De nichemarkt floreert in België. Dat trekt veel nieuwe merken aan. Een overzicht van de tien interessantste nieuwkomers.

Deborah Lippmann

Wie ? Deborah Lippmann was dé manicurespecialiste in Arizona. Toen ze verhuisde naar New York en voor magazines begon te werken nam haar carrière een vliegende start. Wanneer ze voor Mariah Carry een nagellak op maat maakte, die paste bij haar jurk voor de Academy Awards van 1998, besloot ze haar eigen merk te lanceren.

Filosofie ? De glamour van haar beroemde klanten en haar werk voor grote modemerken en magazines straalt af op haar merk.

Bestseller ? Happy Birthday (20,95 euro).

Waar ? Senteurs d’Ailleurs, Stefaniaplaats 1A, 1000 Brussel.

Philosophy

Wie ? Cristina Carlino, een Amerikaanse zakenvrouw die al een medische huidverzorgingslijn had opgericht, wilde de kloof tussen het dokterskabinet en de parfumerie overbruggen met een lijn die toegankelijk was én wetenschappelijk performant. In 1996 zag Philopsophy het licht : hightech skincare, geuren die je goed doen voelen, ludieke lichaamsproducten en mooie geschenksets.

Filosofie ? Het merk wil aspirationeel zijn, zowel hightech ingrediënten als met woorden. Grappige namen, genre ‘Hope in a Jar’ en ‘Miracle Worker’, inspirerende boodschappen of praktische cocktail- en taartrecepten op de verpakkingen doen je glimlachen. De naam Philosophy moet dat samenvatten. “Het ludieke trekt mensen aan en maakt onze producten toegankelijk,” vertelt president Liz Garrett, “maar tegelijk hebben ze een degelijke wetenschappelijke basis en ze worden ontwikkeld door dermatologen. Het is inderdaad wat schizofreen, maar het slaat wel aan. De smakelijke geuren en kleuren van de badlijn en de kinderfoto’s op de verpakkingen verminderen het intimiderende gevoel dat huidverzorging soms opwekt.”

De producten zijn multifunctioneel : ‘Purity Made Simple’ bijvoorbeeld is een reiniger waarmee je make-up kunt verwijderen, zowel van de huid als rond de ogen. Iedereen kan hem gebruiken – van droge tot acnehuid. De peeling heeft ook antiverouderingseigenschappen. “Omdat de huid na een peeling erg goed actieve stoffen opneemt, hebben we er peptiden en vitamine C aan toegevoegd”, legt Robin White uit, directrice International Education en Global Press.

Liefdadigheidsprojecten maken deel uit van het DNA van het merk. Liz Garrett : “Cristina vindt dat ze altijd veel geluk heeft gehad in haar leven en ze wil het succes van het merk delen door terug te geven. We geven altijd 100 procent van de opbrengsten, zonder plafond. Met uitzondering van de Pink Ribbon-campagnes kiezen we vooral lokale projecten, omdat mensen zich daar sterker bij betrokken voelen.”

Bestsellers ? Hope in a jar for dry skin (60 ml : 40,50 euro), Microdelivery peel kit (70,95 euro), Purity Made Simple (90 ml : 10,50 euro, 240 ml : 20,50 euro), Miracle Worker Anti-Ageing retinol pads (70,95 euro), Amazing Grace fragrance (EDT 60 ml : 40,50 euro).

Ambities ? In de Verenigde Staten is Philosophy het op drie na grootste verzorgingsmerk. De ogen zijn nu gericht op het buitenland, met name voor Azië koestert Garrett grote verwachtingen. “In Europa zetten we voornamelijk in op het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en Scandinavië, landen waar behoorlijk Engels wordt gesproken. Het merk speelt immers met taal, waardoor er minder affiniteit is in landen als Spanje en Italië, waar men minder openstaat voor Amerikaanse invloeden.” Ook een make-uplijn staat nog op de verlanglijst.

Waar ? 60 Ici Paris XL-winkels. www.philosophy.com

Technique Indiscrète

Wie ? De Frans-Belgische Louison Libertin nam na een carrière in de mode een tweede start in parfums (zie ook p.10). Hij volgde een opleiding in Parijs en deed ervaring op bij grondstoffen- en parfumproducent Charabot. In 2009 lanceerde hij via zijn website een parfumlijn, die intussen tien eau de parfums (50 ml : 65 euro) telt, evenveel geurkaarsen, maar ook zeep en thee.

Filosofie ? Geuren met verhalen, geïnspireerd op persoonlijke ervaringen, emoties en hechte vriendschappen.

Bestseller ? Indiscrète, een geur die herinnert aan het platteland, met aroma’s uit de tuin, was aan de drooglijn en een versgebakken appeltaart.

Waar ? Mapp & Mon Amour in Brussel. Online op www.techniqueindiscrete.com

Embryolisse

Wie ? De Franse dr. Tricot, gespecialiseerd in huidziekten, ontwikkelde de Lait-Crème Concentré in 1950. Van daaruit werd een uitgebreid gamma ontwikkeld : no-nonsense formules met de essentiële ingrediënten die een huid nodig heeft om in optimale conditie te blijven.

Filosofie ? Zachte producten die alles bevatten wat de huid nodig heeft en niets wat irriteert of gevoelig maakt. Kan op de meest gevoelige en droge huid gebruikt worden.

