Het ontbreekt nogal eens aan redelijkheid als het over auto's gaat. De werkelijkheid is dat bij moderne auto's de uitstoot van sommige schadelijke stoffen tot 90 procent is gereduceerd, vergeleken met twintig jaar geleden. Alleen met de C02, waarvan verondersteld wordt dat die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde, zit het nog niet goed. Minder verbruiken blijft dus de boodschap en daar staan we helemaal achter. En toch zijn zuinige auto's niet populair : vorig jaar werden in ons land meer dan een half miljoen voertuigen verkocht, en daarvan vielen er slechts duizend (0,2 procent) onder de officiële zuinige noe...

Het ontbreekt nogal eens aan redelijkheid als het over auto's gaat. De werkelijkheid is dat bij moderne auto's de uitstoot van sommige schadelijke stoffen tot 90 procent is gereduceerd, vergeleken met twintig jaar geleden. Alleen met de C02, waarvan verondersteld wordt dat die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde, zit het nog niet goed. Minder verbruiken blijft dus de boodschap en daar staan we helemaal achter. En toch zijn zuinige auto's niet populair : vorig jaar werden in ons land meer dan een half miljoen voertuigen verkocht, en daarvan vielen er slechts duizend (0,2 procent) onder de officiële zuinige noemer. Dat de veel geplaagde SUV's zuipschuiten zijn, geldt slechts in enkele gevallen. De BMW X3 met viercilinder 2 liter turbodiesel is een goed voorbeeld van de wil van een constructeur om tegemoet te komen aan de vraag naar zuiniger SAV's (want BMW noemt zijn 4x4's sports activity vehicles). De motor is een ouwe getrouwe die we uit de berlines kennen, een flinke 150 pk aflevert en een erg mooie trekkracht van 330 Nm bezit, en dat al bij 2000 toeren/ minuut. Dat levert in de praktijk veel soepel rijden op en door de motor aan een manuele zesbak te koppelen, geniet men toch van goede hernemingen. Terwijl de kleine ook nog een topsnelheid van bijna 200 km/uur bezit. Maar het gaat ons om het verbruik, en aan het einde van de rit klokten we bij de pomp op 7,4 liter/100 km af. Dat noemen we een redelijke prestatie, die zeker een stuk onder het verbruik ligt van de dienstwagens van de meeste ministers. In het geval van de X3 laat dat verbruik ook nog een autonomie van ongeveer 800 km toe. De X3 is geen terreinwagen, al slaat hij met een vrije hoogte van 20 cm geen mal figuur in het gewone veld. Het gaat veeleer om een comfortabele familiewagen met veel rijgenot en een veiligheid die door de vierwielaandrijving, de zogenaamde xDrive met meerlamellenkoppeling (die ook op de X5 gemonteerd zit) alleen maar op een hoger niveau getild wordt. Of zou dat dan niet de zorg zijn van onze zeurderige minister van Mobiliteit ? Binnenin zorgt de X3 voor een royaal plaatsaanbod, ook achterin, terwijl de kofferruimte zeer homogeen is en met een volume van 480 liter absoluut toereikend is. Ook over de afwerking kunnen we kort zijn : hoewel de X3 veel gebruikmaakt van kunststoffen oogt hij toch bijzonder fraai. De enige bedenking die we bij deze elegante SAV willen formuleren, betreft de prijs : 38.550 euro blijft een smak geld.Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1995 cm3, die via een handgeschakelde zesbak permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk/110 kW bij 4000 toeren/ minuut en maximaal koppel van 330 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 456,6 cm (l), 185,5 cm (br), 167,5 cm (h) en 279,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 480-1560 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,9 (buiten stad), 9,6 (stad), 7,2 (mix). CO2-uitstoot : niet vermeld. Prijs, inclusief btw : 38.550 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 378,78 euro. Andere versies : 2.0 (35.900 euro), 2.5 (43.200 euro), 3.0 (46.000 euro), 3.0d (46.150 euro). Door Pierre Darge