Met The Hotel kreeg ook Zwitserland zijn eerste echte 'boetiekhotel', wat staat voor een trendy combinatie van architectuur, inte-rieurdesign en luxe. Het schuilt achter een art-decohoekgevel in het centrum van Luzern, op wandelafstand van het station en de binnenstad. Jean Nouvel realiseerde er niet enkel een opmerkelijk ruimtelijk en visueel concept, hij ontwierp ook al het meubilair : van bedden, fauteuils, schrijftafels, wasbekkens en deurklinken tot de leeslampjes toe. Iedere kamer (25 in totaal) is een visuele ervaring op zich, elk met een andere inrichting en een aangepast kleurenschema.
...

Met The Hotel kreeg ook Zwitserland zijn eerste echte 'boetiekhotel', wat staat voor een trendy combinatie van architectuur, inte-rieurdesign en luxe. Het schuilt achter een art-decohoekgevel in het centrum van Luzern, op wandelafstand van het station en de binnenstad. Jean Nouvel realiseerde er niet enkel een opmerkelijk ruimtelijk en visueel concept, hij ontwierp ook al het meubilair : van bedden, fauteuils, schrijftafels, wasbekkens en deurklinken tot de leeslampjes toe. Iedere kamer (25 in totaal) is een visuele ervaring op zich, elk met een andere inrichting en een aangepast kleurenschema. Lifestylehotels zijn erg in trek. De tijd van de eenheidsinrichting, overal ter wereld hetzelfde interieur, behoort definitief tot het verleden. Het was de Parijse architecte Andrée Putman die als eerste in 1984 de nieuwe hotelfilosofie lanceerde met de inrichting van het New Yorkse Morgans. Design, architectuur, uitstraling, luxe en comfort : al deze elementen herschiepen een hotelverblijf tot een unieke sensuele ervaring. De toon was gezet en opvolgers lieten niet lang op zich wachten. Het Paramount en de Royalton in New York, The Delano aan Miami Beach, en de Mondrian in Los Angeles waren de trendsetters voor een lange reeks wereldwijd, met Philippe Starck als Godfather. In 2001 was het de beurt aan Jean Nouvel. De Franse architect is sinds jaren wereldwijd één van de succesrijkste ontwerpers. Zijn internationale doorbraak kwam er met de realisatie van l'Institut Du Monde Arabe in Parijs. Andere roemrijke projecten volgden al snel, zoals de kantoren van Cartier, de Galleries Lafayette in Berlijn, of de dakconstructie op de opera van Lyon. Toen hij in 1990 de uitdaging aannam om in Luzern het Cultuur- en Congrescentrum aan de oevers van het Vierwoud- stedenmeer te bouwen, met als orgelpunt een concertzaal voor bijna 2000 man (zelfs Parijs heeft er zo geen), toverde dit het bourgeoisstadje gelijk om tot pelgrimsoord voor de architectuur- en kunstliefhebber. Urs Karli, eigenaar van twee luxueuze, maar op traditionele leest geschoeide klassehotels, de Astoria en de Shiller, voelde dat de tijd rijp was om in het veeleer conservatieve Zwitserland het eerste boetiekhotel te openen, en had daar een astronomisch bedrag voor over. Met zijn doorgedreven zin voor detail ontwierp Jean Nouvel één van de opmerkelijkste hotels, zo niet hét opmerkelijkste, tot op heden. Geen gratuite effecten maar ijzersterke beelden en perspectieven laten bij de hotelgast ongetwijfeld een onuitwisbare indruk na. In tegenstelling met de vaak gekunstelde theatrale ontwerpen van Starck, vertrekt Nouvel van een uiterst uitgepuurde en minimalistische basis om dan zijn eigen persoonlijke theatraliteit op de spits te drijven. Met in het oog springende sensuele beelden die de plafonds van de kamers sieren, bijvoorbeeld, uit Nouvels lievelingsfilms van Almodovar, Fellini, Buñuel, Fassbinder, Stephen Frears, Bertolucci en nog vele andere. Zoals vroeger zolderingen en koepels van majestueuze huizen en kerken werden getooid met panoramische fresco's en kunstig geschilderde taferelen, schitteren hier, sterk uitvergroot, de sensuele aanrakingen van Pfeifer en Malkovitch in Dangerous Liaisons of de kalligrafische erotische fantasieën van Greenaways Pillow Book. Aansluitend zorgde de