Bestseller ? Lait-Crème Concentré (75 ml : 17,95 euro), een favoriet van modellen en visagisten om de huid backstage tot rust te brengen. Journalisten pikten het op en het product verwierf een cult- status.

Waar ? Embryolisse-shop.be

Radical Skincare

Wie ? De Amerikaanse zusjes Liz en Rachel Edlich kregen de smaak te pakken toen ze als kind meehielpen in het lab van hun vader, in de brandwondenafdeling van de University of Virginia Hospital. Liz verdiende haar strepen in de financiële wereld, marketing en productontwikkeling en ook haar zus Rachel is van verschillende markten thuis (marketing, management, sales & media en retail).

Filosofie ? De specialiteit van dit merk zijn antioxidanten, die beschermen tegen vrije radicalen : ongeleide projectielen die worden opgeroepen door uv-stralen, vervuiling en hormonale veroudering. Niets nieuw, denkt u, want elk merk flirt met antioxidanten. Maar er bestaan verschillende soorten die elk andere schade veroorzaken. De zusjes droegen hun scheikundigen op om de efficiëntste combinaties (druivenpit, koffie, groene thee) te verwerken in antiverouderingsformules die herstellende ( niacinamide) en verzachtende, ontstekingsremmende ( allantoïne) stoffen bevatten. Het gamma telt zes producten (30 tot 120 euro) die voor alle huidtypen geschikt zijn.

Bestseller ? Het antioxidante serum met peptiden (30 ml : 120 euro) zou 300 procent meer antioxidante bescherming bieden dan een doorsnee serum en de elasticiteit en collageengehalte verhogen. De natuurlijke bronskleur geeft de huid een gezondere glans.

Waar ? Smets Premium Store & Cosmeticary in Brussel

Etat Pure

Wat ? Een Frans merk dat tot dezelfde groep behoort als Bioderma en Esthederm.

Filosofie ? Puurheid, zowel qua ingrediënten als qua beleid. Het merk heeft veertig ‘actieve stoffen’, om een specifiek probleem aan te pakken en evenveel biomimetische, zachte producten die de huidbalans respecteren en door iedereen gebruikt kunnen worden. Door beide types producten te combineren kun je een verzorging samenstellen op maat van je persoonlijke behoeften. De ingrediënten zijn zo zuiver mogelijk en de producten bevatten geen parabenen, minerale oliën of synthetische kleurstoffen. Wat echt opmerkelijk is, is de openheid waarmee de website informeert over het prijsbeleid, de samenstelling van de formules, herkomst van de ingrediënten en de milieuvriendelijke en ethische aanpak. Ook de prijs wordt bewust gedrukt (van 8 tot 20 euro) door rechtstreeks te verkopen via de site en geen geld te besteden aan reclamecampagnes en overbodige luxeverpakkingen.

Bestsellers ? hyaluronzuur, salicylzuur en citroenzuur bij de actieve stoffen, verstevigende, hydraterende verzorging en oogcrème van de biomimetische producten.

Waar ? www.etatpure.nl

Benefit

Wie ? De Amerikaanse tweelingzussen Jane en Jean Ford openden na een korte modellencarrière in 1976 een make-upwinkeltje in San Francisco met quick fix producten voor schoonheidsprobleempjes. Ze doopten het merk toepasselijk Benefit. Sinds 1999 behoort het tot de LVMH-groep.

Filosofie ? “Een glimlach is de beste make-up.” De producten moeten vrouwen mooier maken en doen lachen, dankzij ludieke verpakkingen en namen.

Bestsellers ? Benetint, een lip- en cheek stain die een kleurwaas geeft.

Waar ? Galeria Inno in Woluwe Shopping Center en de Brusselse Nieuwstraat.

www.benefitcosmetics.com

Darphin

Wie ? De Franse kinesist Pierre Darphin heeft een passie voor huidverzorging en opent in 1958 het Darphin Instituut in Parijs, dat faam verwerft met zijn zintuigelijke producten en uitgekiende gebruikstechnieken. In 2003 wordt het merk verkocht aan de Estée Laudergroep.

Filosofie ? Verschillende producten om alle courante behoeftes op maat aan te pakken met sensuele texturen en geuren. Zo zijn er olie-elixirs, serums, gels en crèmes (van 16 tot 260 euro) die onderling gecombineerd kunnen worden.

Bestseller ? Prédermine Densi-fying Anti-Wrinkle cream (50 ml : 98 euro).

Waar ? Selectieve distributie bij 120 apothekers.

www.darphin.com

En ook nog :

Baume.be : Toen zijn favoriete aftershave niet meer verkocht werd, besloot de Belgische Karl Indigne er zelf een te maken. Hij wilde een alcoholvrije balsem (100 ml : 29 euro) die zijn scheerbrand en eczeem kon verzachten en de huid voedt en hydrateert. Hij lanceerde het merk via een web- site en hield een blog bij van het hele proces.

www.baume.be

Undergreen is een Frans nichemerk dat zich wil specialiseren in natuurlijke parfums (EDP 100 ml : 135 euro). Het schakelde daarvoor parfumeur Fabrice Olivieri in die twee parfums maakte : Black ruikt naar zwarte peper, kruiden en veel hout. White bevat witte munt, bloemen, tuberoos en balsemnoten. Exclusief bij Your in Antwerpen.

www.undergreen.eu

DOOR SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content