Aanbod

Mannen laten zich steeds vaker scheren. In Italië kan het haast overal, maar ook in België zijn de barbiers terug van weggeweest. In Haacht belandden we bij Figaro, waar zaakvoerder Luc Geens (32) drie jaar besteedde aan het bij elkaar zoeken van het art-deco-interieur en een aparte men’s corner uitbouwde. Volgens hem zijn scheerbeurten een nieuwe maar ook “stoere” luxe die beantwoordt aan de groeiende verwentrend bij mannen.

Onze bevindingen

Het is mijn eerste “professionele” scheerbeurt en dus ben ik op mijn hoede. Gelukkig blijkt het scalpel uit mijn nachtmerries maar een klein scheermes te zijn en stelt de knusse mannenhoek me meteen op mijn gemak. Het tot in de details verzorgde interieur heeft iets van een antiquairszaak en is de gepaste omgeving voor wat Luc een vergeten ambacht noemt. “Er zijn heel wat mensen die nooit de tijd gekend hebben dat mannen zich buitenshuis lieten scheren. Verassend veel jongere mannen willen dat hier dan ook eens uitproberen”, zegt Luc.

Zelfs in trendbewust Parijs mag slechts één kapper de “officiële” titel van barbier hanteren. Luc maakte zich het scheren meester tijdens zijn kappersopleiding in Brussel. Het omvat niet alleen het verwijderen van overtollig baard- en ander gezichtshaar, maar indien gewenst ook het bijwerken van de wenkbrauwen. In Figaro voert Luc het ritueel uit volgens de oude geplogenheden. Zo opent hij het kapsalon eens per maand zelfs op zondagochtend, zodat mannen zich in alle rust kunnen laten scheren. “Kunnen wij ook eens roddelen”, lacht Luc.

Om het scheren makkelijker te maken, legt hij een warme handdoek over mijn stoppelige baard. Dat blijkt me meteen te ontspannen. Luc heeft haast alles gezien: baarden met onmogelijke “weerborstels”, klanten met een onhandig putje in de kin of met speciale wensen. Dit wordt dus een makkie.

Nadat hij een verfrissende scheercrème met munt heeft aangebracht, kan de eerste scheerbeurt beginnen. Luc hanteert het mes zo voorzichtig en scheert zo geconcentreerd dat ik al snel de ogen sluit. Mijn snorharen lijkt hij wel stuk per stuk aan te pakken. Leuk als een ander die vervelende klus voor je klaart. Ik word zenuwachtig als de telefoon onophoudelijk begint te rinkelen, maar Luc is gelukkig onverstoorbaar. Ondertussen verneem ik dat de gebruikte productenlijn American Crew helemaal afgestemd is op mannen en zo goed als geurvrij is, kwestie van de kans op allergieën te minimaliseren.

Eens alle schuim weggeschoren, komt er weer een warme handdoek. Voor de tweede en finale scheerbeurt gebruikt Luc een muntachtige olie om de huid soepel te maken. Geen ander middel zou zo efficiënt zijn. Van elektrisch scheren is hij al helemaal geen fan, omdat de draaibewegingen van de mesjes de haarwortels als het ware verbranden. Dankzij de olie glijdt het mes over mijn huid, de laatste stoppeltjes gaan er nu aan. Na een laatste warme en een koude handdoek volgt de afwerking: een met watjes aangebrachte lotion, die de huid reinigt en kleine wondjes ontsmet, gevolgd door een gel om de huid weer tot rust te brengen.

Zelfs als ervaren natscheerder ben ik onder de indruk van het gladde en gave resultaat. De indruk jezelf een plezier te doen voor weinig geld is mooi meegenomen.

Prijs

Scheerbeurt (30 minuten): 350 fr.

Info: Figaro, Rijmenamsesteenweg 42, 3150 Haacht, Tel. 016-60 48 65.

Wim Denolf Foto’s Lies Willaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content