrice Evi Hanssen kregen : in tijden van crisis is het niet evident om bij iedere temperatuur hip voor de dag te komen. Ontwerp daarom één urban outfit die je het hele jaar kan dragen. Er is het voorbije jaar al heel wat inkt gevloeid over de invloed van de crisis op grote merken en ontwerpers. En misschien nog meer over de impact van de financiële malaise op de consument. Termen als recessionista en outlet werden opgenomen in de woordenschat van iedere modeliefhebber. Maar hoe zit het met de beginnende ontwerper ? Wat is het geheime modewapen tegen de crisis van de aspirant-designer die zijn eerste, voorzichtige stappen in de modewereld nog moet zetten ? Het antwoord op deze vraag zochten we bij de overblijvende kandidaten van De Designers, want wie vertegenwoordigt beter de stem van de beginnende ontwerper dan zij die dertien weken lang op televisie strijden om het ontwerperskroontje ? Knack Weekend-journaliste Elke Lahousse keerde terug met enkele opvallende vaststellingen. Bijna alle ontwerpers beschouwen de crisis als een periode van gematigdheid en kozen voor donkere, draagbare kleuren als grijs, zwart en bruin. Hier en daar waagt iemand zich aan een fel kleuraccent. Enkel Marco Stefano kiest resoluut voor kleur met een felgeel en groen silhouet, weliswaar gecombineerd met een donkere jas. We zagen ook veel laagjes opduiken in de ontwerpen. Bijna alle designers maakten minstens drie items, met uitzondering van Gianni die koos voor zijn versie van de zwarte jurk. "De crisis heeft een invloed op het budget van de consument, niet op zijn verwachtingen. Een stuk moet er even luxueus uitzien als voorheen, alleen moet het nu nog veelzijdiger zijn", verklaart hij. Die mening werd gedeeld door Elles. Zij maakte een donkergrijze poncho met een kleurrijke binnenvoering die op verschillende manieren gedragen kan worden. De groep verdeelt zich hierdoor in twee kampen : de aanhangers van de 'meer voor minder'-filosofie die gaan voor trendy, goedkopere outfits en de tijdlozen die geloven in één sterk en veelzijdig investment piece. Dat we dit seizoen te maken hebben met een mondig en vastberaden stel ontwerpers, was duidelijk vanaf de eerste aflevering. Hoe zij die woorden vervolgens omzetten in kleding, wilden we wel eens met eigen ogen zien. Als kers op de taart van deze opdracht organiseerde Knack Weekend een modeshoot in de studio's van VTM rond de 'recessionista', een fashionista die ondanks een beperkt budget steeds stijlvol voor de dag komt. Styliste Chaja Birdsong (zie ook kader) selecteerde het beste item van iedere designer en combineerde het urban geïnspireerde kledingstuk met tijdloze klassiekers van merken als APC, Isabel Marant, Louis Vuitton en Vanessa Bruno bij Step By Step. Zo toont ze de ontwerpers dat de combinatie van verschillende stijlen en materialen vaak het interessantste resultaat geeft. En dat tijdloze stukken ook een trendy outfit kunnen vormen. - De Designers, elke dinsdag om 20u40 op VTM. Door Ellen De Wolf - Foto's Guy Kokken