Parijzenaar Alain Bony voor de kleurkeuze van de wanden : in het oog springend rood, diep antracietgrijs of nachtblauw waarop de filmbeelden als sluiers subtiel uitvloeien. Verder in de kamers geen obligate gordijnen noch tapijtjes, maar een warme roodhouten plankenvloer met ingewerkte staalplaten als kunstzinnig detail. Metalen kasten op wieltjes, nachttafels met geïntegreerd stemmig gekleurd licht, lederen fauteuils, schrijftafels van dieprood tropisch hout ; alles draagt de signatuur van de Parijse sterarchitect. Als contrast zijn de badkamers verfrissende oases met staal, glas en muurgrote spiegels waarin de aanpalende individuele patiotuintjes met weelderige bamboe weerspiegelen, zodat de gast de indruk heeft een verkwikkende douche te nemen te midden van een tropisch regenwoud. Licht en transparantie zijn ook terug te vinden in de excentrieke lobby met plafondhoge ramen. De loungebar, ingericht met een combinatie van hout en staal, groeide al gauw uit tot de meest trendy ontmoetingsplaats van Luzern. Een in het oog springend restaurant kon dus niet ontbreken. De Amerikaanse chef Andrew Clayton zorgt in Bam Bou voor een originele Franse keuken met een Aziatische twist en gaat prat op zijn uitstekende wijnkaart, waarvan de flessen in glazen kasten met temperatuurregeling voor de gasten te kijk liggen. Ook hier speelt Nouvel op een ingenieuze manier met licht en ruimte en laat subtiel de grens tussen binnen en buiten vervagen. De architect liet alle meubilair, muren en plafond van het in de kelderverdieping ondergebrachte restaurant afwerken in zijn lievelingskleur : ravenzwart. Door een combinatie van glas en spiegels slaagt hij erin op een sobere manier maar volgens uiterst origineel concept zowel licht als een zicht op het tegenovergelegen groene parkje naar binnen te halen. Maar zonder twijfel is The Hotel vooral 's avonds het spectaculairst, wanneer de imponerende, schilderachtige plafonds van binnenuit verlicht worden en de sensuele beelden ook de voorbijganger verblijden. 4 Design 8 Authentiek 4 Rustig 4 Romantisch 8 Zwembad 4 Restaurant 8 Wellness 4 Celebrity Spotting 4 Trendy 8 KindvriendelijkThe Hotel, Sempacherstrasse 14, CH-6002 Luzern, +41 41 226 86 86, fax +41 41 226 86 90, www.the-hotel.ch. Vanaf 226 euro per nacht. Speciale weekendaanbiedingen te consulteren op internet. The Hotel en het Cultuur- en Congrescentrum Luzern (KKL) liggen op wandelafstand van elkaar. De bouw van het KKL in de onmiddellijke nabijheid van de oude stad met zijn beroemde houten middeleeuwse Kapelbrug, het imposante oude postgebouw en zijn protserige maar charmante crèmetaartenhotels, zou bepalend zijn voor het toekomstige stadsbeeld. De achtergrond met besneeuwde bergtoppen, aan de oevers van het Vierwoudstedenmeer, maakte het één van Luzerns meest gegeerde lokaties. Nouvels grote aandacht voor de harmonie tussen ontwerp, urbanisatie en om-ringende omgeving leidde tot een constructie van metaal en glas met als blikvanger een enorm overhangend dak dat tot aan de kades van de boten reikt. Van ver lijkt het gebouw donker, somber en ingetogen. Van dichtbij echter straalt de constructie een lichtheid uit door een intrigerend spel van licht, schaduw, transparantie en reflectie. Binnenin liet Nouvel waterpartijen ver doordringen tussen de constructies. Voor de vorm van de imposante concertzaal inspireerde hij zich op een scheepsromp. De verschillende bars en bistro's als het World Café, Waterfront en de meer gestileerde Seebar zijn de vaste stek voor een snelle trendy lunch of gezellig loungen na het werk. Uitstekend lunchen en dineren kan in het hoger gelegen restaurant Red, terwijl men in alle rust geniet van het weidse idyllische uitzicht. KKL Luzern, Europaplatz 1, CH-6005 Luzern, +41 41 226 70 70, www.kkl-luzern.ch. Tekst en foto's Kat de BaerdemaekerFilmbeelden sieren de plafonds, een verwijzing naar de fresco's in vroegere stadspaleizen.